Dagens middag

Tørrhengt entrecote, gul saus og pommes. Drakk en cab fra Stags’ Leap.
30880349-EEFF-4047-9269-4800ED0554D8.jpeg

10EAC27C-CB40-49E3-86DB-6A01EEDE9177.jpeg

Mye grilling i sommer, og grilling av fisk som kveite og laks er min absolutte favoritt. En entrecôte er god den også.. men når man kan grille laks på stekematten noen minutter for å gi den en fin skorpe, og deretter la den grilles et par minutter til direkte over kullene? Helt nydelig. Gjerne med flambert agurk, kremost og dill ved siden, eller grillet purre, brokkoli og en dæsj hollandaise og sitron...!
IMG_20210801_185147.jpeg

Sprængt and, delvis etter Schønberg Erken.
DSC_0176~2.JPG

Lakesaltet i to døgn.
DSC_0167.JPG

Kokt/trukket i en og en halv time, og litt grill til de største bitene.
DSC_0173.JPG

Servert med appelsin- og safranglasert fennikel, rødløk med rødvin og honning, mos av nypoteter og selleri.
DSC_0174.JPG

Og en frisk sicilianer som ikke vet om den er rød eller rosé.
DSC_0169.JPG

Nydelig!

En annen oppskrift som følger de samme prinsippene som Hestons, men med litt annen teknikk før de går i ovnen, samt et effektivt grep for å sikre at man ikke svir noen urter, er J. Kenji Lopez-Alt sin variant:

Nydelig!

En annen oppskrift som følger de samme prinsippene som Hestons, men med litt annen teknikk før de går i ovnen, samt et effektivt grep for å sikre at man ikke svir noen urter, er J. Kenji Lopez-Alt sin variant:
Det urtetrikset må definitivt prøves!

Nydelig!

Hvilken type potet bruker du?

Hvilken type potet bruker du?
Aner oppriktig ikke. Pleier å bruke de passe store grønnsaksbutikken min har inne. De fungerer fjell, men det håndskrevne skiltet sier bare «Potet».

Marginalt mer seriøst tipper jeg det er Beate. Du vil ha en potet med en god del stivelse og en som er kokefast. Rema 1000 har en sort som heter Folva vi også har brukt med fint resultat.

• Liker
Reaksjoner: DJM og Steiniz