Blomqvist klokkeauksjon

Blomquist virker på meg som en useriøs aktør i klokkemarkedet. Høyt salær i begge ender av salget, uten at de tilfører hverken trygghet for kjøper eller når ut til et bredere marked for selger, enn ved et salg via forum, ur-forhandlere eller Finn.
 
Det er noe som skurrer med kronologien her - i følge PP er uret solgt i desember 1924, to og et halvt år etter Amundsen forlot Maud-ekspedisjonen, og tre måneder etter han begjærte seg selv konkurs. Men dersom salgsdatoen er feilregistrert av PP, så kan Amundsen ha brukt uret på sledeturene mellom Maudheim/Wainwright og Nome i desember '22 og april '23.

Vis vedlegg 351688Vis vedlegg 351689
Provenace bekrefter vel egentlig ikke annet enn at Roald Amundsen sin bror en gang har eid dette uret.
 

Ganske stygt av Blomqvist å ikke nevne i beskrivelsen at timeviseren er brukket. I tillegg er det prøvd "skjult" ved å stille klokka til 12:10, istedenfor 10:10.
Jeg ser de har rettet opp i beskrivelsen, og skriver nå i merknader at "Timeviser er bøyd."
Hm...bøyd eller knukket? Døm selv.
Uansett er dette avgjørende for verdien på klokka. Disse viserene er det ikke lett å få tak i.

For min del kommer jeg ikke over hvor upresise de er hos Blomqvist. Gang på gang, på gang. Null tillit. Jeg kommer aldri til å legge inn et bud uten å dra inn på Fornebu, se klokkene live med lupe, be om bilder av urverk, innside baklokk osv.

Screenshot 2023-11-17 at 11.50.08.png
 
Her er litt mer rundt Amundsens Patek Philippe:

Flott med mer utfyllende svar her på spekuleringen rundt historikken, men synes jo dette burde vært med i originale annonsen. Føler de prøver å tilpasse historien her etter at de får flere spørsmål rundt den. Til syvende og sist er det vel kun bevist at klokken stammer fra Amundsen-familien og resten blir veldig plausibelt og med mange faktorer hvor svaret kun blir muligens. Amundsen var jo veldig flittig på dagbokskrivingen og det ville jo vært langt bedre om det ekisterte noe tidskorrekt info her, kontra at det lener seg på det håndskrevne brevet fra 1997, som tross alt er 75+ år etter at ekspedisjonen fant sted.
 
Redigert:
Her er litt mer rundt Amundsens Patek Philippe:

Teorien om at klokken ble betalt i nov. 1924 (uavhengig av når den evt. ble delt ut) er ikke helt usannsynlig, siden Ellsworth i starten av november 1924 sponset Amundsen med 100 000 $, slik at nordpolflygingen skulle kunne gjennomføres sommeren 1925.
1700515109258.png

- Bergens Tidende, 15. nov 1924

Den norsk-amerikanske avisen Nordisk Tidende trykker 20. nov et intervju med Amundsen. Han har da fått telegram om at Maud må overvintre i isen nord for Sibir, men han er likevel ikke en slagen mann.
1700515568750.png

- - - - -
1700515599478.png

1700515654212.png
 
Redigert:
Ser ikke denne Sea-dweller teksten/fonten vel klønete ut?


Noen sa en gang at Rolex skal være perfekt. Dette ser ganske amatørmessig ut..
 
Litt julegavetips, litt bransjesladder og litt førsteinntrykk av Certina DS Super PH1000M!
Vis vedlegg 352913
Jeg hørte nettopp starten av dagens episode av Klokkelandslaget. Inspirert av @Nicolai har jeg også gransket Amundsens dagbøker, ikke fra Maud-ekspedisjonen, men den private skrevet til 'Kiss' Bennett i 1924-25.

1701205814427.png


Håndskriften og en særegen 'rettskriving' gjør den ikke enkel å lese, men den finnes også i transkribert utgave. I den fant jeg klokker eller ur nevnt fire ganger, men ingenting som sier noe direkte om Patek-kronometeret.

Første funn er 21. sept 1924, ikke lenge etter Amundsen hadde slått seg selv konkurs:

Jei har ærgret mei ganske kolosalt åver, at di tok fra mei de reiseur, du engang ga mei. Jei var så gla i de. De hadde lysenne talsjive. Vor mange netter har jei ikke ligget å småpratet me de. Synes jei hadde noe a dei i de. Jei beklaget mei til M & G åver tape. Da fik di den lyse ide å senne mei et lite stativ ur, di har, å de vil ikke mærkes i boe. M. hadde me sei in alle ‹avis›utklip i aften. A dem vil du se, vordan pressen tar de.

'G' er Roald Amundsens bror, Gustav, som er oppgitt som eier av Patek-kronometeret i de brevene Blomqvist har publisert. Hverken 'reiseur' med 'lysenne talsjive' eller 'stativ ur' kan være Patekuret.

30. september er Amundsen på vei til USA ombord på S/S Drottningholm:

De lille miniatyrportret a dei føller mei altid & står på mit natbor sammen me klokken du ga mei.

Dette kan være det reiseuret han nevnte 21. sep, og som han eventuelt har fått tilbake.

14. november er Amundsen i New York, og får et kostbart ur fra Ellsworth:

E. ga mei idag et ur til $ 400!– Byens aviser hadde idag lange artikler åm flukten.

Dette tilsvarer ca. $ 7000 i 2023 (EDIT: i 1924 var prisen på en T-Ford $ 265), så prisen gjør det ikke umulig at det kunne vært et Patekur, men samtidig er det 11 dager før salget av uret Blomqvist selger er registrert. Amundsen hadde noen dager før fått $ 80000 i garanti for to Dornier flybåter, så $ 400 utgjør en relativt stor del av nordpolekspedisjonens pris.

