Dagens middag

Har aldri fått en biff på restaurant som har vært så feil stekt. ;) Helt for jævlig, dessverre.

img_6486-jpeg.2852099

Lite sidesprang. Noen som har noen gode restauranttips i Køben? Skal bo på Admiral, så gjerne noe i gåavstand :)

Det er ikke helt i gåavstand, og heller ikke new nordic som det kanskje bør være i København, men jeg vil slå et slag for Sanchez på Istedgade. Rosio Sanchez var på Noma før hun åpnet sitt eget sted. Meksikansk. De har blant annet østers med chili og tindved som er helt utrolig. Hvis det ennå er på menyen vel å merke.

• Liker
Reaksjoner: Golfballen
Ble en bra middag og fleksibel nok til å bruke en del rester.

Grønne puy-linser, mirepoix med fennikel i stedet for stangselleri (og litt mindre løk), kyllinglår med skinn. Fikk slengt oppi noen fløterester og litt sennep, med primært kyllingkraft som væske.
Fikk 30+15 min i ovnen etter at alt var stekt, og for de siste 15 fikk jeg lagt oppi litt rester av grønnkål og lilla blomkål.

Helt king kong!

IMG_7230.jpeg

IMG_7237.jpeg

Gioulbasi er en rett som skriver seg helt tilbake til den gangen Alexander den store herjet i øst og vest rundt Middelhavet og samlet hele sjaiten til ett rike.
Både grekerne og tyrkerne har sine varianter, og hver husmor har sikkert sin egen lille vri.
Jeg smakte det for første gang nå i september på Kreta.
Vanvittig godt, så jeg måtte prøve å lage hjemme, og det ble kanongodt.
Jeg brukte en kombinasjon av oppskrifter jeg fant på nettet og lagde min lille vri, jeg også.
Det skal være minst 2 typer kjøtt, og noen bruker 3.

Oppskrift til ca. 5 personer:
400 gram svinekjøtt (nakke e.l. med litt fett).
400 gram lammekjøtt.
2 røde paprika.
3 tomater.
3 gulrøtter.
3/4 purreløk eller 2 gul løk.
2-3 fedd hvitløk.
1-1,5 dl. hvitvin.
1,5 spiseskje sterk sennep.
1 dl. olivenolje eller rapsolje.
2 ts. tørket oregano eller savory.
2 ts. tørket timian.
1 ts. tørket rosmarin.
1 ss. bukovo eller annen, meget mild chili. Dette skal ikke være hot, men fyldig.
1-2 laurbærblad, avhengig av størrelsen.
1 ts. tørket sumak, evt. en liten dæsj sitron om du ikke har sumak, eller bare smake til med noe syrlig.
1-2 terninger grønnsaksbuljong (begynn med en og tilsett evt. en til mot slutten. Kan bli litt salt pga. osten)
1 terning kjøttbuljong.
NB! Buljongterningene kan sløyfes om du har et par dl. god kraft, eller gjerne litt av begge deler.
100 gram ost med litt "sting" f.eks. Manchego, Gruyere e.l.
Salt og pepper etter personlig preferanse.

Skjær kjøttet i terninger på ca. 2-3cm.
Bland kjøttet med sennep, litt olje og litt salt/pepper og la det stå i kjøleskapet til marinering noen timer, gjerne over natta.
Hakk hvitløk.
Kutt osten i biter på ca. 0,5x2x2cm.
Kutt grønnsaker i biter på ca. 2-3 cm. Dette er ikke fine dining, men skikkelig husmannskost.
Brun kjøttet i olje på middels varme til du får en pen og gylden farge.
Ha kjøttet i en ildfast gryte sammen med hvitvin og litt olje (gjerne oljen fra bruningen om den ikke har blitt brent.
Ha i resten av ingrediensene bortsett fra osten, og kok opp mens du rører rundt.
Sett gryta med lokk inn i stekeovnen på 200 grader den første halve timen og sett deretter ned temperaturen til 160 grader, totalt ca. 2 timer.
Ta gryta ut og rør rundt hver 30-40 minutt og smak til med salt, pepper, evt. buljong og krydderier (husk at osten som skal tilsettes mot slutten også er salt).
Etter ca. 2 timer tar du ut gryta og tilsetter 2/3 av osten mens du rører for siste gang.
Strø den siste 1/3 av osten oppå og la dette stå i ovnen uten lokk på ca. 200 grader den siste halve timen.
Ta gryta ut av ovnen og server rykende varm i dype tallerkener med nystekte potetbiter på ca. 1x3 cm.

Gryta blir grapsete, men det er verdt det, og man har jo Zalo...
20260222_164125.jpg

Potetbiter som skal serveres sammen med gioulbasi:
Når det er ca. 1 time til servering kutter du opp ca. 2 poteter pr. pers. i biter på ca. 1x2x3cm.
Bland med litt salt og pepper.
Stek/kok i en bolle i mikrobølgeovnen 5-6 minutter på full styrke.
Bland med litt matolje til alt er dekket.
Ha over på et stekebrett med bakepapir.
Stekes sammen med gryta i ovnen den siste halvtimen på 200 grader.
20260222_170409.jpg

Redigert:
På tide å teste wagyu A5, så får vi se i ettermiddag om det blir bra.

1772885019069.png

Edit:

Herregud så digg. Stekt hardt i støpejernspanne. Litt smør og hvitløk som parfyme på slutten. Stekte asparges i fettet og hvitløken fra samme panne mens kjøttet hvilte. Helt magisk.
1772899929982.png

Redigert: