Dagens middag

Kalve entrecôte fra Strøm Larsen er go - smakt til med Carolino ris sammen med hvite bønner i hjemmelaget saus. Bra match med Crasto fra Dourodalen.
784A4A3E-367A-4417-B4CD-961F56471E8C.jpeg
BED39B7A-68F8-44EC-A601-6651A64BF38F.jpeg
06FF2FDE-D972-4F90-BBCE-1607FFD29FAB.jpeg
 
Mat er ekstremt fascinerede i den måte at det kan ta deg tilbake i tid og endre humøret på sekundet. 3 grader og regn hele helgen. Da må man lage en rett jeg sikkert har spist 100 ganger i oppveksten, men som jeg aldri har laget selv, og som det nå er 10 år siden spiste sist: Hainanese Chicken Rice. Nasjonalretten i Singapore og beviset på at totalen er mer en sum of its parts. Kylling posjert i vann med salt, msg og masse ingefær og vårløk. Ris kokt i kyllingkraften med kyllingfett, hvitløk og mer vårløk. Chilli- og ingefærsaus som er banket sammen i morter. Noen skiver med agurk.
Så simpelt, men samtidig så latterlig godt.
God helg!


IMG_3515.jpeg
 
Chefs Warehouse, Beau Constantia. Bonusbilder av utsikt. Første med en rimelig pusset gjeng som hadde vært på vinsmaking på vingården hvor CW ligger.

Tomater, tofukrem, sambal matah-dressing
Tartar med soppemulsjon og leverparfait, buns
Risotto, brunet løk, geitost
Tynnribbe med kokosnøttris, krem av mye digg, curry-smør
Iskrem med chassis-bark, krem med «honeycomb»
Gave fra kjøkkenet med digg lime- og sitrusaktig krem i en kake som lignet litt på krumkaker, med limeinfusert salt, og en lille sjokolade/karamell.
IMG_8852.jpeg

IMG_8855.jpeg
IMG_8856.jpeg

IMG_8859.jpeg

IMG_8868.jpeg

IMG_8870.jpeg


IMG_8838.jpeg

IMG_8858.jpeg
 
Hva tilbehør og drikke til denne?
Fløtegratinerte poteter, grønn salat med vinaigrette, og grønne bønner stekt i smør og hvitløk. Satt noe rødvinssaus på bordet og, men jeg spiser alltid med mint sauce og en dash dijon :)
Av vin ble det en magnum med Ch. de Monrecueil 2009. Ikke den mest komplekse vinen, men et knallbra kjøp til 270kr for en standard flaske og 470kr for magnum!
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Fløtegratinerte poteter, grønn salat med vinaigrette, og grønne bønner stekt i smør og hvitløk. Satt noe rødvinssaus på bordet og, men jeg spiser alltid med mint sauce og en dash dijon :)
Av vin ble det en magnum med Ch. de Monrecueil 2009. Ikke den mest komplekse vinen, men et knallbra kjøp til 270kr for en standard flaske og 470kr for magnum!
Nice. Mange fine viner under 300 imo.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen