Dagens middag

Fra forrige helg. Blir aldri lei kullgrillet kjøtt, hjemmelaget gul saus og Heston-poteter
246A61CA-9C43-4424-83EA-A7028F62D67A.jpeg
 
Nydelig!

En annen oppskrift som følger de samme prinsippene som Hestons, men med litt annen teknikk før de går i ovnen, samt et effektivt grep for å sikre at man ikke svir noen urter, er J. Kenji Lopez-Alt sin variant:
 
Nydelig!

En annen oppskrift som følger de samme prinsippene som Hestons, men med litt annen teknikk før de går i ovnen, samt et effektivt grep for å sikre at man ikke svir noen urter, er J. Kenji Lopez-Alt sin variant:
Det urtetrikset må definitivt prøves!
 
Nydelig!

En annen oppskrift som følger de samme prinsippene som Hestons, men med litt annen teknikk før de går i ovnen, samt et effektivt grep for å sikre at man ikke svir noen urter, er J. Kenji Lopez-Alt sin variant:

Hvilken type potet bruker du?
 
Hvilken type potet bruker du?
Aner oppriktig ikke. Pleier å bruke de passe store grønnsaksbutikken min har inne. De fungerer fjell, men det håndskrevne skiltet sier bare «Potet».

Marginalt mer seriøst tipper jeg det er Beate. Du vil ha en potet med en god del stivelse og en som er kokefast. Rema 1000 har en sort som heter Folva vi også har brukt med fint resultat.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM og Steiniz
Her om dagen, kveite grillet på kamadoen. Brokkolini lett forvellet, røkt på litt epletre, en klatt naturell smøreost også røkt på epletre. Nam.
kveite.jpeg


..og et par dager etter, grillet entrecôte, marinert i ingefær/soya/ananas m.v. Med grillet brokkoli, mais, og en mac&cheese på makaronispiraler, med cheddar, emmenthaler, gouda, servert med litt revet pepperrot, snittet dill og gressløk.

WhatsApp Image 2021-09-23 at 22.56.36.jpeg
 
Redigert:
Home alone evening meal, with home grown potatoes, tomato, and capers, accompanied with onion and salmon. I had to go down the local shop wet fly fishing with a Bloody Butcher double hook on the rod for the salmon.:LOL:

I've always thought the taste of fried tomatoes and salmon compliment each other.
IMG_20210926_194218.jpg
 
Gårsdagens, men drister meg til å legge ut likevel.

74A02936-A7A7-48AA-8E71-4BC0AD193284.jpeg

Poteter fra J. Kenji Lopez-Alt, ellers er resten av oppskriftene fra Sultne Gutter sin bok.
Erte- og vårløksalat med fetaost, kjøttboller i urteolje, kjøttboller i tomatsaus, blomkål i digg dressing med bacon, marinerte cherrytomater med pisket ricotta, gressløksmør og aioli.
 
Fra forberedelsene…

2667B301-B8FA-4B8F-9D3E-6BF4B41D52D2.jpeg


… og et ferdig bilde med en kinakålsalat som smakte dramatisk mye bedre enn den så ut. Kinakål med rester av fyll til gyozas.

Servert sammen med en enkel dyppsaus med eddik, soyasaus, sesamolje i to varianter; med ekstra vårløk til en pinglete samboer og med ekstra chiliolje til meg.

D0948BCC-9B21-46D7-9825-5C43D421DD37.jpeg
 
I Kveld er det kveitefilet, fisket utenfor Bodø. Kjøp i fiskebutikk fersk kr.180 pr kg. Fru Hansen var og besøkte familien i Fauske og fant denne fiskebutikken. Fisken er kjørt på direkten i full storm sørover på 16 timer.

IMG_20211030_202341.jpg
 
Simplicity is one of the hardest things to achieve. If you look for perfection.

It was enjoyable. Breast of duck, mushrooms, sautéed walnuts with homemade rowanberries"rognebær" jelly, tomates, potatoes, and beans from our garden.

IMG_20211113_202249.jpg
 
Redigert:
Hadde jeg vært litt proffere matfotograf hadde jeg sikkert husket på å ikke dynke med dressing før jeg tok bilde.

Smaksatt ris med krydder kokt i kyllingbuljong, enkel marinert kylling, enkel salat og samon-brød fra grønnsaksbutikken.

AE672CB5-727A-4901-8468-C30D5683C337.jpeg


Oppskrift fra Ethan Chlebowski (tekst men uten dressing, samt video)