Bilsnakk

Kanskje vi skulle opprette en tråd som heter elbilsnakk? Så kan batterigutta leke der og bensinkara her :p

Støttes...!

Når det gjelder (bil)politikk generelt kan vi avslutte med at flere og flere vedtak "de folkevalgte" på tinget vedtar er i total utakt med hva et flertall av folket faktisk mener, så konklusjonen er at demokratiet fungerer dårligere og dårligere.

Så tilbake til bilprat igjen, har sett endel på videoer fra denne karen, god gammeldags underholdning totalt blottet for elbilsnakk:

Redigert:
Valg av biltype er langt på vei et resultat av personlige prioriteringer, og for de fleste et resultat av økonomi. Det bør man respektere. Jeg er en middelaldrende gubbe som er over snittet bilinteressert. For fire år siden gjorde jeg et bevisst valg og gikk til innkjøp av ny, tysk bensinbil hvis merke ofte havner på pallen i kåringer med negativt fortegn når det kommer til atferd i trafikken. For de som måtte lure så er jeg en av de med "heila vedet", som vi sier i Stavanger. Jeg har retten på min side, og anser de fleste andre i trafikken som komplette idioter...hehe ;) (Men, jeg vet faktisk hvordan blinklyset virker).

Bilkjøpet ble møtt med skuldertrekk og lett dømmende blikk blant enkelte selvoppnevnte miljøkjempere på jobb som stort sett sykler eller kjører batteribil til jobb. All ære til de som orker å sykle til og fra jobb i vanlig Rogalands-klima med 5-10 grader, kuling og regnbyger store deler av året - det gir også bedre plass på veien til oss som kjører bil.

Før koronaen fikk fotfeste hadde jeg inntrykk av at mange la inn både fire, fem og seks utenlandsferier i løpet av et år. Karbonregnskap og flyreiser gjelder ikke så lenge man har kjøpt batteribil. Da betyr det mer hvor mye man sparer i bompenger og andre avgifter - penger man kan reise for :rolleyes: Batteribilenes inntog i Norge handler selvsagt om at myndighetene tar mye av regningen, både i innkjøp og i bruk. Miljøaspektet var nok et vikarierende motiv for noen år siden, nå har jeg inntrykk av at mange legger mer vekt på de økonomiske insentivene når de skal handle bil. Det er jo en ærlig sak. Jeg har av og til fleipet rundt lunsjbordet med at "noen må bidra i statens pengeinnsamling og betale i bomringen" uten å bli renvasket, for å si det sånn. Det går en liten slant til fellesskapet når man fyller tanken også. Eiere av batteribiler må nå heldigvis betale litt i bomringen, på ferjer og parkeringsplasser, noe som er rimelig da de tar opp like stor plass som andre. Om få år håper jeg at de betaler full sats og bidrar på linje med oss andre med et stort, grønt smil :mrgreen:

Jeg gleder meg til neste gang en sånn MDG-fyr spør om å få sitte på hjem fra jobb, kurs o.l. Da blir selvsagt svaret: "Sorry, det passer ikke. Jeg har dessverre noen andre ærend på vei hjem..."

Eller...,! Jeg har et sykt forslag!!

Hva om man liker sine ting og respekterer og unner andre å like andre ting?!

Vi klarer det på alle andre ting her på TS.
Om noen har kjøpt en ny Tudor så får man mange gratulasjoner og tommel opp. Ingen skriver «Tudor suger balle. Kun Rolex gjelder»
Men du får lite kred hvis du poster en DW eller Invicta...

Har kjørt mange forskjellige biler - både med og uten el-motor. Det siste året har jeg vært innom 12 forskjellige biler. Ikke alt gav mersmak. Nevner noen tanker her, som selvsagt kun er subjektive opplevelser i ulike perioder av livet.

Tesla 100 i ludicrous mode går noe infernalsk. Fullstendig galskap. Gav det mersmak? Nja. Det mangler for mye annet, men skal ha for rekkevidde og mye galskap i en og samme bil.

Mercedes C43 AMG cab: Mye kjøreglede, lyd, sol og god stemning. Like rask som Teslaen? Overhodet ikke. Litt traust, som Mercedes jo er. Likevel pluss for AMG og cab.

Audi E-Tron: Flott bil, mye bra. Klønete skjermer og litt snodig vinkel på midtkonsoll. Kjøreglede? Joda, men mangler det siste lille for å bestå. Med rekkevidden til Tesla, så kunne den nærmet seg høyeste karakter, til tross for at noe mangler.

Gammel Jaguar: Utvilsomt det hyggeligste jeg har kjørt i mitt liv. Flott lyd, passelig kraft, komfort av en annen verden og massevis av sjarm. Savner den hver dag, selv om det er godt å være kvitt den også... (The one that got away?)

Hyundai Matrix: Ekstremt praktisk og pålitelig. Rimelig i drift. Har alt, minus trøkk, ekstra kjøreglede og stil. Likevel et kjært minne. Hadde absolutt null å klage på.

Peugeot 406: Mye komfort, brukbar plass og god stereo. Dessverre mye sære løsninger og småproblemer etter hvert. Gjorde likevel at Peugeot fikk en plass i hjertet.

Audi RS6: Nesten full score. Sinnsyk lyd, kjøreglede, trøkk og tøft utseende. Ørlite for liten plass til stasjonsvogn å være, men det handler kanskje ikke om sånne ting med denne galskapen av en bil?

Chevrolet Camaro Big Block: OMG! Drøye 500 hester fra en feit V8-er rett på bakhjula. Amerikansk servo og manuell 4-trinns kasse. Komplett galskap, men FOR en følelse. Du blir umiddelbart litt kulere, høyere og mer skjeggete. Praktisk? Nei. Fornuftig? Overhodet ikke. Skaper det glede? JA.

Konklusjonen min hittil er at ren el-bil ikke gir meg nok foreløpig. Jeg er nok en enkel sjel som synes å fylle drivstoff er enklere enn lading, og som setter pris på motorlyd, omdreininger, litt rusing av motor og et og annet girskifte. Friheten av raskt å fylle på mer rekkevidde i form av full tank, føles viktig for meg. Allikevel, så ser jeg selvfølgelig fordelene av ladbare biler. Av denne grunn, så kjører jeg også da en ladbar hybrid til vanlig. X5 45E. Rekkesekser med turbo i tillegg til el-motor. Da kan jeg velge. Til og fra jobb og småærender: Kjører på strøm. Lengre turer eller for gøy: Lar sekseren og turboen synge. Heldigvis tok BMW seg bryet med å la den få litt godlyd, også i 2020.

Ulike tanker er sunt. Uten dette ville utvikling aldri skjedd. Jeg tar mine valg basert på egne preferanser, erfaringer og økonomi. Så lenge elektrisitet subsidieres så kraftig i det norske bilmarkedet, så er det unektelig en betydelig faktor å ta i betraktning.

Godt bilår! Håper å se og høre mye moro, erfaringer, motorer og annet.

Fossilt drivstoff - Karbonrike stoffer dannet av fossilt organisk masse avsatt i lag slik at de rette forholda, (trykk, temperatur og oksygenfattig miljø) kan danne stoffer som kull, olje og gass. Kull kan være fossilert treverk og ojle kan være fossilerte havorganismer.

Snowflake - snøfnugg Ømfintlig person, gjerne forbundet med venstresida men stadig oftere observert på høyresida.

Jeg kjører diesel Volvo!

• Liker
Reaksjoner: kvasbo og Grendel
Definisjon på fossilbil:

Bil som kjører på energi/drivstoff utvunnet i form av olje, gass, og kull. Eksempel på slike biler, elektrisk bil, dieselbil og bensinbil.

"How much energy come from oil, gas and coal? 81% The United States gets 81% of its total energy from oil, coal, and natural gas, all of which are fossil fuels. We depend on those fuels to heat our homes, run our vehicles, power industry and manufacturing, and provide us with electricity. Worldwide numbers? in 2017, fossil fuels generated 64.5% of worldwide electricity, compared with 61.9% in 1990. "

Så over til (ekte)bilprat:

Ikke-fossilbil - kjøretøy uansett fremdriftsmetode laget av matrialer framstilt før mekaniseringen av skogbruket. se også hest og kjerre.

De fleste biler er jo idag som de fleste vet laget av matrialer som er direkte laga av olje og inndirekte ved at oljebasert energi er med i produksjonen. Det gjelder alle kompositter, alle plastene, gummi, tepper, glass, metall, smøreolje, frostvæske, flammehemmende midler i setetrekk osv-osv.

Derfor er det lurt å la være å brenne opp olja, vi trenger den til alle matrialene og kjemikalier vi har blitt avhengig av.

El-biler er veldig kjekke for å redusere lokal forurensing, som smogen i Los Angeles og putre mellom byene på Østlandet. Finnmark fylke vil jeg anse som eksempel på steder der el-bil ikke er så egna pga avstander og klima.

Volvo P1800 Cyan
volvo-p1800-cyan.jpg

Åhhhhh...........

• Liker
Reaksjoner: Grendel