Dagens trening

Det går fint, Super Avengeren har fått armtid i det siste, og den er jo på venstre.
 
Noen som har erfaring med StrongLifts 5x5. Et videreutviklet 5x5 program av Mehdi Hadim. Veldig mye bra respons på diverse fora...

Synspunkter/erfaringer anyone?

5x5 er et gjennomprøvd system med et hav av varianter. Har selv god erfaring med en variant med autoregulering av mengde.
treningsprogram 5x5 med autoregulering - MyRevolution

Men den kjedelige sannheten er at nesten alle styrkeprogram fungerer så lenge du 1. At man virkelig tar i (et viktig hjelpemiddel er en treningsdagbok, for målet med økta bør alltid være å slå treningsdagboka), 2. Har kontinuitet.

Konklusjonen er at 5x5 (uansett variant) er et knallprogram der den eneste utfordringen er korrekt utførelse av baseøvelsene.
(og hvis du er nybegynner så er det bare å nyte den fremgangen du kommer til å ha!)
 
Mathfjeld: Situps er vel 99% teknikk? Mener å huske jeg gikk fra 5 til flere hundre i løpet av et par uker under rekruttskolen..
 
Rå artikkel schmelk! Jeg sliter så sykt med motivasjonen på vekter. Hadde en Session på surf på søndag på tre timer. Kjempegøy, og utrolig effektiv trening. Men, merker at terskelen er noe høy for å komme meg inn i vekt-trening. Er så lett å tenke at man gjør ting feil osv.

Noen råd?

Hva tenker dere om oppvarming?

Hvordan prioriterer dere bevegelighet? Bra å bygge muskler for å holde ledd på plass, men vil ikke ende opp som en ubevegelig plugg heller.
 
Myrevolution.no er en veldig bra side for trening og kosthold. Børge Fagerli som grunnla den er vel en av norges mest kunnskapsrike på området. Forumet der er også veldig bra (dog ikke TS-standard ;))
 
Ok! Kom meg på sats isted. Tok en ben-økt. Hadde 15min oppvarming i Maks oppoverbakke på tredemøllen som oppvarming.

Deilig å være igang..
 
Rå artikkel schmelk! Jeg sliter så sykt med motivasjonen på vekter. Hadde en Session på surf på søndag på tre timer. Kjempegøy, og utrolig effektiv trening. Men, merker at terskelen er noe høy for å komme meg inn i vekt-trening. Er så lett å tenke at man gjør ting feil osv.

Noen råd?

Hva tenker dere om oppvarming?

Hvordan prioriterer dere bevegelighet? Bra å bygge muskler for å holde ledd på plass, men vil ikke ende opp som en ubevegelig plugg heller.

For meg er fremgang den beste motivasjonen (noe som har vært fraværende i en alt for lang periode for mitt vedkommende :p).
Dermed ville jeg sagt at det beste for å komme igang er å velge et program, følg det i 8-10 uker og kanskje viktigst, skriv ned hva du løfter. Da vil du bli komfortabel med øvelsene og vil kunne måle fremgangen. I tillegg så slipper du å bli en av de som soser rundt på treningssenteret og tar det samme år etter år, ref Fuckarounditis | Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health .

Min oppvarming er kanskje ikke helt tradisjonell men ser ca. slik ut:
- Planke/sideplanke lett for å få opp varmen litt.

Overkropp:
- 2 x 5 YWTL
- 2 x 5 Scapula pushups

Bein:
- 2 x 5 Ettbeins strake mark
- 1 x 4 Ettbeins knebøy
- 1 x Superdog

I tillegg blir det spesifikk oppvarming på første øvelsen pr. muskelgruppe.
Hvis det er en "tung" økt < 8 rep på treningssettene:
10 x 50 % av treningsvekt
5 x 70 % ''
3 x 80 % ''
2 x 85 %
1 x 90 % ''

Regelen er lavere antall repetisjoner -> mer oppvarming (flere intervaller fra 50% til 90 %)
Jeg løper altså ikke som oppvarming (jeg mener at utholdenhetstrening og styrketrening bør holdes så adskilt som mulig).

