Cape Cod og Scotch-Brite

Har også sett litt på klokker på ebay, og ser at de fleste er skitne på delen hvor tallene er (kom ikke på hva det het :p).
Er dette vanskelig å fjerne?
Eller noen som har tips til den slags? :)
 
Har også sett litt på klokker på ebay, og ser at de fleste er skitne på delen hvor tallene er (kom ikke på hva det het :p).
Er dette vanskelig å fjerne?
Eller noen som har tips til den slags? :)

For å rense opp skiven trenger du å gjøre litt større innsats,
ofte (?) er jo også dette tegn på at ting ikke er helt tett -
dette er jo greit på et vintage dressur men er det en dykker så har du problemer.

For å komme til skiven så må glass vekk eller baklokk ut og urverket bort for å komme til.
Har heller ikke helt oversikt på hvordan slikt skulle renses best - fler ting som kan gå gærnt.
 
Har også sett litt på klokker på ebay, og ser at de fleste er skitne på delen hvor tallene er (kom ikke på hva det het :p).
Er dette vanskelig å fjerne?
Eller noen som har tips til den slags? :)

Rense skiver vil som regel ikke fungere, enten må du beholde de med den historien de har eller få de restaurert.
 
Da tar jeg opp et nytt tema her :)
Hva med slike ultralyd vaskere, noen som har prøvd det?
Vil det virke med en enkel til 400 fra teknikmagasinet?
Føler en med varmefunksjon vil virke bedre. Da det selvfølgelig koster litt ekstra.

-Regje
 
Hører folk sier de bruker oppvaskmiddel og salmiakk osv, men vet du hvor man kan få kjøpt noe ferdigprodukt til denne typen bruk?
Vet ikke om noen spesiell væske, men vil tro at resultatet er forbløffende likverdig med en god "husmorsblanding".
Det er jo, trolig, ikke rare sakene du skal vaske vekk - litt hår, hud, fett og støv/grus - for å gå inn på detaljer.
 
Sønnen min på snart 8 år har en Casio med plastglass foran som han har fått noen seriøse riper i.. hehe
(Dette er vell å forvente når det er "Beatern" hans, og han bruker den på skole, svømming, gymmen osv.. sover til og med med den).

Er det noe jeg kan pusse den med for å få de bort? Så noen skrev noe om noe som fungerte på Plexi glass?

$(KGrHqNHJBME7)6Mq7pNBPBsy852pg~~60_35.JPG
 
Vet ikke om noen spesiell væske, men vil tro at resultatet er forbløffende likverdig med en god "husmorsblanding".
Det er jo, trolig, ikke rare sakene du skal vaske vekk - litt hår, hud, fett og støv/grus - for å gå inn på detaljer.

Ja, kan tenke meg det.
Jeg kommer nok til å investere i en når jeg får mine prøveprosjekt i posten :p
Kan dele mine erfaringer på det tidspunktet ;)
 
Sønnen min på snart 8 år har en Casio med plastglass foran som han har fått noen seriøse riper i.. hehe
(Dette er vell å forvente når det er "Beatern" hans, og han bruker den på skole, svømming, gymmen osv.. sover til og med med den).

Er det noe jeg kan pusse den med for å få de bort? Så noen skrev noe om noe som fungerte på Plexi glass?

$(KGrHqNHJBME7)6Mq7pNBPBsy852pg~~60_35.JPG

Har hørt gode ting om PolyWatch.
Har bestilt en liten tube fra eBay selv, og kostet rundt 70kr inkludert frakt.
Denne bare gnis inn mot plexien i noen minutter med en fille, så skal ripen(e) være borte.
Polywatch Test - Remove Scratches from Acrylic Watch Crystal - YouTube
Vet ikke om den er å få kjøpt i Norge?

-Regje
 
Sønnen min på snart 8 år har en Casio med plastglass foran som han har fått noen seriøse riper i.. hehe
(Dette er vell å forvente når det er "Beatern" hans, og han bruker den på skole, svømming, gymmen osv.. sover til og med med den).

Er det noe jeg kan pusse den med for å få de bort? Så noen skrev noe om noe som fungerte på Plexi glass?

