Bilspotting

DSCF2214_zps76e90e7b.jpg
 
Greit selskap for Maseratien på bilpleiesenteret i dag. En bil jeg til nå bare har sett i bilspill: Porsche 918 Spyder hybrid.

 
BMW 2-serie

Så BMWs 2-serie live for første gang i dag. Den har jo fått bra kritikker av motorpressen, men en klumpete forhjulstrekker er ikke helt BMW for meg. Down sizing av motorutvalget slik at rekkesekseren også forsvinner, samt falsk lyd via stereoanlegget, er også en utvikling som følges med en viss skepsis.

 
BMW med forhjulstrekk er helt krise. Sikkert en bra bil, men hva hjelper vel det? De lovte å aldri gjøre det!
 
BMW med forhjulstrekk er helt krise. Sikkert en bra bil, men hva hjelper vel det? De lovte å aldri gjøre det!

Dette er feil. De har vel så vidt jeg vet eksprimentert med FWD før. De har sagt at de aldri skal gå helt over til FWD.
Jeg er bilentusiast med forkjærlighet for BMW, eier to 5-serier nå, og ser ingen problemer i at BMW utvider med FWD-modeller. Faktum er at BMW har hatt et relativt smalt utvalg. Det må da være i alle sin interesse at de produserer biler som dekker et bredere behov, slik man slipper å gå til andre merker for å finne det man trenger? Nå er det mulig jeg kommer til å tråkke på noen føtter, men jeg føler at de som roper høyest (mao de som f.eks på BMW forum syter mest om dette) om hvor galt dette er, ikke faktisk er bilentusiaster, men noen som har fått for seg at BMW er kjempekult.
Det samme gjelder turbo-motorer fra fabrikk. Dette er nytt og galt i følge mange. Helt feil. BMW E23 745i kom med m102 og m106 motorene, som var M30-baserte turbomotorer. Flotte motorer som er ettertraktet i veteranmiljøet. Drar man på et BMW forum så blir man hyllet som en gud om man monterer turbo på sin M3/M5 eller lignende. Når BMW leverer biler fra fabrikk med turbo for å gjøre bilene mer miljøvennlige og drivstoffeffektive, samtidig som at det gir bedre effekt/volum, så er det helvete på jord. Jeg hadde helst sett at M-bilene forble NA, men mener M-divisjonens ingeniører at turbo er det som skal til for å gi best mulig kjøreopplevelse, så er det det, og ikke meningene til Ola Roger Ronny som kjører kjedelig gammel E34 520i som teller.

Dette ble vel kanskje en voldsom digresjon, men jeg hadde en del på hjertet. Kan si det sånn: Bilen har FWD, men det er fortsatt en BMW, og de har ikke for vane å selge direkte dårlige biler.
 
Dette er feil. De har vel så vidt jeg vet eksprimentert med FWD før. De har sagt at de aldri skal gå helt over til FWD.
Jeg er bilentusiast med forkjærlighet for BMW, eier to 5-serier nå, og ser ingen problemer i at BMW utvider med FWD-modeller. Faktum er at BMW har hatt et relativt smalt utvalg. Det må da være i alle sin interesse at de produserer biler som dekker et bredere behov, slik man slipper å gå til andre merker for å finne det man trenger? Nå er det mulig jeg kommer til å tråkke på noen føtter, men jeg føler at de som roper høyest (mao de som f.eks på BMW forum syter mest om dette) om hvor galt dette er, ikke faktisk er bilentusiaster, men noen som har fått for seg at BMW er kjempekult.
Det samme gjelder turbo-motorer fra fabrikk. Dette er nytt og galt i følge mange. Helt feil. BMW E23 745i kom med m102 og m106 motorene, som var M30-baserte turbomotorer. Flotte motorer som er ettertraktet i veteranmiljøet. Drar man på et BMW forum så blir man hyllet som en gud om man monterer turbo på sin M3/M5 eller lignende. Når BMW leverer biler fra fabrikk med turbo for å gjøre bilene mer miljøvennlige og drivstoffeffektive, samtidig som at det gir bedre effekt/volum, så er det helvete på jord. Jeg hadde helst sett at M-bilene forble NA, men mener M-divisjonens ingeniører at turbo er det som skal til for å gi best mulig kjøreopplevelse, så er det det, og ikke meningene til Ola Roger Ronny som kjører kjedelig gammel E34 520i som teller.

Dette ble vel kanskje en voldsom digresjon, men jeg hadde en del på hjertet. Kan si det sånn: Bilen har FWD, men det er fortsatt en BMW, og de har ikke for vane å selge direkte dårlige biler.

