Bilsnakk

Det kommer vel ann på hvor bilen lagres.
Har du mulighet å lagre et annet sted?
Hvis ikke så ville jeg forsøkt meg med gift under bilen. Krever imidlertid jevnlig etterfylling.

Noe jeg ikke har forsøkt er om du jekker opp bilen og setter den på bukker. Slike banke glatte bukker blir vel vanskelig for mus å klatre opp.

8
Tja......Du skal ikke undervurdere 'klatremusa' altså! Den er like farlig som 'husmusa'

• Wow
Reaksjoner: Grendel
Da er jeg spent på hva du jobber med, eventuelt hvordan du har dressert familien din ;)

For meg er det 100% forskjell. Jeg slenger meg ikke inn personbil med oljete vernestøvler. Det har man grønne skilter til.

Bruker ikkje bilen til jobb , men kjører veier uten asfalt som krever åpning og stenging av grinder . Så brukes bilen til alt av sportsaktiviteter både sommer og vinter slik som sykkel og ski . Spesielt om vinter er gummimatter helt digg. Pissregner det og du kommer løpende i 30cm slaps så kan du få unger fast og komme deg i bilen på null tid uten å måtte koste skoa helt reine først .
Eg sverget til stoffmatter første 15 åra av mitt bilhold , men etter at eg reduserte bilparken så må bilen fungere meir en til kun koseljøring og då vart gummimatter egentlig en no brainer.
Vi har hatt stoffmatter til sommerbruk og vi har det fast i en av bilen . Men denne blir aldri eller sjelden brukt i dårlig vær.

Men klart kjører du fra garasje til garasje og aldri går ut av bilen annet under tak så er det jo helt fint med tepper . Og /eller man berre bytter bil før man må kjøpe nye tepper.

Kjøper man suv/stv så er det sånn dei skal brukes . Kjøper en sedan så bedriver man uansett ikkje aktiviteter der en trenger å bekymre seg for slikt.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
For de som ikke orker elektrisk:
Dette et meget friskt pust og samarbeid mellom 3 tungvektere i motoridustrien. Som åpenbart ikke har blitt helt hjernevasket enda. (Les: VW)
De som forstår at verden ikke bare vil ha el vil stå igjen som vinnere til slutt.

Produktet ser også meget forlokkende ut til en lav pris også. Friskt.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Raniets
Dette et meget friskt pust og samarbeid mellom 3 tungvektere i motoridustrien. Som åpenbart ikke har blitt helt hjernevasket enda. (Les: VW)
De som forstår at verden ikke bare vil ha el vil stå igjen som vinnere til slutt.

Produktet ser også meget forlokkende ut til en lav pris også. Friskt.
Friskt pust ja, men dessverre et ganske dårlig ett. Var heldig og fikk prøvekjøre for et par uker siden. Nydelig gangkultur på motoren, men fullstendig ødelagt av et for stivt understell, treg gearkasse og helt midt på treet sittekomfort. Den gamle 8-trinns kassen vi har i vår 2016 BMW er vesentlig bedre enn det Mazda nå kommer opp med i 2024.

• Wow
Reaksjoner: Grendel
Friskt pust ja, men dessverre et ganske dårlig ett. Var heldig og fikk prøvekjøre for et par uker siden. Nydelig gangkultur på motoren, men fullstendig ødelagt av et for stivt understell, treg gearkasse og helt midt på treet sittekomfort. Den gamle 8-trinns kassen vi har i vår 2016 BMW er vesentlig bedre enn det Mazda nå kommer opp med i 2024.
Joda, men man jo sammenligne epler med epler. Hadde BMW levert en lignende bil så hadde prisen vært dobbel. I dette segmentet er det ok å ikke forvente premium. Det er tross alt en Mazda. Men tanken og konseptet hyller jeg.

• Liker
Reaksjoner: DJ41 og Grendel
Joda, men man jo sammenligne epler med epler. Hadde BMW levert en lignende bil så hadde prisen vært dobbel. I dette segmentet er det ok å ikke forvente premium. Det er tross alt en Mazda. Men tanken og konseptet hyller jeg.

Man må likevel kunne forvente at Mazda på en relativt dyr bil klarer å lage en automatisk gearkasse som kan måle seg med BMW sin åtte-trinnskasse som leveres i de aller fleste modeller, også rimelige. Det bør heller ikke være noe problem å lage ok seter i en bil til nærmere millionen.

Man må likevel kunne forvente at Mazda på en relativt dyr bil klarer å lage en automatisk gearkasse som kan måle seg med BMW sin åtte-trinnskasse som leveres i de aller fleste modeller, også rimelige. Det bør heller ikke være noe problem å lage ok seter i en bil til nærmere millionen.

Mazda har egentlig (jeg oppdaget det først på denne siden av tusentallet) laget mye sporty opp gjennom tidene. Med både wankel og MX5 har de opp gjennom tidene hatt mye sporty, men også vært bundet til fornuftig(?) gjennbruk av varelageret.

Det at gearkassen ikke holder BMW-sin sportyhet kan nok forklares fra varelager, men de burde ha klart å omgå dette med andre områder.

(Rent personlig fikk Mazda et skudd for baugen med en krangel med en verksmester om forventet Mazda-kvalitet og vedlikehold, men det er en annen historie).

8

Mazda har , i følge motorpressen , uttalt et ønske om å flytte seg oppover og være en konkurrent til feks Bmw sine rimeligere modeller.

Redigert:
CX5 ble i hvert fall skrytt opp i skyene av EVO i sin tid, men jeg opplever Mazda som litt verken fugl eller fisk. Tror fortsatt de har litt å lære av Toyota og koreanerne, selv om motorene visstnok skal være bra. Mazda har vel også tradisjonelt vært priset under f.eks. Toyota?

Har bare hatt én Mazda selv, MX5 - og ble skuffet over kvaliteten på interiøret og en del tekniske løsninger. Virket rett og slett billig, men det var den jo for så vidt også. Mye billig og tynn plast, «raklete» løsninger og skinnseter som umiddelbart ble slitt osv. Vann i alle kanaler/karosseriskjøter etter vask, og når du åpnet bagasjelokket ble det full oversvømmelse.

Jeg så på Mazda6, sedan. Noe av det flotteste som er å se på. Opplevde ikke kvalitet på høyde med Toyota.

Min erfaring med support på verkstedet er to forskjellige verdener. (Hvis du tviler: Toyota/Lexus er best).

8