Covid - hva vil skje med annenhåndsmarkedet nå?

Det shortere glemmer, som det også virker som at du ikke tenker på, er at Tesla ikke er, eller anser seg selv for å være en ren bilprodusent. Tesla er en teknologileverandør som kommer til å levere fremtidens løsninger innenfor automasjon, ikke bare til bilindustrien, men også til andre industrier. Gleder meg til å se tilbake på denne tråden om 10 år ;) Varsel og link er lagt i kalenderen.

Btw: shorterne har hatt skikkelig suksess med å bette mot TSLA de siste årene! Haha! Knall gevinst i 2020 totalt sett og så jeg ;) Hvor mye cash har de brent opp nå på de siste 10 årene igjen?

Ah, en sann invistor ser jeg. Alt vokser inn i himmelen, Musk er et geni, bilene hans vil aldri få reell konkurranse og spaceX/jallaloop er definitivt ikke forfengelighetsprosjekt uten reell markedsførbar verdi utover å få teslasekten til å si «oooh» og «aaah»

Hadde jeg vært deg hadde jeg diversifisert portfolioen min. Tvert.

Forresten, ingenting sier dårlig skjult sinne som blunkesmileyer. Jobb med den biten også.
 
Ah, en sann invistor ser jeg. Alt vokser inn i himmelen, Musk er et geni, bilene hans vil aldri få reell konkurranse og spaceX/jallaloop er definitivt ikke forfengelighetsprosjekt uten reell markedsførbar verdi utover å få teslasekten til å si «oooh» og «aaah»

Hadde jeg vært deg hadde jeg diversifisert portfolioen min. Tvert.

Forresten, ingenting sier dårlig skjult sinne som blunkesmileyer. Jobb med den biten også.

Det er vel ingen som kan argumentere for at han er det motsatte. Bilene har allerede god konkurranse når det kommer til kvalitet og komfort, men det er foreløpig ingen som konkurrerer med de teknologisk sett. De som fortsatt mener at ID eller e-tron serien til VAG er "the shit" får kose seg på årlig/30.000 km service mens lommaboka tømmes på vedlikehold og hurtiglading, og tålmodigheten får seg en skikkelig test i ladekø hos Fortum og Ionity. Om du kjenner til noen andre enn de jeg har nevnt er jeg veldig interessert i å lære mer om de. Ingenting er bedre enn visjonære mennesker og merker som tar med seg det tradisjonelle og "trygge" ut på tur.

SpaceX kommenterer jeg ikke, da det blir en digresjon fra det vi snakker om. Du må selvsagt gjerne mene hva du vil om dét også :)

Synd du har den oppfattelsen av blunkesmilyer. Jeg pleier ikke å analysere andres bruk av emojis like mye, men jeg kan avsløre at den åpenbart har en annen betyning for meg enn for deg.

Godt vi begge liker flotte ur da, sånn at vi fortsatt kan være venner.
 
Redigert:
Eksponeringsgenerasjonen, bitcoin og teslasksjen har gjort det skremmende klart at det aldri har vært mer effektivt å male et esel som en fullblodshest.

Folk sitter innendørs, pengene sitter løst, og alle vil tjene penger. Men du står fritt til å fortelle meg hvordan halvgod kjøre-AI og biler med bedre ytelse og dårligere kvalitet enn de fleste konkurrentene per dags dato betyr at selskapet skal prises høyere enn alle andre bilselskaper. Spesielt når servicenettverket fortsatt har betydelige mangler.

Hype, kalles det. Hype og dumme penger.
 
Eksponeringsgenerasjonen, bitcoin og teslasksjen har gjort det skremmende klart at det aldri har vært mer effektivt å male et esel som en fullblodshest.

Folk sitter innendørs, pengene sitter løst, og alle vil tjene penger. Men du står fritt til å fortelle meg hvordan halvgod kjøre-AI og biler med bedre ytelse og dårligere kvalitet enn de fleste konkurrentene per dags dato betyr at selskapet skal prises høyere enn alle andre bilselskaper. Spesielt når servicenettverket fortsatt har betydelige mangler.

