Bilsnakk

ellers blir vel Range Rover og Cayenne et godt hakk opp i pris...

Volvo T8 er en fin bil, men 4 sylindre og tvilsom kvalitet på elektronikk gjør den uaktuell.

Jeg hadde xc60 t8 for noen år siden og det var en meget bra bil! Byttet til en Macan og kjørekomformessig så leverte xc60 veldig godt. Det var mangel på sportslighet som gjorde at jeg byttet tilbake til Porsche.
Jeg har hørt det stort sett har vært xc90 som har hatt problemer, så om du ikke trenger den ekstra plassen så ville jeg vurdert xc60.

Om du er bekymret for elektronikk og annet feil så skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt nevner Range Rover. Ligg unna om du ikke vil bruke opp klokkekontoen på reparasjoner.

Cayenne er selvsagt et meget godt og trygt kjøp. Ja de koster, men de holder seg ok i pris om du kjøper en godt brukt en.
Se derimot kun på e hybridene. (Fom 2019)
De får du til ca 1.050.000 om du er flink til å prute.
Denne ble akkurat solgt med bra utstyr. Lå til 1.1.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og eidehelg
Takker for tilbakemelding! Har allerede booket prøvekjøring av X5 ;) Q7 og GLE utgår pga design, ellers blir vel Range Rover og Cayenne et godt hakk opp i pris... Har tidligere prøvd Lexus 450h, men det var i seigeste og treigeste laget. Volvo T8 er en fin bil, men 4 sylindre og tvilsom kvalitet på elektronikk gjør den uaktuell. Hmm. Lenge leve i-landsproblemer :oops:

To hete kandidater jeg ville vurdert: Jaguar F-Pace og Range Rover Velar. Dog kortere rekkevidde på el, men flotte biler. Hadde hybridene av disse vært på markedet da jeg valgte X5, kunne utfallet blitt annerledes.

Og du, velg noe annet enn sort interiør da, så ikke jeg blir den eneste med cognac-seter og nye olabukser….
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Jeg hadde xc60 t8 for noen år siden og det var en meget bra bil! Byttet til en Macan og kjørekomformessig så leverte xc60 veldig godt. Det var mangel på sportslighet som gjorde at jeg byttet tilbake til Porsche.
Jeg har hørt det stort sett har vært xc90 som har hatt problemer, så om du ikke trenger den ekstra plassen så ville jeg vurdert xc60.

Om du er bekymret for elektronikk og annet feil så skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt nevner Range Rover. Ligg unna om du ikke vil bruke opp klokkekontoen på reparasjoner.

Cayenne er selvsagt et meget godt og trygt kjøp. Ja de koster, men de holder seg ok i pris om du kjøper en godt brukt en.
Se derimot kun på e hybridene. (Fom 2019)
De får du til ca 1.050.000 om du er flink til å prute.
Denne ble akkurat solgt med bra utstyr. Lå til 1.1.
Takk for innspill. Er nybil som er aktuelt. Prøvde å få med kona på å vurdere en nesten ny 550d eller tre år gammel M5, men da sa det full stopp gitt :mrgreen: For meg er størrelse og plass i bil luksus. Derfor er XC60 for liten. Broderen har nylig kvittet seg med en XC90 T8, en bil som trolig ble utbedret for nærmere 700k de 4-5 årene de hadde den. Burde nok fått hevet kjøpet, men her var Bilia kjipe! Ser poenget ditt med Range Rover... Synd at så kule biler har så tvilsom kvalitet. Porsche Cayenne er drømmebilen, men da må jeg nok ofre Daytona ++. Er ikke helt der, for å si det sånn ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
To hete kandidater jeg ville vurdert: Jaguar F-Pace og Range Rover Velar. Dog kortere rekkevidde på el, men flotte biler. Hadde hybridene av disse vært på markedet da jeg valgte X5, kunne utfallet blitt annerledes.

Og du, velg noe annet enn sort interiør da, så ikke jeg blir den eneste med cognac-seter og nye olabukser….
Det spørs om ikke den gromme 6'eren i X5'en vipper det i den retningen ;) Har cognac-seter i den jeg har i dag (530iX). Det blir ikke svart interiør, men jeg lurer på om tiden er moden for å velge helt lyst (ivory white) Skikkelig høydare med ny dongeribukse, men dog lekkert!
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Det spørs om ikke den gromme 6'eren i X5'en vipper det i den retningen ;) Har cognac-seter i den jeg har i dag (530iX). Det blir ikke svart interiør, men jeg lurer på om tiden er moden for å velge helt lyst (ivory white) Skikkelig høydare med ny dongeribukse, men dog lekkert!

Du har min fulle støtte. «Light shaded blue» er et customvalg for de heldig utvalgte.
 
  • Haha
Reaksjoner: eidehelg
Takk for innspill. Er nybil som er aktuelt.

