Dagens sko!

Alden 990. 6-7 år gamle og brukt svært mye. Såle om disse om kanskje 3-4 år til.

IMG_20200907_213033_910.jpg
 
Vurderer stadig å kjøpe meg et par med Ecco Vitrus Mondial (versjonen med double monk strap, se bilde under). Ser disse er priset til 3100kr, som for meg er en hel haug med penger for et par med sko - så for dere mer bevandrede (pun intended) enn meg: er disse verdt prisen? Er det evt noe annet (opp til ca samme prisklasse, og i hvert fall minst like god kvalitet) jeg burde sjekke? Netthandel er dessverre ikke aktuelt - sko til såpass mye penger må prøves fysisk på beina før pengene flyr.

Vis vedlegg 212057

Er budsjettet helt fast? Ville i utgangspunktet anbefalt Crocket & Jones, Alfred Sargent eller noe i samme gata. Skoene blir veldig mye bedre ved ~5000, og ikke bare det du ser.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Min chukka boots synger på siste verset.
Ønsker brunt semsket skinn.
Noen anbefalinger?
Kjøper gjerne på nett da mine er mal for all verdens skoprodusenter og passer alt
Er selv begeistret for Miyagi Kogyo. De er litt smale kanskje. Opp en halv størrelse kan være lurt.
Evt Alden som har denne nyheten for våren 2021. Fin og rolig sko. Litt lysere enn du tenker, kanskje?

IMG_5725.JPG
 
God, tidløs kvalitet er det alltid verdt å betale for.
Hvis du fordeler kostnaden ut over årene du da kan bruke produktet så blir det oftere billigere enn å kjøpe billig-greier.
Dette gjelder de alle fleste ting: sko, klokker, klær, friluftsutstyr, jaktvåpen, verktøy etc.
"Buy once, cry once".

Jeg har to par med Ecco sko i min "portefølje". Et par sorte og et par brune pensko.
Har ikke bilde her, men jeg valgte å gå for helt tidløse design. Ikke noe som går av moten om 2 år.
Jeg tipper mine er ca 10 år og 12-13 år. Akkurat like gode som nye.
De får vanlige vedlikehold, puss, skokrem og bytte av innlegg såler med jevne mellomrom.
Disse vil sikkert være akkurat like gode om nye 10, 20 eller 30 år.

Ecco er et bra merke. Behagelige sko.
Hvis du liker designet og skoene passer, så løp og kjøp. 3100kr nå, men maaaange år med skoglede.

Så du sier at disse går av moten om 2 år? :) Forøvrig ikke nøye hva som skjer sånn sett - JEG liker stilen og har gjort det i mange mange år, har bare ikke fått ut fingeren til å skaffe meg et par. Jeg har hatt mye forskjellige sneakers fra Ecco og har også et par dressko fra dem, og alle er meget gode sko etter min smak. Men så har jeg heller ikke prøvd mye annet i tilsvarende prisklasse fra andre merker, så har lite å sammenligne med.

Takk for innspill :)
 
Jeg ville jo først og fremst sjekket hvordan disse er å såle om og evt kostnader med det. Såle ryker uansett på et eller annet tidspunkt.
For øvrig så er du i samme prisklasse som Loake. Dette fører de blant annet hos Dagestad i Oslo. Personlig ville jeg nok valgt Loake fremfor Ecco i den prisklassen. Men det skal sies at jeg ikke har noe erfaring med Ecco. Hvis det er Double Monk du er ute etter så ser det ikke ut som det er blant sortimentet (Loake) hos Dagestad.

Og så ville jeg kanskje ikke sett på prisen som en engangssum, men «kostnad per bruk» Det gjør det enklere å forsvare ovenfor en selv og kona :mrgreen:. Men fra spøk til alvor, sko som er billigere kan ha dårligere kvalitet og kan være vanskeligere (og mer vrient å forsvare økonomisk?) feks å såle om.

Og det å ha flere par sko som man kan bytte på reduserer slitasjen betraktelig.

Langt innlegg som kanskje ikke svarer helt på spørsmålet, men dette engasjerer;) Jeg har selv erfart at det kan bli dyrere med billigere sko med dårligere kvalitet som må kastes etter noe tid. Mye av dette er jo @West innom.
På TS er det flere som kan mye mer om sko enn meg som kanskje har et bedre svar:)

Lykke til med kjøp av elegante tidløse sko!
Det er et godt tips - jeg skal sjekke! Loake føres her i Stavanger også meg bekjent så det skal jeg ta en kikk på i dag.

Må innrømme at prisen ikke er avskrekkende sånn sett, jeg har brukt mer penger på en klokkereim så den er grei :) Ser også på det, som du sier, "kostnad per bruk". Da blir det billig til slutt.
 
Nei, det er ikke det jeg sier
Det var en generell betraktning som jeg legger til grunn for det meste jeg kjøper: sko, klær, møbler, lamper etc

Forøvrig har jeg null peiling på mote så det hadde jeg ikke turt uttale meg om uansett. Mitt fokus er klassiske ting.

Som jeg sa: liker du de so go for it.
Jeg tror vi er enige :)
 
  • Elsker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Det er et godt tips - jeg skal sjekke! Loake føres her i Stavanger også meg bekjent så det skal jeg ta en kikk på i dag.

Må innrømme at prisen ikke er avskrekkende sånn sett, jeg har brukt mer penger på en klokkereim så den er grei :) Ser også på det, som du sier, "kostnad per bruk". Da blir det billig til slutt.
Har fått et godt inntrykk av byens skomaker i søragadå i Stavanger, ville tatt en tur innom der og kikket.
 
Vurderer stadig å kjøpe meg et par med Ecco Vitrus Mondial (versjonen med double monk strap, se bilde under). Ser disse er priset til 3100kr, som for meg er en hel haug med penger for et par med sko - så for dere mer bevandrede (pun intended) enn meg: er disse verdt prisen? Er det evt noe annet (opp til ca samme prisklasse, og i hvert fall minst like god kvalitet) jeg burde sjekke? Netthandel er dessverre ikke aktuelt - sko til såpass mye penger må prøves fysisk på beina før pengene flyr.

Vis vedlegg 212057

Var innom skomakeren ("Byens skomaker") i Stavanger i går, og fikk prøve Barker Edison, som er veldig like i stilen som de nevnte fra Ecco, til på krona samme prisen, men (som flere her mer enn antyder) til en helt annen kvalitet. Så det blir nok noe sånt på sikt :) Takker for alle innspill.

1599993058779.png
 
Var innom skomakeren ("Byens skomaker") i Stavanger i går, og fikk prøve Barker Edison, som er veldig like i stilen som de nevnte fra Ecco, til på krona samme prisen, men (som flere her mer enn antyder) til en helt annen kvalitet. Så det blir nok noe sånt på sikt :) Takker for alle innspill.

Vis vedlegg 212842
Godt at du har sett «lyset» :)
Har aldri eid et par Ecco i voksen alder, så merket kan jeg for så vidt ikke uttale meg om. Men at Barker, Loake, Carmina, Meermin mm. er et bedre valg i den prisklassen tørr jeg vedde noen kroner på. Jeg har i alle fall ikke noe å utsette på kvaliteten av overnevnte.

Tar du steget opp bør du vurdere C&J.