Brennevin

Cognac er et stort navn som melkes godt, som Champagne.
Alt er basert på området og rettighetene til å bruke navnet.
Naboene fra områdene kan noen ganger produsere bedre til selvfølgelig mye lavere pris. Men disse kommer sjelden ute til utland.
Jeg prøver så godt jeg kan å velge brut cognac om jeg kan. Jeg har ikke noe til overs for gigantene som Hennessy, De Luze, Otard etc

Det er derfor jeg nevnte brut cognacene Prunier og Delamain, Leopold Gourmet og A.E. Dor er i samme kategori, men det er som regel for dyrt for meg.

De tradisjonelle har for mye boisse, treolje og sukkerkaramell i.. Jeg synes sukkerolje ødelegger smaken av aldringen i fat.

Dette kan også være et issue med noen Rom.

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
En ganske god brandy
1000018279.jpg

Vi var på Norges besøk og shoppet i dag, norsk mat, litt klær og jeg fikk hentet en Cognac på Vinmonopolet, bak låste glass-skap, og betjenten takket for en god handel, takk det samme.

Glad Cognac er billigere i Norge enn i resten av EU.

Spent på denne etter to bomkjøp Bache Extra Serenite og Larsen Xo… Jeg elsket disse to før, men de er ikke i nærheten like gode lenger.

Skal se om jeg får tatt et bilde når jeg smaker den… Trolig til helgen..

Litt av greia med denne er at den er lagret lenge kontrollert i fuktig kjeller i Liverpool England.
Slik som de gjorde med cognac til Vesten i gamledager, så du får en Cognac single cask som aldres i samme miljø som feks single malt whisky.

IMG_0227.png

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Den var meget god, smaken sitter fortsatt en halvtime i ganen etter første dram.

Plukket opp smak av eple, pærer og kanel og litt vanilje, og veldig laaang oljet Rancio nøttesmak lenge etterpå. Finish sitter der.
Lagret i en dyp kjeller i Liverpool, jeg liker Liverpool. Personlig så digger jeg at de har all info på etiketten som de selv personlig klistrer på for hånd. Det gir assosiasjoner til independent bottlers i whisky verdenen.
5243.jpg

5248.jpg
5246.jpg

5245.jpg

Vedlegg

• 5244.jpg
    5244.jpg
    104,5 KB · Visninger: 0
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Notert! Dette må utforskes.
Den utfordrer den forrige referansen min Bache Vintage Petite champagne 1973.

Delamain sitter faktisk lengre, men Bache Petite Champagne var noe helt eget da, og generøst av de den gang for 400kr eller noe for halvflaske.

Delamain sitter med Rancio ca en halvtime etter, jeg pleier vanligvis ta en slurk vann inni mellom men vil ikke ødelegge finishen, så venter....

1973 som før kostet 400kr halvflaske ligger nå ute for over 1200kr halvflaske i utlandet, samme pris eller mer enn Delamain i Norge nå altså..

Delamain er utsolgt nesten overalt men morsomt at de har de til en brøkdel av prisen i hylla i Norge.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: BigT