Jøss. Synes å huske jeg spiste kjøttkaker (eller kanskje pizza) sist jeg var på "Huset", tilbake i 97.
Ja, skjedd litt siden 90-tallet. Kaféen er nå bare åpen på lørdager.Jøss. Synes å huske jeg spiste kjøttkaker (eller kanskje pizza) sist jeg var på "Huset", tilbake i 97.
enig - rustfritt eller jern er konge. alt med belegg er bare rett i søpla. min store panne fra demeyere har vært brukt hver uke i mer enn 25 år og vil vare i mange 10-år til. strøken.![]()
Gårsdagens. Skikkelig stolt, selv om det var litt uperfekt. Jeg har aldri vært god til å lage mat, aldri fått det helt til. I det siste har motivasjonen vært høy, og i går lagde jeg shakshuka uten å bruke oppskrift! Hadde litt brød som måtte spises opp.
Jeg hadde rustfri panne som student og har aldri vært interessert i eller komfortabel med "nonstick"-panner. Ingenting som henger fast her.
Litt blandede tomater, inkludert fra min mors drivhus i hagen. Hvitløk også fra samme hage. Røkt paprika var hovedkrydderet. Neste gang skal jeg tilsette det rett før løken er tilstrekkelig stekt.
Det ble kjempegodt, selv om eggene ble litt for stekte. De lot seg fortsatt spise som intendert (uten bestikk), men det hadde nok vært hakket diggere om de var bløtere.
Kjempegøy å lage mat når det går slik! Høy grad av måloppnåelse når målet er å lage noe som 1. smaker bedre enn all annen "brunsj"-mat tilgjengelig i umiddelbar nærhet og 2. hadde vært verdt ~200,- om det var på menyen.
Dette blir nok fast helgefrokost, da med litt ordentlig surdeigsbrød...
Med den selvsikkerheten skal jeg improvisere en pastarett i kveld. Mo ha ha!
redigert:
... Og slik gikk det.
![]()
Rigatoni og div grønt i en tykk "saus". Grønnsakene jeg hadde tenkt å bruke var råtne, så det ble ren impro. Ikke spennende, men voldsomt god smak. Stekte tykke stykker bacon i over én time i panna. Skar fra stykke, ca på størrelse med en snekkers tommel.
![]()
Håhåhåhåhåhåhåhåh........ hååååhåhåhåh..... håh HÅH..... det var godt. Må ty til bannskap.
Knasende ytre med saltkrystaller, mørt og saftig inni. Vanvittig smak. Alt var representert, spesielt overrasket over den karamelliserte smaken i hjørnene.
Noe av fettet ble igjen i panna og ble brukt til å steke og koke resten i. Syntes sausen etterhvert var litt grunn i smaken, brukte noen teskjeer med mer fett som jeg hadde satt til side. Det, pluss en god del reduksjon, gjorde at helheten ble veldig god. Hadde foretrukket litt mer "sær" smak, men det ble en skikkelig god middag satt sammen av ræl fra kjøleskapet.
Vi har en kjempegod rustfri panne jeg hittil ikke har prøvd! Den kjøpte vi på bruktbutikk for 40-80 kroner. Bunnen er veldig tykk, kan være rundt én cm. Gleder meg til å prøve å steke i den.enig - rustfritt eller jern er konge. alt med belegg er bare rett i søpla. min store panne fra demeyere har vært brukt hver uke i mer enn 25 år og vil vare i mange 10-år til. strøken.