Ur nevnes for siste gang 29. april 1925. Da er Amundsen i Ny-Ålesund, tre uker før nordpolflygningen med N24 og N25 starter den 21. mai:

Jei ær dagli kl 11 ¾ på telegrafstasjonen hær i lann å får tidssignale fra Eifeltårne. Mine urer har helt fårandret gang, men går svært fint. Vi har dagli navigasjonstimer & det skal nåk greie sei.
 
Redigert:
Jeg hørte nettopp starten av dagens episode av Klokkelandslaget. Inspirert av @Nicolai har jeg også gransket Amundsens dagbøker, ikke fra Maud-ekspedisjonen, men den private skrevet til 'Kiss' Bennett i 1924-25.

Vis vedlegg 352999

Håndskriften og en særegen 'rettskriving' gjør den ikke enkel å lese, men den finnes også i transkribert utgave. I den fant jeg klokker eller ur nevnt fire ganger, men ingenting som sier noe direkte om Patek-kronometeret.

Første funn er 21. sept 1924, ikke lenge etter Amundsen hadde slått seg selv konkurs:

Jei har ærgret mei ganske kolosalt åver, at di tok fra mei de reiseur, du engang ga mei. Jei var så gla i de. De hadde lysenne talsjive. Vor mange netter har jei ikke ligget å småpratet me de. Synes jei hadde noe a dei i de. Jei beklaget mei til M & G åver tape. Da fik di den lyse ide å senne mei et lite stativ ur, di har, å de vil ikke mærkes i boe. M. hadde me sei in alle ‹avis›utklip i aften. A dem vil du se, vordan pressen tar de.

'G' er Roald Amundsens bror, Gustav, som er oppgitt som eier av Patek-kronometeret i de brevene Blomqvist har publisert. Hverken 'reiseur' med 'lysenne talsjive' eller 'stativ ur' kan være Patekuret.

30. september er Amundsen på vei til USA ombord på S/S Drottningholm:

De lille miniatyrportret a dei føller mei altid & står på mit natbor sammen me klokken du ga mei.

Dette kan være det reiseuret han nevnte 21. sep, og som han eventuelt har fått tilbake.

14. november er Amundsen i New York, og får et kostbart ur fra Ellsworth:

E. ga mei idag et ur til $ 400!– Byens aviser hadde idag lange artikler åm flukten.

Dette tilsvarer ca. $ 7000 i 2023, så prisen gjør det ikke umulig at det kunne vært et Patekur, men samtidig er det ti dager før salget av uret Blomqvist selger er registrert. Amundsen hadde noen dager før fått $ 80000 i garanti for to Dornier flybåter, så $ 400 utgjør en relativt stor del av nordpolekspedisjonens pris.

Ur nevnes for siste gang 29. april 1925. Da er Amundsen i Ny-Ålesund, tre uker før nordpolflygningen med N24 og N25 starter den 21. mai:

Jei ær dagli kl 11 ¾ på telegrafstasjonen hær i lann å får tidssignale fra Eifeltårne. Mine urer har helt fårandret gang, men går svært fint. Vi har dagli navigasjonstimer & det skal nåk greie sei.
Dette var spennende lesning, imponerende jobb du har gjort med å granske kildene :D
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Dette var spennende lesning, imponerende jobb du har gjort med å granske kildene :D
Nå dukket det opp noe mer interessant.

For to år siden solgte Sotheby's et annet Patek-ur, svært likt det som Blomqvist nå har for salg. Dette skulle være brukt av Ellsworth på turen med luftskipet Norge over Nordpolen i mai 1926, og senere gitt til John Huston Finley som var president i American Geographical Society og redaktør i New York Times. Amundsen nevner ham i dagboken sin den 6. februar 1925.

Finleyuret har urverk nr. 178463, bare 12 nr etter Blomqvisturet. Kassenummeret er 600742, 15 etter Blomqvisturet. Dette har også vunnet 3. pris i kronometertestene, men dette er antagelig en kvalitetskategori, siden det på sertikfikatet fra observatoriet er angitt at det var nummer 40 av 114, med 744 poeng, mens det beste fikk 859 p. Uret er registrert solgt 30. januar 1926, fire måneder før Norge-ferden.

Jeg begynner å tro at det uret Blomqvist har for salg, er det som Amundsen fikk av Ellsworth i november 1924, men det er foreløpig bare spekulasjoner.

Ellsworth Norge lommeur.jpg
Ellsworth Norge lommeur bak.jpg
Ellsworth Norge urverk.jpg
Baklokk Ellsworth.jpg
Ellworth extract.jpg
 
Redigert:
En tanke slo meg: Av sitatene fra Amundsens dagbok framkommer det at konkursboet satt på minst ett av urene hans, og at broren, Gustav, smuglet ut et 'stativur', noe han mente ingen ville merke. Det virker da lite sannsynlig at Amundsen skal ha fått beholde Patekuret gjennom konkursen, når andre ur var tilfalt boet.

Jei har ærgret mei ganske kolosalt åver, at di tok fra mei de reiseur, du engang ga mei. Jei var så gla i de. De hadde lysenne talsjive. Vor mange netter har jei ikke ligget å småpratet me de. Synes jei hadde noe a dei i de. Jei beklaget mei til M & G åver tape. Da fik di den lyse ide å senne mei et lite stativ ur, di har, å de vil ikke mærkes i boe.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ghaugen
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord