Bilsnakk

Blir litt nostalgisk nå.. Kjørte en grønn - 82 323i fra 84 til 86 på turistlisens (uten toll og moms) når jeg studerte økonomi i Sverige. Har hatt mange (kun tyske) biler siden, men hvis vi ser bort fra Porschene så er dette bilen med mest kjøreglede og lyden var jo bare fantastisk.. Ikke som en boxer, men allikevel fantastisk.
Når det gjelder MB har jeg bare erfaring fra samboerskens tidligere R-klasse og det er uten tvil den bilen som har tilbrakt mest tid på verksted i løpet av mine snart 40 år med bil. Gubbete var den også.. Nå er vel ikke erfaringen med R'en så aktuell, men gubbete er MB fortsatt..
R-klasse var tidenes bomskudd fra MB i nyere tid, var bare brukelig som likbil. Var vel ikke for ingenting den ble kjapt avviklet :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ivar
Nå er det lenge siden 90-tallet, og dette ryktet var nok først og fremst et Oslo-fenomen. Bodde selv i Oslo på denne tiden, men var ikke med i gjeng selv :ROFLMAO: Mener å huske at MB og Audi også var høyt ansett i disse miljøene. Mye har skjedd siden den gang, og i Stavanger hvor jeg bor, er ikke dette et tema - i alle fall ikke blant middelaldrende menn... For meg er BMW flott design, premium finish og kjøreglede - og ikke minst fantastisk service på Bavaria Stavanger ;)(y) MB blir litt «gubbe» selv om bilene er meget gode og alt det der. Men, dette blir som å diskutere Liverpool vs. MU :rolleyes:
Ja, det blir som å diskutere om man liker rød eller blå best. Det er en smakssak og både MB, Audi og BMW er knallgode biler. Men har man først blitt glad i et merke er det ihvertfall for meg umulig å velge noe annet :) En ting skal BMW ha, det er biler som gir mye kjøreglede. Men for en konservativ type som meg så er det gode gamle MB som stikker av med seieren ;)
 
BMW-fans som ler av Mercedes for å være gubbete kan holde munnen sin. 2-klassen er ikke akkurat noe entusiastprodukt det heller.

(Jeg vurderer å bestille en iX, men har lyst til å se EQS først!)
 
Nå er det lenge siden 90-tallet, og dette ryktet var nok først og fremst et Oslo-fenomen. Bodde selv i Oslo på denne tiden, men var ikke med i gjeng selv :ROFLMAO: Mener å huske at MB og Audi også var høyt ansett i disse miljøene. Mye har skjedd siden den gang, og i Stavanger hvor jeg bor, er ikke dette et tema - i alle fall ikke blant middelaldrende menn... For meg er BMW flott design, premium finish og kjøreglede - og ikke minst fantastisk service på Bavaria Stavanger ;)(y) MB blir litt «gubbe» selv om bilene er meget gode og alt det der. Men, dette blir som å diskutere Liverpool vs. MU :rolleyes:

Det er to steder jeg har sett Ferrari'er parkert på parkerinsplass i veien (for over-natten/bolig-parkering). Det ene stedet var Monaco, det andre var Tøyen. Selvfølgelig 90 tallet.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Har dere forresten funnet Toyota'n på Q-Melkekartongen?

Litt påskemoro.

20210319_Melkens Toyota.jpg


8
 
Et gledelig gjensyn med favoritten fra den gang bil og mc bygging var prime time; Chip Foose. Han var såvidt jeg kan huske den eneste seriøse bilbyggeren, helt uten de dramatiserte krangelene og macho tullet som var så vanlig. (orange county choppers, Jesse james osv osv) Chip Foose la altid vekt på bilen og teknikken uten masete dramatikk, også brukte han verneutstyr, det gir jo et mer proff inntrykk. Her redesigner han en Amazon, men han går også løs på amcar og M3 bla. Veldig artig å se han tegne, men ikke noe skruing i denne filmen. Den Amazonen med en B23 turbo motor hadde vært snasent!
 