Bevegelighet er viktig og det finnes en del gode artikler om bevegelighetstrening. Jeg prioriterer det ikke, men jeg føler meg ikke som en ubevegelig plugg allikevel :)

Myrevolution.no er en veldig bra side for trening og kosthold. Børge Fagerli som grunnla den er vel en av norges mest kunnskapsrike på området. Forumet der er også veldig bra (dog ikke TS-standard ;))

Helt enig!

Andre sider som etter min mening er gode (aka no bullshit / "bro science") er:
Lyle McDonald - Bodyrecomposition (ikke bli skremt av at han snakker mye om hunder akkurat nå :S sidene inneholder ALT innen både utholdenhetstrening og styrketrening)
Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health
 
Ok! Kom meg på sats isted. Tok en ben-økt. Hadde 15min oppvarming i Maks oppoverbakke på tredemøllen som oppvarming.

Deilig å være igang..

Jeg ser ikke noe problem i å jogge som oppvarming. Det er en fin måte å varme opp hele kroppen på, og ikke kun separate muskelgrupper. Roing er også en glimrende oppvarming. Det er både kjekkt og man får varmet opp alle musklene.

Men i tillegg til dette bør du også forberede kroppen på øvelsene den skal settes ut for. Da er det fint om du tar utgangspunkt i øvelsen du skal ta, og bygger deg gradvis opp kilo, og går ned i antall repitisjoner. Skikkelig oppvarming er jo den letteste måten å ungå skader på;)
 
Etter fire serier i benken (benkpress) prøvde jeg å makse på onsdag. Ble 1x90 kg. Får prøve igjen om noen uker uten å kjøre så mye først. 1x100kg hadde vært gøy.
 
Bra! Spenner du deg opp skikkelig?

Nope, kjørte med fotsålene i gulvet og en rett rygg. Dvs. både rompe, korsrygg og skuldre i kontakt med benken.

Anbefaler du svai i ryggen?

I dag har jeg kjørt biceps og skuldre. Blir ben eller rygg på søndag, ser ann formen.
 
Nope, kjørte med fotsålene i gulvet og en rett rygg. Dvs. både rompe, korsrygg og skuldre i kontakt med benken.

Anbefaler du svai i ryggen?

I dag har jeg kjørt biceps og skuldre. Blir ben eller rygg på søndag, ser ann formen.

Etter hva jeg har skjønt skal vel omtrent bare rompe og skulderblader være i kontakt med benken.
Føttene i gulvet, og forestill deg at du skviser et innsekt mellom skulderbladene :)
 
Jeg kjører med spenn/svai I ryggen, men løfter aldri rompa fra benken.
Hender jeg jukser litt opp med å spenne fra I oppløftet på de par siste.
Har bestemt meg for å løfte over 100 innen en måned, noe som bør være mulig da jeg løftet 3*90 på tirsdag.
Ihvertfall viktig å ha en som står bak :thumbup:

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
 
Etter hva jeg har skjønt skal vel omtrent bare rompe og skulderblader være i kontakt med benken.
Føttene i gulvet, og forestill deg at du skviser et innsekt mellom skulderbladene :)

What he said! Du kan tjene en del kg på korrekt oppspenning (noe som gjør treningene bedre også). Jeg er litt streng på benk så jeg mener at hvis rompa forlater benken er det ikke godkjent. (og strengt talt stopp hvis man følger styrkeløftreglene)
 
For å bygge bryst: kjør tungt med ryggen i benken og bena opp. For å løfte maks: spenn deg opp, ved å ligge i bue. Bena nedi så langt bakover som mulig, rumpa ned, svai maksimalt i ryggen. Finn ut om det er bryst eller triceps du er sterkest i, og juster bredden på grepet ditt etter det :) lykke til :)
 
You said it. Fjellturen i høstferien satt i som tre styrketreninger på rad. Liker bare ikke nedoverbakke med sekk, dvs knærne mine liker det ikke. Må vel begynne å gå baklengs :p