Hype, kalles det. Hype og dumme penger.
Igjen: du må gjerne dokumentere påstandene dine slik at jeg også kan lære noe nytt. Tesla anser seg selv som sagt ikke som en bilprodusent. Dette gjorde de tydelig for hele verden da de fjernet "motors" fra sitt offisielle merkenavn. Halv AI er jeg også nysgjerrig på. Er den virkelig det? Jeg er nørd og er tilbøyelig for å ta feil, så skolér meg gjerne innen tema. Dårligere kvalitet enn de fleste konkurrenter? Byggteknisk, teknologisk, materialvalg - hva sikter du til? Igjen, jeg er nysgjerrig. Servicenettverket og altså? Jaha, det var nytt for meg. Jeg vet at de slet enormt med dette tidlig i lanseringen av Model 3, men det er vel i orden nå? Jeg vet ikke hva gjennomsnitlig ventetid på en service er hos Tesla nå jeg? 1-2 dager etter bestilling kanskje? Møller og BOS må gjerne forsøke å nærme seg det samme :)
 
Igjen: du må gjerne dokumentere påstandene dine slik at jeg også kan lære noe nytt. Tesla anser seg selv som sagt ikke som en bilprodusent. Dette gjorde de tydelig for hele verden da de fjernet "motors" fra sitt offisielle merkenavn. Halv AI er jeg også nysgjerrig på. Er den virkelig det? Jeg er nørd og er tilbøyelig for å ta feil, så skolér meg gjerne innen tema. Dårligere kvalitet enn de fleste konkurrenter? Byggteknisk, teknologisk, materialvalg - hva sikter du til? Igjen, jeg er nysgjerrig. Servicenettverket og altså? Jaha, det var nytt for meg. Jeg vet at de slet enormt med dette tidlig i lanseringen av Model 3, men det er vel i orden nå? Jeg vet ikke hva gjennomsnitlig ventetid på en service er hos Tesla nå jeg? 1-2 dager etter bestilling kanskje? Møller og BOS må gjerne forsøke å nærme seg det samme :)

Tesla kan anse seg selv som hva de vil. Hovedproduktet deres er bilsalg, men jeg begynner å fatte hvor sektbegrepet kommer fra når medlemmene farer med spørsmål som «hvordan kan du bevise at AI’en ikke er den beste i verden og kvantesprang foran alt annet slik jeg legger til grunn».

Jeg har forøvrig nærmest samtlige etablerte finanspublikasjoner i ryggen når jeg sier at TSLA er pill råtten. Men jeg tenker at alternative fakta funker bra i denne leiren all den tid kursen fortsetter å stige.

Musk «forsvinner» nok på ferie en eller annen gang. Det kan bli gøy.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Tesla kan anse seg selv som hva de vil. Hovedproduktet deres er bilsalg, men jeg begynner å fatte hvor sektbegrepet kommer fra når medlemmene farer med spørsmål som «hvordan kan du bevise at AI’en ikke er den beste i verden og kvantesprang foran alt annet slik jeg legger til grunn».

Jeg har forøvrig nærmest samtlige etablerte finanspublikasjoner i ryggen når jeg sier at TSLA er pill råtten. Men jeg tenker at alternative fakta funker bra i denne leiren all den tid kursen fortsetter å stige.

Musk «forsvinner» nok på ferie en eller annen gang. Det kan bli gøy.
Flott at du har det, og jeg vet at det er mange skeptikere som har satt mange penger på at aksjen skal dale, og dermed er tjent med å utelukkende snakke ned aksjen. Når penger står på spill må man skrike høyt for å ikke tape de. Med det sagt tapte de samme menneskene over $35 billiononer på å shorte TSLA i 2020 alene, så noen ganger taler tallene sannheten mer enn hva en spekulant som ikke forstår firmaet gjør.