Smak er jo som sagt veldig subjektivt, men jeg takler bare ikke Chip Foose :poop:

Men om man er interessert i bildesign, så kan jeg anbefale siden https://www.design-fieldtrip.com/read
Masse bra artikler om design i bilindustrien skrevet av folk i bransjen.
Litt høyere standard enn den gjengse D2 artikkel ;)
 
  • Wow
Reaksjoner: hen
  • Liker
Reaksjoner: hen
Personen eller arbeidet hans?

Arbeidet!

Stilen hans funker kanskje på klassiske Ford hotrods, men på alt nyere enn 1930 synes jeg det blir helt håpløst.
Alt han gjør er stort sett å lene frontruten bakover, stappe noen digre krom-donks inn i hjulbuene og call it a day.
At folk fortsatt digger Eleanor er et av tidenes store mysterier. (beklager til alle Eleanor eierne på forumet ;) )
 
Arbeidet!

Stilen hans funker kanskje på klassiske Ford hotrods, men på alt nyere enn 1930 synes jeg det blir helt håpløst.
Alt han gjør er stort sett å lene frontruten bakover, stappe noen digre krom-donks inn i hjulbuene og call it a day.
At folk fortsatt digger Eleanor er et av tidenes store mysterier. (beklager til alle Eleanor eierne på forumet ;) )

Huffda! Han er en gamlis designer altså? :D Kan sikkert stemme da en gamlis som meg liker arbeidet.

Jeg får ta en titt på det han har gjort og se om jeg ikke må oppdatere meg. Det er lite som er tøffere enn en gammal hot-rod da!

edit: Jepp du har rett, tilta frontrute og så beholder han mye av det originale, synes fremdeles det er tøfft!
 
  • Haha
Reaksjoner: Bjarnetv
Prosjekt Polo fyker videre!
Nå har den fått oppgradert lys i form av en Rigid SR20 Combo LED-bar :)
Ble ganske fornøyd med installeringen selv, og lyset er helt fantastisk.
Litt komisk at denne bilen nå har bedre infotainment (i form av Apple CarPlay) og bedre fjernlys enn den 11 år nyere BMWen jeg kjører til daglig.
IMG_5362D.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og hen
EQS må være rimelig stygg for å overgå denne
Jeg skjønner ikke hva BMW driver med for tiden med de enorme vulgære grillene og linjer som ikke harmonerer noe sted. Smaken er vel som baken - men jeg klarer ikke å se skjønnheten i denne f.eks. Vis vedlegg 240350

Enig, skjønner ikke hvorfor de ikke bare kunne puttet den nye drivlinjen inn i dagens X5 med noen små tweaks - case closed. Både i4 og iX3 ser jo ut som andre BMW’er....

Det sagt, jeg har veldig sans for i3 - som jo er noe helt for seg selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Entropy og Olando
Enig, skjønner ikke hvorfor de ikke bare kunne puttet den nye drivlinjen inn i dagens X5 med noen små tweaks - case closed. Både i4 og iX3 ser jo ut som andre BMW’er....

Det sagt, jeg har veldig sans for i3 - som jo er noe helt for seg selv.

Kjører i3 som bybil selv - genial bil til sitt bruk!
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Kjører i3 som bybil selv - genial bil til sitt bruk!

Kanskje det jeg liker minst med i3 er at det står BMW på den...
Den ER stygg. Ikke noe mer å si om det. Litt kult at baklysene og frontlysene er like. En stilig detalj. Det er jo greit med en stygg bil som kan hives rundt i byen uten å trenge å være forsiktig med hjørner og stolper.

8- )

PS: Men jeg har et rykte å ivareta. Derfor blir det ikke i3 på meg...
 
EQS må være rimelig stygg for å overgå denne
Jeg skjønner ikke hva BMW driver med for tiden med de enorme vulgære grillene og linjer som ikke harmonerer noe sted. Smaken er vel som baken - men jeg klarer ikke å se skjønnheten i denne f.eks. Vis vedlegg 240350
Når det gjelder stygge el-biler er det få som matcher Jaguar E-pace eller hva den heter. Snakk om katastrofe! Den stakkaren som designet den må jo ha vært dritings... BMW'n over her var ikke akkurat noen designperle den heller. Da vil jeg tvert i mot hevde at Tsjekkeren til @Oddemann var en riktig så fin bil i forhold.