@waterbottom det er ingen digresjon men din personlige mening. Slikt må det være takhøyde for, og det er også personlige meninger som gjør at man får i gang en diskusjon.

Mitt utgangspunkt og hjertesukk er at jeg ikke synes at 2-serien er en BWM i merkets tradisjonelle forstand. Når det er sagt så er det klart at en FWD konstruksjon er enklere og plassbesparende, slik at det ikke er unaturlig at BMW som en del av sin forretningsstrategi tar steget og lanserer en slik modell for å kapre større markedsandeler i et stadig større internasjonalt marked.

Når det gjelder mitt andre hjertesukk, at rekkesekseren(-e) i BMWs modellutvalg utraderes, så er dette ikke først og fremst relatert til ytelsene, men til motorlyden. En rekkefirer gir ikke det samme lydbildet, helt uavhengig av at både dreiemomentskurve og økonomi kan være vesentlig forbedret med slike "nye" konstruksjoner. At samtlige sportsbilprodusenter nå kommer med hybridversjoner som sine toppmodeller viser jo også at down sizing fremtidens teknologi. Så kort over til din sammeligning med E23 745 i. Dette er jo en rekkesekser, og jeg er naturligvis velkjent med denne. Poenget mitt (som du nok har forstått) er at firesylindrede bensinmotorer med pustehjelp ikke tradisjonelt er det BMW har vært kjent for i den øvre delen av motorsegmentet sitt, uten at det betyr at man ikke vil høste anerkjennelse i entusiastmiljøet hvis man modifiserer f.eks. en 3-serie og utstyrer den med kompressor og/eller turbo og henter ut et voldsomt antall hestekrefter.

Til slutt så har jeg lyst til å nevne at det nok var en del som følte det var å banne i kirken da Porsche lanserte diesel i to av sine modeller, Panamera og Cayenne. Dette til tross for at diesel vel allerede hadde vært benyttet i f.eks. Le Mans med stor suksess av f.eks. Audi. Selv er jeg, kanskje noe slurvete/flåsete sagt, et bensinhue og av den oppfatning at en oljebrenner (diesel) brukes til oppvarming av hus og ikke til fremdrift av en motorvogn, og slik det ser ut kan begge bli forbudt. For hus gjelder det fra 2020 og for biler avhenger det av den politiske vinden som blåser, se f.eks. her: http://www.nettavisen.no/dittoslo/kjrer-du-dieselbil-her-da-er-du-i-trbbel-/8536101.html :p
 
Redigert av en moderator:
Ja, har blitt litt spotting i det siste. Har også sett denne 458 over her, fint også å se at den blir brukt i vinterhalvåret.

Barnedåp i Holmenkollen kapell, hadde dessverre ikke med meg mobil, men Audi RS6 C7, BMW 750i F01, Ferrari FF og de sedvanlige RR L405 og L494.

Så også denne flotte MB S63 AMG, penger spart på KIWI kommer nok godt med ved pumpene på bensinstasjonen, men med 585 hk er det nok verdt det. :D

UHEqFvM.png
 
Ang. BMW må vel alle som konsumenter få lov å ha sitt eget forhold til merket og sine egne grunner til å blir skuffet. Lyden av rekkesekseren (ikke dieselen altså, grøss) er for min del det som gjør en BMW til det den er, men jeg har likevel lært meg å like de nye turbofirerne fordi det er gode motorer som kjører bra. Motorlyd i høyttalerne derimot, hvem kan like det?

Var ikke klar over at de hadde produsert FWD før. Det er jo de selv som bevisst har latt RWD som eneste rette tro bli en del av merkevaren.
 
Ja, har blitt litt spotting i det siste. Har også sett denne 458 over her, fint også å se at den blir brukt i vinterhalvåret.

Barnedåp i Holmenkollen kapell, hadde dessverre ikke med meg mobil, men Audi RS6 C7, BMW 750i F01, Ferrari FF og de sedvanlige RR L405 og L494.

Så også denne flotte MB S63 AMG, penger spart på KIWI kommer nok godt med ved pumpene på bensinstasjonen, men med 585 hk er det nok verdt det. :D

UHEqFvM.png
Tok Taxi fra Lade til flyplassen utenfor Trondheim, fikk en nesten ny S klasse,dog med en av de mindre motorene, men fy flate for ett bra baksete!
 
Lyden av rekkesekseren (ikke dieselen altså, grøss) er for min del det som gjør en BMW til det den er, men jeg har likevel lært meg å like de nye turbofirerne fordi det er gode motorer som kjører bra.

Jeg synes faktisk at lyden av diesel-sekseren er helt NYDELIG!! Særlig fra inne i bilen.