$(KGrHqNHJBME7)6Mq7pNBPBsy852pg~~60_35.JPG

Aller først ville jeg bare funnet frem en lo'fri klut og litt god gammel tannkrem, prøvd det og sett det ann.
Det enkle er ofte det beste å så videre :)
 
Aller først ville jeg bare funnet frem en lo'fri klut og litt god gammel tannkrem, prøvd det og sett det ann.
Det enkle er ofte det beste å så videre :)

Hehe, her ser man fort hvem som har gjort det før :p
Nybegynnere faller for markedskreftene, mens de erfarne tyr til gamle husmorknep ;)
Helt sant, det enkle er ofte det beste :)
 
Har nå en liten oppdatering etter å ha investert i en ultralyd vasker på teknikmagasinet til 400,- :)
Denne maskinen va liten og enkel. Den har 3 knapper. Av, På og Set.

Jeg fylte den med kokvarmt vann fra en vanlig vannkoker, og i den hadde jeg en teskje med Safir Smykkerens.
IMG_0560.jpg


Jeg tok en runde på 3 minutter med et par smykker og en ring, og deretter en runde på 5 minutter med en godt brukt klokke jeg fant i huset. Selv om den bare er noen centimeter dyp, så jeg ikke bunn etter en stund. Vannet så da slik ut:
IMG_0558.jpg


Med en gang jeg trykte på startknappen, veltet det ut en sky av brun/svart drit som lå i kriker og kroker på smykkene og klokken.
Jeg er veldig fornøyd med resultatet og kommer nok til å bruke denne flittig :)
Legger med en link til maskinen hos Teknikmagasinet :)
Om Rengjøringmaskin ultralyd, fra Teknikmagasinet
 
Med en gang jeg trykte på startknappen, veltet det ut en sky av brun/svart drit som lå i kriker og kroker på smykkene og klokken.
Jeg er veldig fornøyd med resultatet og kommer nok til å bruke denne flittig :)

puttet du en HEL klokke oppi ?
 
Dette er ikke lurt!

puttet du en HEL klokke oppi ?

Oljen i urverket tåler ikke ultralyd. Denne vil løsne fra de steder den skal være, og flyte fritt rundt på urverket.
Anbefaller at du får sendt inn klokken snarest mulig til en urmaker, for rens og olje etter en slik behandling.
Ellers vil urverket ditt snart bli ødelagt.
Kan nesten garantere at du nå ganske snart, vil oppleve at klokken din får en endret gang-nøyaktighet.

:(:(
 
Oljen i urverket tåler ikke ultralyd. Denne vil løsne fra de steder den skal være, og flyte fritt rundt på urverket.
Anbefaller at du får sendt inn klokken snarest mulig til en urmaker, for rens og olje etter en slik behandling.
Ellers vil urverket ditt snart bli ødelagt.
Kan nesten garantere at du nå ganske snart, vil oppleve at klokken din får en endret gang-nøyaktighet.

:(:(

Jeg tok ikke hele klokken nedi da jeg har hørt akkurat dette, at det kan være "uheldig" for urverk osv.
Har også hørt at prosessen med ultralyd vask kan tære på O-ringer og lignende og ødelegge tetningen.
Jeg tok kun lenken på klokken nedi, og etter mange års bruk uten vask, ble det seende slik ut :)

Beklager om det ble utydelig forklart i teksten over ;)
 
Hvordan er det med Cape Cod og gummipakninger?
Mener å huske at da jeg brukte det med vinylhansker på, ble de ganske harde etter hvert. Nå var det riktignok litt gamle hansker av laber kvalitet, men ble likevel litt nysgjerrig.
 
Vet ikke hvordan denne komboen blir, men sånn generelt så er gummi et ømfintelig materiale som ikke er motstandsdyktig mot hverken kjemikalier, sol eller høy temperatur.

Så cape cod er nok ikke veldig bra for pakningene nei. :) Men er jo ikke pakningen man skal pusse.. ;)
 
Hehe. Var vel bare jeg som klarte å grise veldig med klutene. De var jo litt fuktige, og skal ikke se bort ifra at noe av det kan ha kommet seg i noen kriker og kroker på seikoen. Kanskje også derfor urmakeren måtte bytte pakningen ved krona da den var til trykktesting :p