Bilsnakk

Joda, men Skoda...

Jeg liker i3 jeg, og håper iX også vokser seg til over tid sånn som Bangle-bilene gjorde.

(Men altså, iX i hvitt fra vinkelen på bildet over, det er ganske krise!)
 
  • Liker
Reaksjoner: Rosso og GrimReaper
Edit: Har du egentlig sett på utslippstallene på de moderne dieselene til MB? Det er ikke mye å snakke om. Selv om jeg respekterer at man ideelt sett ikke vil forurense nærområdet.

Likt CO2 utslipp fra hybrid og standard diesel? Gir ikke mening.
Min Volvo traktor (4WD) slipper ut 139 blanda kjøring, altså mindre enn "ikke mye å snakke om"-mercene.
Forbruk omtrent likt. Med 12' årlig kjørelengde er ikke drivstoffbesparelse særlig interessant uansett før jeg er klar for 100 % el.

Altså, vurdering mellom hybrid og diesel e-klasse, fordeler:
- hybrid 25' rimeligere, en ekstra motor og masse plusspoeng i middagsselskap for nullutslipp i nabolaget
- diesel: større plass i baggasjerommet
- (all terrain): ytterligere 50' høyere pris for noe plast og flotte fjærer

Ikke soleklart valg mellom hybrid og diesel...?

1616164259099.png
 
Når det gjelder stygge el-biler er det få som matcher Jaguar E-pace eller hva den heter. Snakk om katastrofe! Den stakkaren som designet den må jo ha vært dritings... BMW'n over her var ikke akkurat noen designperle den heller. Da vil jeg tvert i mot hevde at Tsjekkeren til @Oddemann var en riktig så fin bil i forhold.

Likte heller ikke I-Pace eller E-Pace, men begge designene har vokst på meg. Nå liker jeg begge to. Mye avhenger nok av utstyrsnivå, farge og felger/hjul - bare se på forskjellen her, det er som to forskjellige biler :unsure:

72B16F6B-33FC-4725-AA51-BA0BE85C7532.jpeg
92067593-6E68-473A-89AD-7851CF37E1E6.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica og kvasbo
Likt CO2 utslipp fra hybrid og standard diesel? Gir ikke mening.
Min Volvo traktor (4WD) slipper ut 139 blanda kjøring, altså mindre enn "ikke mye å snakke om"-mercene.
Forbruk omtrent likt. Med 12' årlig kjørelengde er ikke drivstoffbesparelse særlig interessant uansett før jeg er klar for 100 % el.

Altså, vurdering mellom hybrid og diesel e-klasse, fordeler:
- hybrid 25' rimeligere, en ekstra motor og masse plusspoeng i middagsselskap for nullutslipp i nabolaget
- diesel: større plass i baggasjerommet
- (all terrain): ytterligere 50' høyere pris for noe plast og flotte fjærer

Ikke soleklart valg mellom hybrid og diesel...?

Vis vedlegg 240357

I praksis brukte min D5 Polestar 50-70% mer suppe enn Mercedesen, uten at dette var reflektert i de offisielle forbrukstallene. Motoren var riktig nok større i volum og antall hestekrefter, men ytelsene dårligere. Jeg ligger nå på nivå med de offisielle tallene på langkjøring, og det har jeg aldri opplevd med noen bil før - vanligvis har det vært vesentlig høyere forbruk IRL.

Ellers glemte du jo en ikke ubetydelig «fordel» med hybriden, nemlig 0-100 tallet og akselerasjon:mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper og Genta
I praksis brukte min D5 Polestar 50-70% mer suppe enn Mercedesen, uten at dette var reflektert i de offisielle forbrukstallene. Motoren var riktig nok større i volum og antall hestekrefter, men ytelsene dårligere. Jeg ligger nå på nivå med de offisielle tallene på langkjøring, og det har jeg aldri opplevd med noen bil før - vanligvis har det vært vesentlig høyere forbruk IRL.