Fortsatt nysgjerrig på dine betraktninger rundt, og din utstrakte kunnskap om hvilke merker/brands som er foran Tesla i køen hva gjelder teknologi, AI, byggteknisk kompetanse, materialteknisk kompetanse og infrastruktur. Ikke minst er jeg nysgjerrig på hvem som tilbyr et så ekstremt mye bedre servicenettverk. Du glemte visst å svare konkret på det. Du bygger jo påstandene dine rundt dette, så du har vel åpenbart gode og interssante svar å komme med? Som sagt, jeg er alltid interessert i å lære noe nytt :)
 
Å gamble mot irrational exuberance er farlig, men det gjør ikke verdien reell. Spiller ikke noe rolle hvor mye shortere har tapt eller aksjen har steget. Aksjen skal betydelig ned, og det er bare et spørsmål om når:)
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Å gamble mot irrational exuberance er farlig, men det gjør ikke verdien reell. Spiller ikke noe rolle hvor mye shortere har tapt eller aksjen har steget. Aksjen skal betydelig ned, og det er bare et spørsmål om når:)
Men du ønsker fortsatt ikke å forklare hvorfor du er sikker på det? Dette blir litt som å mene at Elvis fortsatt lever. Man kan si hva man vil, men jeg ville aldri stolt på noen som ikke tørr/klarer å begrunne sine egne påstander.

Terra gikk vel på en liten fondssmell her for noen år siden. De argumenterte vel litt på samme måte som det du gjør nå; "Sett pengene i dette fondet kjære kunde. Jeg kan ikke begrunne hvorfor du skal gjøre det, men det vil på lang sikt være meget lurt"...

... vi husker alle hvordan det gikk.

:)
 
Men du ønsker fortsatt ikke å forklare hvorfor du er sikker på det? Dette blir litt som å mene at Elvis fortsatt lever. Man kan si hva man vil, men jeg ville aldri stolt på noen som ikke tørr/klarer å begrunne sine egne påstander.

Terra gikk vel på en liten fondssmell her for noen år siden. De argumenterte vel litt på samme måte som det du gjør nå; "Sett pengene i dette fondet kjære kunde. Jeg kan ikke begrunne hvorfor du skal gjøre det, men det vil på lang sikt være meget lurt"...

... vi husker alle hvordan det gikk.

:)

Og du skjønner ikke at det er du som akkurat nå representerer Terra i eksempelet ditt? Finansnørd er du i alle fall ikke. Her er en av førti kilder til påstanden min, føl deg fri til å kalle det fake news: https://www.google.no/amp/s/www.nasdaq.com/articles/will-highly-overvalued-tesla-stock-see-a-correction-after-sp-inclusion-2020-12-23?amp
 
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: MrTime og Mortbecken
Og du skjønner ikke at det er du som akkurat nå representerer Terra i eksempelet ditt? Finansnørd er du i alle fall ikke. Her er en av førti kilder til påstanden min, føl deg fri til å kalle det fake news: https://www.google.no/amp/s/www.nasdaq.com/articles/will-highly-overvalued-tesla-stock-see-a-correction-after-sp-inclusion-2020-12-23?amp
Du svarer fortsatt ikke på egne påstander om teknologi, AI, byggteknisk kompetanse, materialteknisk kompetanse og infrastruktur, som du selv bruker som argumenter for at aksjen er overvurdert i markedet, og som du også mener er såpass mye bedre hos andre at dette er grunn til at aksjen vil dale.

Finansnørd er jeg ikke, nei. Det er de tingene du mener noe om, som du ikke klarer å begrunne jeg interesserer meg for :) Jeg er derfor interessert i å lære noe nytt om tema jeg trodde jeg hadde ganske OK peiling på, men som du åpenbart kan mer enn meg om. Å alltid søke tilgang på ny kunnskap er en god egenskap.
 
Redigert:
LOL.
Uansett hvor mye Tesla-aksjen kommer til å svinge blir det nok bare barnemat i forhold til hvordan denne tråden har svingt vekk fra opprinnelig tema. ;)
(gladblunk lett krydret med et hint av ironi til glede for de som ikke er emojianalytikere)
 
Sporte av litt denne tråden. Pliz ta aksjesynsingen et annet sted.