Porsche Cayenne er drømmebilen, men da må jeg nok ofre Daytona ++. Er ikke helt der, for å si det sånn ;)

Du er klar over at du med 90% sannsynlighet vil ha et verditap tilsvarende en daytona på en ny bmw, land Rover eller Volvo?
Kjøper du en brukt 2019 cayenne og har den i 1-2 år så har du med 80% sannsynlighet et verditap på en tudor….

Alt for mange regner bil kun på en måte;
Kjøpspris der og da.

Verditap, service, forbruk etc blir ikke beregnet.
Så etter 1-3 år så har man brukt en submariner/daytona MER totalt på den bilen som var så mye billigere å kjøpe rett fra forhandler, enn den 1-2 år gamle (f eks porschen) som allerede hadde tatt mye verditapet og man har kun tapt en omega/tudor på bilhold.
 
Du er klar over at du med 90% sannsynlighet vil ha et verditap tilsvarende en daytona på en ny bmw, land Rover eller Volvo?
Kjøper du en brukt 2019 cayenne og har den i 1-2 år så har du med 80% sannsynlighet et verditap på en tudor….

Alt for mange regner bil kun på en måte;
Kjøpspris der og da.

Verditap, service, forbruk etc blir ikke beregnet.
Så etter 1-3 år så har man brukt en submariner/daytona MER totalt på den bilen som var så mye billigere å kjøpe rett fra forhandler, enn den 1-2 år gamle (f eks porschen) som allerede hadde tatt mye verditapet og man har kun tapt en omega/tudor på bilhold.
Gode refleksjoner @gullet Men, så var det dette med fornuft da. Bil er for meg 90 % følelser og 10 % fornuft :rolleyes: Har lovet kona at jeg skal ha den i 10 år…:LOL:
 
Gode refleksjoner @gullet Men, så var det dette med fornuft da. Bil er for meg 90 % følelser og 10 % fornuft :rolleyes: Har lovet kona at jeg skal ha den i 10 år…:LOL:

Om det er den % -vise fordelingen så skjønner jeg enda mindre av hvorfor du ikke kjøper en cayenne om det er drømmen.
Og slik jeg skjønte det så var du ikke så fan av hybrid eller el?
Da velger du en cayenne S med 440 hk og hengerfeste så du har nok kraft til å dra en båt eller campingvogn om det er noe du har behov for. Og du slipper å tenke på at hybridlinjen er utdatert og vanskelig å selge videre om 10 år. En bensin cayenne vil være ettertraktet også da.

F eks denne som akkurat ble solgt. (Viser hva markedet betaler)

Da har du garanti til feb 2023. (Ikke kjøp en bil som har gått så mange km at du kommer til 100.000 før garanti utløper på 5 år)

Det du skal huske på er at Porsche har noe som heter approved garanti. Da er du dekker mot alle feil og mangler, som ikke er slitedeler, på bilen i 15 år og 200.000 km.
Det koster deg 14.000 per år og gir deg bekymringsfritt bilhold. Det eneste du da trenger å tenke på er bremser og service.

Om du kjøper en bmw x5e nevnt ovenfor, så sitter du/daytonaen dypt i det om 6 år om drivlinjen, girkassen, ++ ryker.

Dette er altså på ingen måte meg som prøver å pushe Porsche på deg, men ville bare du skulle få litt mer input slik at det er enklere å ta en beslutning siden cayenne tross alt var drømmen.
Til info så har Cayenne S i det karosseriet utgått hos Porsche Norge nå. (Kun coupe) og ny pris på den i den spec’en som jeg linket til fra proautosalg er ca 1,9 mill.
Så på en måte kan du si den har tapt seg 800’ på 3,5 år. Selv om den selvsagt ikke kostet det i 2017 når den kunden bestilte den.
 
Om det er den % -vise fordelingen så skjønner jeg enda mindre av hvorfor du ikke kjøper en cayenne om det er drømmen.
Og slik jeg skjønte det så var du ikke så fan av hybrid eller el?
Da velger du en cayenne S med 440 hk og hengerfeste så du har nok kraft til å dra en båt eller campingvogn om det er noe du har behov for. Og du slipper å tenke på at hybridlinjen er utdatert og vanskelig å selge videre om 10 år. En bensin cayenne vil være ettertraktet også da.

F eks denne som akkurat ble solgt. (Viser hva markedet betaler)

Da har du garanti til feb 2023. (Ikke kjøp en bil som har gått så mange km at du kommer til 100.000 før garanti utløper på 5 år)

Det du skal huske på er at Porsche har noe som heter approved garanti. Da er du dekker mot alle feil og mangler, som ikke er slitedeler, på bilen i 15 år og 200.000 km.
Det koster deg 14.000 per år og gir deg bekymringsfritt bilhold. Det eneste du da trenger å tenke på er bremser og service.

Om du kjøper en bmw x5e nevnt ovenfor, så sitter du/daytonaen dypt i det om 6 år om drivlinjen, girkassen, ++ ryker.

Dette er altså på ingen måte meg som prøver å pushe Porsche på deg, men ville bare du skulle få litt mer input slik at det er enklere å ta en beslutning siden cayenne tross alt var drømmen.
Til info så har Cayenne S i det karosseriet utgått hos Porsche Norge nå. (Kun coupe) og ny pris på den i den spec’en som jeg linket til fra proautosalg er ca 1,9 mill.
Så på en måte kan du si den har tapt seg 800’ på 3,5 år. Selv om den selvsagt ikke kostet det i 2017 når den kunden bestilte den.
Som sagt synes jeg du har mange gode refleksjoner. Jeg har vært i en prosess med kona hvor jeg har kjørt de samme resonnementene (ref. brukt 550d eller M5), men hun biter ikke på :D Når det er sagt, er det ekstra stas å rulle ut en splitter ny bil fra forhandler! Verditapet er noe man bare må fortrenge...
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og Grendel
Takker for tilbakemelding! Har allerede booket prøvekjøring av X5 ;) Q7 og GLE utgår pga design, ellers blir vel Range Rover og Cayenne et godt hakk opp i pris... Har tidligere prøvd Lexus 450h, men det var i seigeste og treigeste laget. Volvo T8 er en fin bil, men 4 sylindre og tvilsom kvalitet på elektronikk gjør den uaktuell. Hmm. Lenge leve i-landsproblemer :oops:
Jeg har eid både Range Rover og T8. RR var topp-spec og dyr! Kvaliteten var rett og slett elendig, var vel sammenlagt på RR servicesenter over 4 uker i løpet av ett år! Jeg hadde deretter en T8 Excellence som prismessig er godt over 1 mill. Kvalitet på T8 var på nivå med Range Rover! Begge biler under garanti så det kostet meg ikke noe ut over at jeg ikke hadde tilgang på bilen jeg hadde kjøpt og betalt for. Volvo var klasser dårligere enn RR når det kom til å håndtere garanti service mm.. Jeg forsøkte da at få kjøpt en ny X5, men da var der ingen biler at få. Kjøpe en Lexus RX 450 F-Sport. Eneste negative er at den er treigere enn T8 men mye mer raffinert, du må lære at kjøre den… RX 450 er mye raskere og langt mer økonomisk enn RR med 3L diesel tt..
BMW har nye X5 tilgjengelig nå men nå er jeg blitt usikker på avskrivning på ladbar hybrid inn i fremtiden, tror det kan bli dyrt og langt mer enn den RX450 jeg har. Vanskelig at spå om fremtiden!
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og eidehelg
Mange gode argumenter. Selv fant jeg en fullt utstyrt Lexus som var gamle demobilen til butikken. 9 måneder gammel. Godt utstyrt alle garantier etc. Sparte vesentlige kroner på den.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Veldig interessant! Legg gjerne ut noen bilder for inspirasjon(y)

Inspirasjon som ønsket :) Mangler kun gips i taket og fliser opp langs kantene. Som du ser har jeg boret hull i gulvet og har slått ned plastrør som tar unna snøsmelt fra bilene.

IMG_3960.jpg

IMG_3957.jpg

IMG_3958.jpg

IMG_3959.jpg
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Lynch og Grendel
En engelsk kompis hadde for ca 10 år siden en top spec Range Rover og en Ferrari 456 som privatbiler. Han brukte begge omtrent like mye og Ferrarien var vesentlig rimeligere i drift enn Range Roveren i løpet av en 2-3 års periode.
 
Lite som gir mer godfølelse enn å klyve opp i en Range Rover. Har selv hatt en noen år, og for meg var det nødvendig å ha en bil til, for å være sikker på å alltid ha en bil som virket.

Man trenger ikke være gal for å kjøpe Range Rover, men det er klart at det hjelper på ;)
 
  • Haha
  • Liker
Reaksjoner: gullet og Grendel
Så Range Rover er fortsatt like dårlig? Jeg har liksom tenkt/håpt at kvaliteten har blitt bedre :oops:
Noen som erfaring med kvalitet på Velar og hva med nye LR Discovery?
 
Så Range Rover er fortsatt like dårlig? Jeg har liksom tenkt/håpt at kvaliteten har blitt bedre :oops:
Noen som erfaring med kvalitet på Velar og hva med nye LR Discovery?
Ja! Men Volvo XC90 var ikke bedre… og garanti-service på Land Rover servicesenter er klasser bedre enn hos Volvo
 
  • Trist
Reaksjoner: Ban
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Ouch...

FIKK LAMBORGHINI KONFISKERT ETTER 236 KM/T
Danske Nordjyske melder at en mann bosatt i Norge fikk kortvarig glede av sin nye millionbil:
Da politiet i Danmark målte hans nye Lamborghini Huracan i 236 km/t ble bilen konfiskert - samme dag som bilen ble kjøpt i Tyskland.
Politiet kunne konfiskere bilen etter en endring i Danmarks lover fra 31. mars i år, som åpner for dette etter villmannskjøring.
 
Redigert: