Bilsnakk

Hva er ditt inntrykk av Tesla Model 3? Noen svakheter? Greit å vite hva som kan vente meg...
Litt for tidlig å uttale seg om "slitedeler», da vi foreløpig har lite på lager og de fortsatt er under garanti.
Eneste vi foreløpig selger er pollenfilter (kupefilter) og det er vel rundt 50 stk og da i forbindelse med service som ikke foretas hos Tesla selv. Og/eller at vi har en antibakteriell versjon :)

Men vet Model 3 sliter med justering av glasstak og at de har meget tynn og dårlig lakk. Mye utbedringer må gjøres om de ikke er utstyrt med skvettlapper.
 
Hva er ditt inntrykk av Tesla Model 3? Noen svakheter? Greit å vite hva som kan vente meg...

Jeg har bare sett den som medtrafikant og latt meg irritere over at de stadig kjører rundt med venstre fjernlys på, også på dagtid. I går ble jeg fullstendig blendet på en parkeringsplass, hvor en TM3 parkerte overfor meg og lot fjernlyset (kun venstre side tent) lyse meg rett i trynet. Måtte blinke med eget lyshorn en del ganger før føreren tok hintet. Er dette en feil på disse bilene? Skjønner heller ikke hvorfor de skal ha det tent når de kjører i dagslys på motorveien.
 
  • Haha
Reaksjoner: FjellGeit93
Noen her inne som har erfaring med bilabonnement Care by Volvo?
Vurderer nye elektriske XC40 med et slikt abonnement
 
Fire generasjoner 911 Turbo på tur i dag
IMG_20200920_173316.jpg
 
Bonneville was great this year. Salt was perfect. A little warm but one of the best seasons I've seen since I've been going. Was awesome to see George Poteet and The Speed Demon go 470 mph. That car is unbelievable !! Hope you get to come back over for it some day, hopefully I'll still be kicking !! Take care buddy & stay in touch !! Your buddy Kurt, aka The Old Dog !!
 
Ambivalens:

Sikler på Polestart 2. Utseendet på bilen tiltaler meg veldig, langt mer enn Tesla. Skandinavisk design, og hyggelige specs til prisen.

Men.

Hva er greia med alle de teite "hipp startup" greiene rundt Polestar? Når jeg vurderer en bil ønsker jeg å reise til en bilforhandler ute på Romerike og få tatt den ut på en lang prøvetur på bygda, kanskje til og med låne den over natta så vi får levd litt med bilen før kjøp. Jeg kjøper den ikke ut fra hvordan den ser ut i en katalog. Jeg ønsker ikke å reise til det ene showroom-lokalet deres midt i Oslo sentrum for å bare titte og sitte litt i den i ti minutter, evt knote rundt i oslo sentrum. "Spaces" konseptet deres tiltaler meg ikke: https://www.polestar.com/no/spaces/

Det irriterer meg at de ikke bare kan være tilgjengelig i samme distribusjonsapparat som Volvo. For det er jo søster/mamma-selskapet deres? Eller blir Polestar distribuert mer klassisk senere, når de er ferdig med å være pretensiøse og "Apple Store"-aktige?

(Jeg leste at Bilia blir servicepartner og "utleveringssted" for dem.... men å prøve/kjøpe hos dem, nei det går ikke an.)

Opplys meg gjerne hvis jeg har misforstått merket/opplegget rundt her. Ellers får jeg vel bare vente til de er bredt tilgjengelige på bruktmarkedet. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Ambivalens:

Sikler på Polestart 2. Utseendet på bilen tiltaler meg veldig, langt mer enn Tesla. Skandinavisk design, og hyggelige specs til prisen.

Men.

Hva er greia med alle de teite "hipp startup" greiene rundt Polestar? Når jeg vurderer en bil ønsker jeg å reise til en bilforhandler ute på Romerike og få tatt den ut på en lang prøvetur på bygda, kanskje til og med låne den over natta så vi får levd litt med bilen før kjøp. Jeg kjøper den ikke ut fra hvordan den ser ut i en katalog. Jeg ønsker ikke å reise til det ene showroom-lokalet deres midt i Oslo sentrum for å bare titte og sitte litt i den i ti minutter, evt knote rundt i oslo sentrum. "Spaces" konseptet deres tiltaler meg ikke: https://www.polestar.com/no/spaces/

Det irriterer meg at de ikke bare kan være tilgjengelig i samme distribusjonsapparat som Volvo. For det er jo søster/mamma-selskapet deres? Eller blir Polestar distribuert mer klassisk senere, når de er ferdig med å være pretensiøse og "Apple Store"-aktige?

(Jeg leste at Bilia blir servicepartner og "utleveringssted" for dem.... men å prøve/kjøpe hos dem, nei det går ikke an.)

Opplys meg gjerne hvis jeg har misforstått merket/opplegget rundt her. Ellers får jeg vel bare vente til de er bredt tilgjengelige på bruktmarkedet. :)

Enig.
Det virker som dette blir en "rimelig løsning" for å spare showroom-kostnader. (Hvorfor mann da skal 'prioritere' et sted som oslo...)
Men du får vente til bilen kommer inn på bruktmarkedet. Da vil du kunne se dem i Volvo sin bruktbutikk som innbyttebil. (Kanskje). De håper vel også at "en hver eier som selger bilen sin på Finn" vil være selger... av både nye og gamle biler...

8
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Tror greia med den hippe startup taktikken er å fjerne mest mulig av linken til volvo, i frykt for å bli sett på som traust og gammeldags.
kidsa må jo kunne gå forbi polestar concept store og kjøpe seg en ny bil på impuls når de er ute på byn, det sier jo seg selv!
 
Når Polestar 2 kommer som bruktbil er det sikker kommet andre biler på markedet med bedre rekkevidde, spek's og bedre pris som frister mer.
Det er den evige runddansen man har hatt med elbiler de siste 5-8 årene: det kommer alltid noe fetere med bedre rekkevidde om 6-12 måneder. Skal man handle nå eller vente på det som kommer?
Det virker logisk, men jeg tror faktisk flere og flere vil få samme erfaring jeg har hatt når det gjelder el-bil.
Når jeg kjøpte el-bil gruet jeg meg til rekkevidde-angst, ladekøer og det å måtte planlegge kjøreturer osv.
Etter bare noen uker innså jeg fort at de 200km praktisk rekkevidde jeg har er mer enn nok i hverdagen, og at det kun er på lengre turer jeg må planlegge lading, og at dettestort sett passer fint med mat, toalettbesøk eller strekke på bena.
Det er såpass sjeldent at jeg kjører mer enn 200km i et jafs, at det er økonomisk idioti å legge veldig mye mer penger inn i en bil med lengre rekkevidde pr dags dato.
Slik det er nå lader jeg fra 10%-90% på under 30 minutter på hurtiglading.Det er egentlig ganske grei pause.

Jeg ser egentlig ikke at innovasjonen vil bli utrolig på dette med rekkevidde fremover. Skal jeg gjette tipper jeg vi får et tak på ca 1000km rekkevidde på bilene.
Der jeg tror det vil skje mye innovasjon er på ladetid, og vil ikke bli overrasket om vi får 500kw ladehastighet etterhvert.
 
Helt enig.
Min erfaring med Tesla model S 100D siden 2018 er også at rekkevidde ikke er noe stort problem. Nå er det riktignok lett for meg å si med en av de bilene som her best rekkevidde. Men dog, tror det er vanskelig å forstå/forklare før man har prøvd konseptet. Og nå snakker jeg om Tesla som har bra utbygget og relativt hurtig ladenettverk, og jeg snakker om eget bruksmønster med relativt kort vei til jobb, og sjelden turer over 2-400km (som trolig er representativt for veldig mange).

Det er ikke så stor betydning ift. hvor langt man har tenkt å kjøre i et strekk i forhold til bilens rekkevidde. Det går ann å lade underveis, og det går ann å lade på destinasjoner. Det blir en vanesak, på samme måte som det er vanesak å stoppe på en bensinstasjon å fylle bensin/diesel, selv om det tar kortere tid.

Det jeg opplevde første gang jeg kjørte Tesla, var ikke rekkeviddeangst, men "ampere-angst". Dette var i 2014 og vi kjørte hele veien til Tyskland med 3 Tesla model S P85. Da var ikke ladenettverket så godt utbygd, og vi opplevde oftere at man ikke fikk "full kapasitet", spesielt når vi kom 3 biler samtidig til ladere med få ladeplasser, så var det førstemann som fikk mest kapasitet, og det tok lenger tid for de andre (som vi uansett måtte vente på). Det var aldri spennende om vi kom frem til laderen (bilen er jo ganske god på å si hvor lang rekkevidde man har igjen), men det var spennende å se hvor mye strøm man fikk, ift. hvor lenge man måtte vente... Nå er jo dette problemet ikke så stort lenger, kanskje med unntak av populære strekninger med for lite ladeplasser, spesielt på visse tidspunkter. Men jeg ser jo for meg at det er et større problem for andre enn Tesla-eiere, spesielt når flere og flere skaffer seg elbil og utbyggingen henger etter.

I 95% av turer har jeg mer enn nok rekkevidde til å slippe å stoppe å lade (full tank hjemmefra), fordi jeg har relativt kort vei til jobb og andre ting i det daglige/normale helger..

Resterende langturer i helger og ferier så er det som @Entropy sier kun litt ekstra planlegging og utnytte "pausen". Det trengs som regel kun 30-50min stopp. Jeg har innført en "regel" på langtur om at skal vi lade, så spiser vi, og skal vi spise så lader vi. Ulempen da er at utvalget på mat begrenser seg ofte til burger-kjeder og bensinstasjonmat. Som regel er også bilen mer enn godt nok ladet til å kjøre videre før vi har spist ferdig.

Ellers kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger jeg skulle ønske at jeg slapp å stoppe for å lade - typisk søndager på tur hjem fra helgetur der man vil fortest mulig hjem. Kanskje har jeg heller ikke har giddet å plugge i bilen der jeg har vært. Og et kort stopp overlever man faktisk i ny og ne...

Hvis man derimot skal på f.eks. guttetur og kjøre lengst mulig på kortest mulig tid (inklusive spise i bilen, bytte på å være sjåfør i stedet for å hvile osv), så vil det være litt mer utfordring, og annen bil bør vurderes. Det er jo ikke så ofte det skjer, og er løsbart å få tak i annen bil.

Men det skal nevnes at jo lenger rekkevidde bilen har, jo mer fleksibilitet får, dvs. man trenger planlegge mindre og ta ting litt som det kommer. Har man litt kort rekkevidde vil det nok være større fokus på ladeplasser, finne stikkontakter, rett type kontakt, adapter, ampere osv, både underveis og på destinasjoner. For noen er nok dette blitt en hobby i seg selv, hehe.. :)

For folk som bor langt fra arbeidsplass, kjører mye i jobben, eller har hytte akkurat litt for langt unna, så vil situasjonen selvfølgelig kunne se annerledes ut, og at det ikke er akseptabelt å stoppe daglig i 30-50min for å lade (evt. flere ganger). Men igjen, så er det litt hvordan man tar det, det er trolig godt betalte vente-minutter i spart drivstoff...
 
Jeg hadde Polestar noen uker. Drittbil. Alt feilet hele tiden og elendig rekkevidde. Måtte hentes av Viking ved havari. Sjekk Polestar gruppen på Facebook. PS2 havarerer på hvert gatehjørne. Solgte den og gikk tilbake til Model 3 Performance.
 
Er ikke den store bekymringen nå at de sannsynligvis må betale trafikkforsikringsavgift neste år?
Det er ikke akkuratt fokus her. Bare det jeg sparer på vedlikehold sammenlignet med tidligere Subaru turbo og vw kassebil er eventyrlig.
nå kjører jeg BMW i3 og har ikke opplevd noen kvalitetsproblemer enda