Dagens klokke

Får følge opp med dagens nye da

c87f1a13.jpg

Gratulerer med "nytt" ur!
 
Mye flott her i dag, folkens!
En kan bli i godt humør av laaangt mindre :cool:

I kveld er det 2254 som får luftet seg på Gunny Nato strap i lær.
2254-lr-nato.jpg
 
Merker at jeg begynner å bevege meg ut på litt tynn is her, men da jeg kjøpte min klokke prøvde selger å overbevise meg om at en vintage var et bedre kjøp. Han mente at det var nøyaktig den samme klokken og urverk, men ulik logo og derav lavere pris. Et kjapt google søk skulle i hvertfall bekrefte at Valjoux 222 er samme urverk som i de opprinnelige Breguet Type XX klokkene.

Forøvrig er jeg enig i at det ikke blir helt det samme uten rett logo :)

de første Type 20 fra Breguet var faktisk helt uten logo.

når det gjelder mulige urverk i en vintage er jeg usikker men jeg vil tro at 22, 225 og 725 er mulige ved siden av 222

legg også merke til det nye navnet Type XX som bare henviser uten å være den offisielle Type 20 betegnelsen fra Ministère de la Défense.

en sjarmerende liten detalj er at Breguet valgte å bruke samme layout for skiven til den nye Type XX som den skiven de hadde designet spesielt for en liten serie Type 20 bestilt av CEV ( Centre d´Essais en Vol) med et 15 minutters register : Type XX har altså et 30 mn register som er dividert for 15 mn, ikke veldig brukervennlig men lekkert ;)
 
Mye artig lesing i tråden idag. Og gratulerer til Mathfjeld med en virkelig klassiker :)

Det går definitivt mot lysere tider når jeg ikke trenger den oransje viseren for å vite om jeg er på morgen- eller kveldstur.

db8ec2e6.png
 
Den er 40. Har hatt den i kikkerten lenge, men har egentlig lyst på vintage. Uten at jeg har satt meg helt inn i det, så regner jeg med prisnivået diskvalifiserer vintage :(

http://img268.imageshack.us/img268/3281/y009d.jpg[IMG]


Min nyervervede må bli dagens

[IMG]http://i1200.photobucket.com/albums/bb338/tbeinnes/L1010864.jpg[IMG][/QUOTE]

Der kom den ja! Regnet med den ikke var langt unna ;)
 
Der kom den ja! Regnet med den ikke var langt unna ;)

:) Men jeg har valgt å gå for det eksklusive metallet stål, bortsett fra bezelen da.

de første Type 20 fra Breguet var faktisk helt uten logo.

når det gjelder mulige urverk i en vintage er jeg usikker men jeg vil tro at 22, 225 og 725 er mulige ved siden av 222

legg også merke til det nye navnet Type XX som bare henviser uten å være den offisielle Type 20 betegnelsen fra Ministère de la Défense.

en sjarmerende liten detalj er at Breguet valgte å bruke samme layout for skiven til den nye Type XX som den skiven de hadde designet spesielt for en liten serie Type 20 bestilt av CEV ( Centre d´Essais en Vol) med et 15 minutters register : Type XX har altså et 30 mn register som er dividert for 15 mn, ikke veldig brukervennlig men lekkert ;)

Hva??? Om jeg skjønte deg riktig nå så er det 2,5 min pr strek?
 
Rolex-anemi

Nei nå var det lite Rolex her gitt!
dsc2135i.jpg

Puhh-- Slik, hipt spikerstål på plass!
 
Hva??? Om jeg skjønte deg riktig nå så er det 2,5 min pr strek?

2 min per strek ( og 5 X 6 min.sektorer)
fortsatt mulig å lese men ikke riktig intuitivt


15md7y0.jpg


ser at jeg uttrykte meg klønete med "Type XX har altså et 30 mn register som er dividert for 15 mn"
mente jeg "Type XX har altså et 30 mn register som er dividert for 15 enheter"
 
Takk for fine ord folkens! Satt klokken på en nyere Oysterlenke, det ble jo helmaks :)
 
Mathfjeld er sikkert litt flau over at den nye klokken han har ventet så lenge på viste seg å være et oppskrapet, eldgammelt og skranglete stykke metall, med råtne visere og falmet skive som attpåtil blander meter og fot. Jeg tipper bezelen - om den lar seg snurre i det hele tatt - kan beveges begge veier, uten klikk, og dermed er helt ubrukelig. Jaja, ikke vær lei deg. Den kan jo brukes til å vise tiden ihvertfall, sånn fem-minutters-omtrentelig og dersom du er utendørs i fullt dagslys slik at de irrede viserne ikke går i ett med den skittengrå skiven og det ikke er sol slik at refleksene i glasset blender deg, og du holder armen i rett vinkel for å se gjennom ripene.

I solidaritet, og for å vise at selv den beste kan bli lurt, har jeg ristet igang en liknende idag. :)

P2020158.jpg