Ellers glemte du jo en ikke ubetydelig «fordel» med hybriden, nemlig 0-100 tallet og akselerasjon:mrgreen:

Står implisitt i «en ekstra motor»:)
Bruker under 0,5 med full bil på langkjøring, sommerføre uten takboks.
Å gå ned til 0,4 har ikke så stor betydning.
Har nok kraft, selv om det ikke er en morrobil.
Er heller ute etter økt komfort enn rask aks!
Også syns jeg nye e-klasse med riktige farger og felger ser skikkelig bra ut! Absolutt ikke gubbete.
 
masse plusspoeng i middagsselskap for nullutslipp i nabolaget
No offence @Genta. Men er dette virkelig et kriterium du legger til grunne når du skal bruke en million kroner på bil?
Da hadde jeg byttet nabolag til noe mer folkelig og kjøpt meg en G700 Brabus for pengene du fikk til overs etter å ha byttet bolig til et mindre pretensiøst nabolag ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
No offence @Genta. Men er dette virkelig et kriterium du legger til grunne når du skal bruke en million kroner på bil?
Da hadde jeg byttet nabolag til noe mer folkelig og kjøpt meg en G700 Brabus for pengene du fikk til overs etter å ha byttet bolig til et mindre pretensiøst nabolag ;)
Neida, naboenes syn er absolutt ikke et argument. Men miljø er, for meg. Også lokalmiljø, sliter med astma om vinteren, Volvoen bidrar ikke til bedre helse. Bruker minst mulig bil, sykler, løper og trikker uken lang. Kunne serr ikke kjøpt en G brabus uavhengig av økonomi, ene og alene pga miljø. Men får ikke helt tak i miljøgevinsten til en hybrid.... iallefall ikke kjempegevinst. Bedre å sykle:)
 
Neida, naboenes syn er absolutt ikke et argument. Men miljø er, for meg. Også lokalmiljø, sliter med astma om vinteren, Volvoen bidrar ikke til bedre helse. Bruker minst mulig bil, sykler, løper og trikker uken lang. Kunne serr ikke kjøpt en G brabus uavhengig av økonomi, ene og alene pga miljø. Men får ikke helt tak i miljøgevinsten til en hybrid.... iallefall ikke kjempegevinst. Bedre å sykle:)
Der er vi enige, ser ikke helt den store gevinsten med hybrid jeg heller. Men i og med at bil er nødvendig i hverdagen her jeg bor i fjellheimen så blir det diesel eller bensin for mitt vedkommende. Hybrid blir verken det ene eller det andre.
 
  • Liker
Reaksjoner: hen og Erik_SG
Da har jeg vært og prøvekjørt Rav4 plug in hybrid. At dette er en bil for folk som har gitt opp kjenner jeg meg ikke igjen i:)
Brukbar innvendig plass, kunne fint sitte bak meg selv. Grei bagasjeplass. Ganske sprek var den også.
Litt usikker på bredden i baksetet, virket litt smalt for tre barneseter.
Sittestilling var noe høy for meg som er 187 med lang rygg.
Skal ha en prøvetur til med tomt batteri og henger på slep. Erfaringsmessig kan hybrid være plagsomt bråkete i de situasjonene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda og sydvester
Kjørte forbi BOS hvor det var en e300de parkert utenfor. Tittet inn i bagasjerommet. Skvatt. Hva var den klumpen? Himmel, må da finnes en bedre løsning. Blir Traktor XC70 en stund til.
 
Ut i fra hybridbiler eg har prøvd so trur eg bmw x5e45 er noke av det argaste mtp rekkevidde og ikkje minst grei motor i tillegg til batteripakken
 
Joda, men Skoda...


:D Så vi holder på med Skoda ennå! Vi hadde en Skoda Roomster som manskaps bil på Stord. Den svelga fire vosksne gubber med bagasje + sjåfør, og ennå var det plass til mer. Masser med kjekke små og store rom til lagring over alt i bilen. Den framsto som den perfekte familie bilen.
Naboen hadde en Skoda CityGo, han tredde bare langrenn skia på skrå inn i cupeen og slo igjen luka når han skulle på ski tur. I den lille bilen! Den var litt tøff også med felger og fartsstriper.
Skoda er det eneste produktet fra VAG jeg hadde vurdert. Jeg har hørt for mange skrekkhistorier fra Auda og vw eiere.

Så til dere som mener man har gitt opp når man kjøper Skoda eller Toyota; du har allerede gitt opp! Det skjedde da du parkerte motorsykkelen og satt deg inn i en bil, min venn! :cool: