Åpent garantibevis er et sikkert tegn på at det er en klokke fra det såkalte: "Gråmarkedet". Det vil si at det er en klokke som er solgt som ny på en annen måte enn gjennom en autorisert forhandler. Veldig mange klokker blir solgt på denne måten, og det er ikke nødvendigvis noe ulovlig ved klokken for det. Bare å søke på "Gråmarked" her på Tidssonen, så kommer det frem mer info om dette.
Når det gjelder viktigheten av en slik garanti, så er meningene delte. Et utfyllt garantibevis vil vise med sikkerhet hvor klokken er kjøpt, men er for så vidt ikke noen 100% garanti for at klokken er skaffet på ærlig vis.
Kjøper man en relativt ny klokke med garantibevis, så har man en garanti på klokken, det vil si at fabrikken må fikse den hvis den stopper. Uten garantibevis, så må man betale disse utgiftene selv. Men etter hvert så går jo garantien ut, og da må man jo betale repreasjonen selv uansett.
Jeg har en gråmarkeds Blancpain FF, som jeg tok service på gjennom Urmaker Tidemann, som faktisk har litt erfaring med urverket på disse. Relativt dyrt, men raskere enn Blancpain ville ha gjort. (De er treige med det meste) - Og i sum var det verd å kjøpe en Blancpain gjennom gråmarkedet og få en skikkelig urmaker til å overhale den og forsikre seg om at alt var i orden, enn å kjøpe den hos en AD, da jeg kjøpte min var det dessuten såpass vanskelig å få dem hos offesielle AD'er at Franks Ur i Stockholm (som er nærmeste forhandler) ikke ville sette med på venteliste en gang. Tror kanskje det har endret seg noe nå.