Bilsnakk

Av de nevnte har jeg bare kjørt F-150 som leiebil i USA et par ganger. Liker den godt, men utrolig dårlig sving-radius. Frustrerende å parkere, selv på amerikanske parkeringsplasser😂 men gøy med ordentlig bensinmotor😀
Den er jo stor som en tanks og brei som en lastebil. Raptor utgaven som t.o.m kjem med den litt meir spiselige (mtp forbruk ) turbo v6ern er jo 220 brei før speila . Nei det må nok bli en Ranger tenker eg . Den har ihvertfall adaptiv cruise . Og nei ikkje ranger raptor , det blir for tullete for en som skal kunne dra henger også

Den er jo stor som en tanks og brei som en lastebil. Raptor utgaven som t.o.m kjem med den litt meir spiselige (mtp forbruk ) turbo v6ern er jo 220 brei før speila . Nei det må nok bli en Ranger tenker eg . Den har ihvertfall adaptiv cruise . Og nei ikkje ranger raptor , det blir for tullete for en som skal kunne dra henger også
Pendler fortsatt mellom Amarok, Ranger (Raptor) og Hilux - prøvde nettopp sistnevnte i GRII versjon. Ser barsk ut, men kjører som en traktor. Fortsatt skeptisk, den har heller ikke permanent 4WD i motsetning til de andre. Har også snust på amerikanere, men de blir for drøye. Eneste grunnen til at jeg ikke helt greier å slå fra meg Hilux er 10-års Toyota Relax-garanti.

• Liker
Reaksjoner: Phenix og Grendel
Pendler fortsatt mellom Amarok, Ranger (Raptor) og Hilux - prøvde nettopp sistnevnte i GRII versjon. Ser barsk ut, men kjører som en traktor. Fortsatt skeptisk, den har heller ikke permanent 4WD i motsetning til de andre. Har også snust på amerikanere, men de blir for drøye. Eneste grunnen til at jeg ikke helt greier å slå fra meg Hilux er 10-års Toyota Relax-garanti.

Toyota er skikkelig traktor . Eg hadde en samme på prøve og kom vel til samme konklusjon . Men er prisen lav nok så ..

Amarok er den desidert beste å kjøre av dei. Vi har en Adventura v6 258hk på jobb som eg sikkert kan få kjøpe ut snart , men største ankepunktet her er vel driftskostnadene . For der er til stadig vekk en lampe som lyser i en relativt ny bil. Og det der partikkelfilter og egr problemet gjær at eg knapt kjører en langtur med den bilen uten å ligge låst i 3 gir på 3000 rpm for å få regenereringen i gang igjen. Ranger raptor som vi hadde før amaroken på jobb var litt meir traktor , men den var meget solid og hadde få feil . Men eg så ikkje poenget med det oppbeefa understellet med medfølgende reduksjon i hengervekt til 2500kg . Så eg ser nok primært på en wildtrak .
En kollega har en nyere silverado med v8 , og guri for en hærlig bil med et forbruk som ligger rundt litern på langtur og nærme 2+ på småkjøring . Men den rattgirspaken er skikkelig 1950 .
Isuzu D max er også et alternativ men Forden er nok hakket bedre å kjøre.

• Elsker
Reaksjoner: Consigliere
Vi kjøpte en ny F-150 3.5 EcoBoost i 2018, og har den fortsatt. Den er helt rå, og jeg synes du burde gå for noe sånt! Den ble ca. 250 kg lettere enn forrige generasjon, og forbruket ligger på 1–1,4 liter per mil. Jeg har hatt den under literen på mila ved langkjøring. Den har 10 gir og trekker hengere som en drøm.
Det har vært veldig lite problemer, annet enn at jeg gråter litt når jeg skal fylle 120 liter bensin … Det ser ut som 2015–2017-modellene hadde noen problemer med girkasse og motor. Det skal sies at skjermen og softwaren var utdatert allerede før den kom, men det er ikke et stort problem for meg når du har CarPlay.

Vi har også hatt en 3,2 L Ranger fra 2014, som jeg syntes var ganske dårlig å kjøre. Den føltes ikke ordentlig stabil på veien.

Faren min kjøpte i 2001 en ny Silverado 2500HD med 8,1-liters V8. Den var så tørst at du nærmest måtte eie en bensinstasjon (noe han heldigvis gjorde). Han kjørte den 270 000 km før den ble solgt i fjor.

Vi kjøpte en ny F-150 3.5 EcoBoost i 2018, og har den fortsatt. Den er helt rå, og jeg synes du burde gå for noe sånt! Den ble ca. 250 kg lettere enn forrige generasjon, og forbruket ligger på 1–1,4 liter per mil. Jeg har hatt den under literen på mila ved langkjøring. Den har 10 gir og trekker hengere som en drøm.
Det har vært veldig lite problemer, annet enn at jeg gråter litt når jeg skal fylle 120 liter bensin … Det ser ut som 2015–2017-modellene hadde noen problemer med girkasse og motor. Det skal sies at skjermen og softwaren var utdatert allerede før den kom, men det er ikke et stort problem for meg når du har CarPlay.

Vi har også hatt en 3,2 L Ranger fra 2014, som jeg syntes var ganske dårlig å kjøre. Den føltes ikke ordentlig stabil på veien.

Faren min kjøpte i 2001 en ny Silverado 2500HD med 8,1-liters V8. Den var så tørst at du nærmest måtte eie en bensinstasjon (noe han heldigvis gjorde). Han kjørte den 270 000 km før den ble solgt i fjor.

