Dagens middag

Hadde jeg vært litt proffere matfotograf hadde jeg sikkert husket på å ikke dynke med dressing før jeg tok bilde.

Smaksatt ris med krydder kokt i kyllingbuljong, enkel marinert kylling, enkel salat og samon-brød fra grønnsaksbutikken.

Vis vedlegg 270441

Oppskrift fra Ethan Chlebowski (tekst men uten dressing, samt video)

Takk som deler! Spiste mye av dette da jeg bodde i NYC i studietida. Må prøve å lage det en dag!
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C
Our lamb shanks were slowly braised in a Crock•Pot for 4 hours.

Mashed potatoes paired with celeriac, ratatouille, and concentrated natural jus/stock for an enjoyable meal.

IMG_20211119_200642.jpg
 
Jeg har kjøpt en Mont d’Or som planlegges å bli lørdagskos på helgens hyttetur. @Edzilla som matentusiast og connaisseur har du noen tips til varmebehandling og tilbehør til osten? :)

Som forhåpentligvis brukbart flytende tilbehør har jeg denne i skapet:

4072CBC3-AD9D-4D98-A4F2-5689DFA2E20F.png
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Edzilla
IMG_20211123_191829.jpg

Tirsdagsmiddagen ble torskeloin grillet på kamadoen, med hjemmelaget hollandaise, røkt kremost, sukkererter og ovnsstekte poteter. Nam.

Ellers kan det meldes at det her tidligere beskrevne og diskuterte grillskap ikke har blitt varmeskadet etter svært mange og flere lange grillsesjoner! En tallerken under grillen ser ut til å gjøre susen som deflektor av varme fra undersiden.

IMG_20211124_201204.jpg
 
Jeg har kjøpt en Mont d’Or som planlegges å bli lørdagskos på helgens hyttetur. @Edzilla som matentusiast og connaisseur har du noen tips til varmebehandling og tilbehør til osten? :)

Som forhåpentligvis brukbart flytende tilbehør har jeg denne i skapet:

Vis vedlegg 271396

Ta osten ut fra kjøleskapet en liten times tid før den skal varmebehandles.
Forvarm ovnen til 180-190 grader. Stikk noen kvister rosmarin (kan sløyfes) inn i osteskorpen, samt lag en liten grop du skjenker osten en klunk god vin.
Osten bakes i ildfast form i ovn til osten er gjennomvarm. Ca. 18-20 minutter.
Tilbehør er hjemmebakt fransk baguette og noe virkelig godt i glasset som den Jura’n du har i skapet.
 
Ta osten ut fra kjøleskapet en liten times tid før den skal varmebehandles.
Forvarm ovnen til 180-190 grader. Stikk noen kvister rosmarin (kan sløyfes) inn i osteskorpen, samt lag en liten grop du skjenker osten en klunk god vin.
Osten bakes i ildfast form i ovn til osten er gjennomvarm. Ca. 18-20 minutter.
Tilbehør er hjemmebakt fransk baguette og noe virkelig godt i glasset som den Jura’n du har i skapet.

Tidssonen:love:

Takk skal du ha for gode tips!
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Edzilla og sunshine
Lot meg inspirere av @Henrik C ! Halal Guys-lignende kylling i dag. Lårfilet som ble grillet på kamadoen, såklart. Den røde sausen fikk ikke så stor fylde, kunne nok tenkt meg å gjøre den enda mer punchy og litt tykkere. Tror cayennepepperen må byttes ut, den er nok noe impotent etter litt for lang liggetid i skuffen..! Ellers et nydelig måltid. Det vil bli gjentatt.

kamadokylling.jpeg
IMG_20211201_194529.jpeg
 
Preparation (mise en place) for this evening's meal. Chateaubriand of calf from our local farmer. Potatoes will be roasted in duck fat, broccoli, cauliflower, shallots,and mushrooms. A Bordelaise / marrow sauce.

Accompanied with a bottle of 2001 Les Hauts de Beauséjour.

IMG_20220219_161130.jpg