Har kjørt mange forskjellige biler - både med og uten el-motor. Det siste året har jeg vært innom 12 forskjellige biler. Ikke alt gav mersmak. Nevner noen tanker her, som selvsagt kun er subjektive opplevelser i ulike perioder av livet.
Tesla 100 i ludicrous mode går noe infernalsk. Fullstendig galskap. Gav det mersmak? Nja. Det mangler for mye annet, men skal ha for rekkevidde og mye galskap i en og samme bil.
Mercedes C43 AMG cab: Mye kjøreglede, lyd, sol og god stemning. Like rask som Teslaen? Overhodet ikke. Litt traust, som Mercedes jo er. Likevel pluss for AMG og cab.
Audi E-Tron: Flott bil, mye bra. Klønete skjermer og litt snodig vinkel på midtkonsoll. Kjøreglede? Joda, men mangler det siste lille for å bestå. Med rekkevidden til Tesla, så kunne den nærmet seg høyeste karakter, til tross for at noe mangler.
Gammel Jaguar: Utvilsomt det hyggeligste jeg har kjørt i mitt liv. Flott lyd, passelig kraft, komfort av en annen verden og massevis av sjarm. Savner den hver dag, selv om det er godt å være kvitt den også... (The one that got away?)
Hyundai Matrix: Ekstremt praktisk og pålitelig. Rimelig i drift. Har alt, minus trøkk, ekstra kjøreglede og stil. Likevel et kjært minne. Hadde absolutt null å klage på.
Peugeot 406: Mye komfort, brukbar plass og god stereo. Dessverre mye sære løsninger og småproblemer etter hvert. Gjorde likevel at Peugeot fikk en plass i hjertet.
Audi RS6: Nesten full score. Sinnsyk lyd, kjøreglede, trøkk og tøft utseende. Ørlite for liten plass til stasjonsvogn å være, men det handler kanskje ikke om sånne ting med denne galskapen av en bil?
Chevrolet Camaro Big Block: OMG! Drøye 500 hester fra en feit V8-er rett på bakhjula. Amerikansk servo og manuell 4-trinns kasse. Komplett galskap, men FOR en følelse. Du blir umiddelbart litt kulere, høyere og mer skjeggete. Praktisk? Nei. Fornuftig? Overhodet ikke. Skaper det glede? JA.
Konklusjonen min hittil er at ren el-bil ikke gir meg nok foreløpig. Jeg er nok en enkel sjel som synes å fylle drivstoff er enklere enn lading, og som setter pris på motorlyd, omdreininger, litt rusing av motor og et og annet girskifte. Friheten av raskt å fylle på mer rekkevidde i form av full tank, føles viktig for meg. Allikevel, så ser jeg selvfølgelig fordelene av ladbare biler. Av denne grunn, så kjører jeg også da en ladbar hybrid til vanlig. X5 45E. Rekkesekser med turbo i tillegg til el-motor. Da kan jeg velge. Til og fra jobb og småærender: Kjører på strøm. Lengre turer eller for gøy: Lar sekseren og turboen synge. Heldigvis tok BMW seg bryet med å la den få litt godlyd, også i 2020.
Ulike tanker er sunt. Uten dette ville utvikling aldri skjedd. Jeg tar mine valg basert på egne preferanser, erfaringer og økonomi. Så lenge elektrisitet subsidieres så kraftig i det norske bilmarkedet, så er det unektelig en betydelig faktor å ta i betraktning.
Godt bilår! Håper å se og høre mye moro, erfaringer, motorer og annet.