Ranger med 2,2litern er vesentlig bedre å kjøre en 3.2 .
Men med 3,2 litern er fremdels er eet fremdeles en finere bil å kjøre på vanlig veg en Hilux, d max og navarra . Skjønt marginalt.
Minuset med 2,2 litern i forden er mangel på motorbrems om man drar litt tung henger.

Etter 2022 er vel amarok og ranger omtrent samme bil som nevnte et stykke bak i tråden . Jobben sin amarok er av dei siste reine Vw amarokene , så den har vist rukket å bli eldre en eg trudde . Mulig dei nye er bedre .

Minuset med amerikanske biler er at dei stort sett ikkje kan brukes på normale parkeringsplasser og det er reine storsirkelseilasen å snu dei.
F 150 med diesel er sjelden i Norge tydeligvis
Eg tenker jo også en pickup der eg kan sette i baksetene på sikt . så litt eldre modeller vurderes også.
Der var lagt ut en Gmc sierra denali 2017 i går som til tross for alderen hadde lav km stand og så ut til å være veldig godt holdt . Den var solgt på 12 timer. Og det er en modell , om en skal tru nettet , som har en del problemer .

Sitter og ser på Mord i Sogn på TV2.
Der kjører de masse batteribiler, og de lager flott lyd!

Broom broom!

8- )

Sitter og ser på Mord i Sogn på TV2.
Der kjører de masse batteribiler, og de lager flott lyd!

Broom broom!

8- )

Den måtte eg og sjå. Tydelig at det er skrevet av noken som ikkje bur eller kjenner folk i området så dialogen virker jo litt kunstig
Ellers kan jo eg irritere meg over scener som er feil , slik som at bilen kjørte feil veg langs jølstravatnet ved Skei når dei i storyen sa at dei skulle til fuckings Førde men bildene vart jo bra då .. så for all del.

• Haha
Reaksjoner: Grendel og andres
Nevnte Renault 5 E lenger oppe i tråden kjem jo også i Alpine versjoner , men den her ja det blir noke helt annet .

1,75 mill antatt prislapp
Snart utsolgt ( 1980 eksemplar ) så den flyr ut av butikken
555hk , 1450kg og bakhjukstrekk.

1000036902.jpg

1000036903.jpg

Redigert:
Bil nr 2 - tips med budsjett 100-150k?
Hadde egentlig sett meg ut noe ala Suzuki SJ / Jimny, Pajero pinin osv., men satt på vent da bruksområdet neste årene for det meste blir butikk- og barnehagekjøring.

Helst en liten sak grunnet begrenset garasjeplass, og heller ganske sterkt mot elektrisk pga. fleste turer er <15 min / km. Unødig slitasje vs kjørelengde med fossil. Lang rekkevidde er kun nødvendig for å minske hodebry med hyppig lading.

På listen p.t. er i3, Honda E, Peugeot e208/Opel Corsa og e-Golf.
Up! (samt. mii og citigo) kunne også gått, men redd det blir veldig spartansk igjen.

Bil nr 2 - tips med budsjett 100-150k?
Hadde egentlig sett meg ut noe ala Suzuki SJ / Jimny, Pajero pinin osv., men satt på vent da bruksområdet neste årene for det meste blir butikk- og barnehagekjøring.

Helst en liten sak grunnet begrenset garasjeplass, og heller ganske sterkt mot elektrisk pga. fleste turer er <15 min / km. Unødig slitasje vs kjørelengde med fossil. Lang rekkevidde er kun nødvendig for å minske hodebry med hyppig lading.

På listen p.t. er i3, Honda E, Peugeot e208/Opel Corsa og e-Golf.
Up! (samt. mii og citigo) kunne også gått, men redd det blir veldig spartansk igjen.

Det høres ut som at du egentlig 'trenger' en billig 'kropspakkefrakter'. Billig brukt batteribil?
Leaf? Stygg, billig, kjedelig og skal vel ha en ok kvalitet....

Edit: glemte 'kjedelig'

Det høres ut som at du egentlig 'trenger' en billig 'kropspakkefrakter'. Billig brukt batteribil?
Leaf? Stygg, billig, kjedelig og skal vel ha en ok kvalitet....
Jepp. Spørsmålet er vel egentlig hva som er det minst stygge og kjedelige, men likevel et ok valg, blant de billige alternativene. 🙃
Uten budsjett hadde det stått mellom biler som Renault 5, Volvo EX30, Hyundai Inster eller Kia EV2. Innenfor budsjett er jeg mest nysgjerrig på Honda E eller i3

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Jepp. Spørsmålet er vel egentlig hva som er det minst stygge og kjedelige, men likevel et ok valg, blant de billige alternativene. 🙃
Uten budsjett hadde det stått mellom biler som Renault 5, Volvo EX30, Hyundai Inster eller Kia EV2. Innenfor budsjett er jeg mest nysgjerrig på Honda E eller i3

"Bærums-hamsteren", i3, har godt rykte (ettersom jeg har fått med meg). Morsom å kjøre. Tilfredsstiller også mitt krav om å være 'mindre pen'. (Bortsett fra at den har like lys foran og bak!).

8

• Liker
Reaksjoner: raknes
Et fornuftig valg, men har sett bort fra den grunnet lengde. Garasjeplass nr to er litt begrenset fra før, og har innredet med oppbevaring til dekk, vedstabling og litt diverse som gjør at bilen helst bør være <4.3 meter og litt smalere enn standard for at det ikke skal være på håret hver gang.

Ioniq 5 er bil nr 1, godt fornøyd med Hyundai (på alt utenom infotainment/Bluelink-opplegget deres).