Dagens middag

Matmatematikk. To streker under svaret er Cæsarsalat. Ansjosene i dressingen er prikken over i-en i … øh … smaksbildet.

IMG_0228.jpeg

IMG_0231.jpeg

IMG_0230.jpeg

IMG_0232.jpeg

IMG_0229.jpeg

IMG_0234.jpeg

IMG_0243.jpeg

Redigert:
Syslet med Cæsarsalat fra bunn av i kveld. Ansjos i dressingen er en vinner. Ingen vil bli fortalt at den inneholder ansjos, men alle liker smaken til slutt. Spurte en på Rema1000 hvor de hadde ansjosen, hvorpå 17-18 åringen sa… «Hæ?! Hva er ansjos?» 🤘

Alltid vært nysgjerrig på nyretapp, når jeg ser slikt i hyllene. Hørt noe bra og det motsatte. Hvordan tilbereder du denne for å ikke få "funky" smak?
Dette var frossent uruguaykjøtt, godt temperert på kjøkkenbenken. Tok ut senen før steking, sterk varme 40-50 sekund på hver side, øste godt med smør/olje, inn i ovnen på 150 grader til kjernetemperatur på 50 grader, hvilte fem minutt før oppskjæring, og da steg vel temperaturen et par grader til. Ingen direkte usmak.

Alltid vært nysgjerrig på nyretapp, når jeg ser slikt i hyllene. Hørt noe bra og det motsatte. Hvordan tilbereder du denne for å ikke få "funky" smak?
Er ikke så vanskelig å tilberede, men man må være nøye på å skjære opp. Ganske grove fibre som går i litt forskjellig retninger, som må skjæres tynt og på tvers.
Grillet forrige dagen, sikkert samme kjøttet som @chrbir (Uruguay fra Oda). Middels godt temperert på benken (ca 10° og ca 17° på de to biffene da jeg begynte), og godt saltet og pepret. Grillet hardt og snudde relativt ofte opp til drøyt 40°, og lot det hvile lenge i folie mens jeg grillet grønnsakene. Da steg temperaturen til 53-55 eller noe sånt.
Litt prakk å skjære opp, og det blir litt sener og slikt igjen, så tror jeg har litt å gå på der, men det blir godt og smaksrikt kjøtt 🙂
Har aldri fått noe funky smak, men kan bli litt seigt og trevlete om det får feil behandling/oppskjæring.