Føler litt som watchbox hevder, alle har mer tid til a researche klokker på nett og klokkebusinesses is booming. Håper det ikke endrer seg dersom vaksinen ikke skulle gi resultater
 
Fortsatt nysgjerrig på dine betraktninger rundt, og din utstrakte kunnskap om hvilke merker/brands som er foran Tesla i køen hva gjelder teknologi, AI, byggteknisk kompetanse, materialteknisk kompetanse og infrastruktur. Ikke minst er jeg nysgjerrig på hvem som tilbyr et så ekstremt mye bedre servicenettverk. Du glemte visst å svare konkret på det. Du bygger jo påstandene dine rundt dette, så du har vel åpenbart gode og interssante svar å komme med? Som sagt, jeg er alltid interessert i å lære noe nytt :)

Det er bare å sette deg inn i en bil av samme verdi som en hvilkensomhelst Tesla, selv de som ikke nyter av avgiftsfritaket på elbiler, så ser du hvorfor Tesla ikke når de fleste til knærne.
Interiøret er kjipt, kjipe materialer, kjipe løsninger, mye idiotisk design og ikke minst mye ræva håndtverk. Jeg durer tidvis rundt i en nå 3 måneder gammel Model X. Jeg vet ikke med deg, men jeg hadde liksom håpet på at en bil til nærmere millionen skulle vente litt lenger med å gå istykker. Plastdeksler løsner eller sitter feil fra fabrikk, knirkelyder i interiøret under kjøring er et faktum, idiotpatentdørene bak har trøblet siden dag én, høyre sidespeil lever sitt eget liv, vindusspylerne er de dårligste jeg noen gang har sett eller brukt, skinnet på baksetene er sydd av noen som er blinde og ikke aner hvordan setet det skal på ser ut, stedvis dårlig lakk etc etc..
Servicer er fortsatt en massiv PITA om man ikke bor på sentrale Østlandet eller andre steder der man kanskje har forhandler som nærmeste nabo, ikke unikt for Tesla, men større sjans for å få tatt service hos merkeforhandler lokalt om du eier VW, Toyota, Mazda...

All ære til Tesla for å ha fått fart på hele industrien når det kommer til elbiler, det er intet mindre enn veldig positivt og imponerende. Dessverre leverer de produkter som sammenlignet med europeiske og japanske produkter er direkte dårlige. Kvantitet har fått fokus over kvalitet, men mye kan tyde på at det er førstnevnte investorene bryr seg om. At en skummelt høy prosentandel biler er inne for garantisaker/reklamasjon veldig tidlig i livsløpet sier sitt. Husker tråden på elbilforumet når model 3 kom, når folk kjøper seg helt ny bil og er strålende fornøyd fordi det var jo bare X, Y og Z som var galt på deres bil, det skurrer litt, ikke sant? De har jo også kjøpt en rustbombe, det er fint her til lands der vi ikke sprayer veiene med korrosivt stoff hele vinterne :rolleyes:
Av forskjellige grunner tror ikke jeg selvkjøring blir en realitet på lenge enda her på berget, og da sliter jeg med å se hva som skal få meg til å velge Tesla så snart de andre produsentene begynner å tangere rekkevidden til Tesla, eller i det minste når et nivå der det er godt nok til å dekke de flestes behov.
 
Veldig enkelt å prate på vegne av andre, men for egen del ser jeg for meg en formidabel avkastning i andre markeder på mellom-lang sikt som jeg tror overgår klokkemarkedet. Ønsker derfor heller å være eksponert der. Derfor ville jeg neppe kjøpt meg et par Rolex-er til slik markedet er nå. Kanskje hadde jeg ikke engang kjøpt en 116610LV for 120k eller en fin 16600 for 70k. Ikke fordi klokker bare er en avkastnings-greie, men fordi den markedssmellen vi opplever nå skal ris til det fulle. Men så er jeg jo bare en gjennomsnittlig familie-fyr med høy kremmerånd. Det er i slike tider vi er i nå hvor formuer bytter hender.

Da er det dags for å vri fokus over fra ESG til klokker igjen...