Blancpain-tråden

Du vet vel hva jeg mener om Blancpain @Thomas84
Noe av grunnen til at vi ikke ser mer av det i Norge er som nevnt over.
Men FF er jo grisetøft
Bærer ikke så stort som jeg hadde trodd
hUmEj6y.jpg

Gull modellen veier jo endel;)
l5kCWJp.jpg

Men blå skive slår vel det meste:cool:
ueb8EBr.png

Selv liker jeg veldig godt de litt mindre Villeret modellene og særlig denne
6223C-1529-55A
wrKDPR8.jpg

Sykt lekker den blå skiven
XcYAv0E.png

Slår vel ikke FPJ, men…
Hvitt gull, 38mm, gangreserve på 100 timer, for bare 140.000kr

Jeg husker jeg så et bilde av en Blancpain Fifty Fathoms tilbake i 2008 eller noe, og ble helt bergtatt. Dykkerurene har jo en fantastisk historie, og jeg fikk veldig lyst på en vintage variant. Når man ser på prisene nå, så skulle jeg selvfølgelig kjøpt alle jeg kunne fått fingrene mine i, men allerede den gang så var det mye snusk med redials og franken-varianter, så det ble aldri noe av det.

Jeg forsøkte å bestille en Fifty Fathoms fra Franks Ur i Sverige som var AD, men fikk beskjed om at ventelistene var alt for lange. Var 6 på venteliste og de fikk toppen en i året. En historie som forklarer litt av grunnen til at det har gått så lang tid før det ble norsk AD. Blancpain har en veldig stor kolleksjon, men det har stort sett vært Fifty Fathoms som har hatt en stor following blant WIS'ene. Sikkert på grunn av historien, men også fordi (og her spiller min egne mening inn) - de har en god del kjedelige ur. Men en foretning som vil selge Blancpain, må (eller måtte i hvert fall) ta inn hele kolleksjonen. Så for hver Fifty Fathoms Franks Ur kunne selge, så måtte de selge 6-7 "anonyme" modeller. Og produksjonen av Fifty Fathoms er heller ikke stor. Tror ikke det er så mange tusen eksemplarer de har laget.

Men jeg importerte en fra USA. En fantastisk klokke som satt veldig godt på min arm. Et av de største urene jeg har hatt og et av de mest behagelige. Som "tool-watch" så blir den veldig pyntet med safir-bezelen, og glir jo heller ikke sømløst under mansjetten, så den faller litt mellom flere stoler der. Men for meg som er litt jålete når det kommer til klokker, men sjelden stivpyntet, så var den helt perfekt.

Ente like vel opp med å selge den. To grunner til det. Den første var bezelen som var veldig treg. Hadde klokken inne på service (og servicekostnaden var ikke høy siden det er et forholdsvis enkelt urverk å serve), men for å fikse bezelen så måtte den sendes til Sveits. (Viste seg til slutt at det bare er en fjær som røyk på de aller fleste av de tidlige eksemplarene). Grunnen til at jeg ikke ville sende den til Sveits var at jeg forsøkte å få en lenke til den, og den lå i bestilling i et år. Urmakeren jeg bestilte gjennom hadde aldri hatt større problemer med å bestille noe, og heller ikke hatt vanskeligere for å følge opp. Til slutt gav jeg opp hele lenka, og turte altså ikke å sende den til Sveits og risikere år med venting på å få den tilbake igjen.

Men bortsett fra det var opplevd kvalitet tipp topp. Og som andre sier. Bærer ikke stort.

Og de nye Bathyscape-variantene er også snasne.

Får slenge med et bilde jeg også. En del man ikke ser så ofte: 1315-uverket. Absolutt kvalitet.
hoslashst%202009%20052_zpstmpaaxyy.jpg

Dårlige bilder som ikke yter klokkene rettferdighet, men jeg fikk godfølelsen med både gull og keramikk i Oslo:
image.jpeg

image.jpeg

Og med denne "badebeateren" i Riga, som var det nærmeste jeg kom en live Bathyscaphe før Bjerke fikk inn Blancpain. Kun 1,5mill med relativt sett gunstig Eurokurs tidlig i høst, plasten fortsatt på ;)
image.jpeg

Edit: Det morsomme i Riga var at jeg ba om å få prøve en Bathyscaphe, og at den 90-årige ekspeditrisen uten klokkekompetanse og med en helt utdatert papirkatalog dro fram denne...

Redigert:
Har inntrykk av at original-designet får mest oppmerksomhet rundt omkring. Min grail fram til jeg innså at det ble litt mye å legge i en Diver, er Fifty Fathoms Bathyscaphe Flyback Chronograph. Den har fått ufortjent lite oppmerksomhet, spør du meg.
Bathyscaphe-Chronograph.jpg

Her snakker vi et helt nytt kaliber F385 med Flyback Chronograph m/ vertical clutch, column wheel etc., antimagnetisk, 36k vph, detaljer som gullrotor kledd med en platina-legering etc. i en kasse som tåler 300m og har innsyn til herlighetene. Pusherne kan dessuten brukes helt ned til maksdybden.

DSC07429-1024x683.jpg

Den sorte, keramiske kommer bl.a. med det som antakelig er verdens tøffeste reim, som gir en helt rå totalpakke.
5200-0130-NAB-A_PR.jpg

Stålvariant med eller uten lenke gir et litt annet uttrykk
Blancpain-fifty-fathoms-bathyscaphe-flyback-chronograph-8.jpg

Mens min yndling (tror jeg) er den keramiske Ocean Commitment-utgaven
Blancpain-Fifty-Fathoms-blue-X3-thumb-1600x1067-25694.jpg

low3-5200-0240-52A-Back-1500.jpg

Da er det merkelig at de appelerer til fattige meg, jeg som liker Pepsi Max bedre enn dyr vin, grandiosa bedre enn foie gras og ikke forstår et ord russisk :p Jeg skjønner beskrivelsen din, men for meg høres det ut som du heller beskriver Ulysse Nardin, Bulova osv. Når det er sagt, så er du langt mer inn i hvordan merket markedføres enn hva jeg er. Jeg så bare klokka på Bjerke, og likte hva jeg så.

Takker for ordene og meningene så langt. Blir spennende å høre flere meninger i løpet av kvelden:)

Selvsagt kan det appellere til andre "grupper" også :) Jeg liker også BP veldig godt, uten at jeg nødvendigvis identifiserer meg så veldig med den livsstilen som de blant annet skildrer i deres magasin "Lettres du Brassus".

Jeg snakket mer generelt om hvordan det virker som om de jobber rent markedsføringsmessig, og med tanke på produktutvikling.

For noen fantastiske klokker i denne linken :D Jeg kan vanskelig tenke meg noe som appelerer mer til meg enn en Blancpain FF, både med og uten chrono. Inntrykket mitt er at dette er klokker som appelerer til veldig mange klokkeinteresserte, også her til lands.
Når det gjelder resten av kolleksjonen til Blancpain er jeg kanskje ikke like entusiastisko_O Sikkert ypperlig finish på disse også men disse appelerer kanskje mindre til nordmenn (og mer til russere)?

• Liker
Reaksjoner: FMS