GrimReaper
Støttemedlem
Når det gjelder bil så har verksted og serviceinnstilling på de som jobber der mer å si enn selve bilen.
Jeg tror ikke nødvendigvis at folk flest blir provosert hva folk bruker pengene sine på mtp bil. Elbil-hatet tror jeg i stor grad bunner ut i at man har blitt "tvunget" til å velge det og i stor grad ikke har noe valg lenger. Det er jævlig provoserende for mange.
For miljøaspektet er det ingen som tror på uansett her på berget. Og elbil var på høyden når man fikk de kastet etter seg, nå som alle fordelene begynner å bli borte så kan man jo se på bruktmarkedet hva som selger. Fossilt.
Hvis man skal velge fossilt nå så må man enten velge nyttekjøretøy eller heftige bensinmotorer i entusiastsegmentet. Dette er lite relevant for de fleste. Bortsett fra Toyota som har beholdt bakkekontakten.Jeg ser ikke helt hvordan folk er "tvunget" over? Ja, enkelte bilmerker har sluttet å selge fossilbiler og/eller skal fase ut fossilbiler. Men nesten uansett hvor du går for å kjøpe bil, så kommer du jo ut derfra med en fossildrevet bil om du vil? Ikke bare nå, men også mange år framover. Jeg føler meg ihvertfall ikke tvunget til å velge det ene eller det andre, men jeg bor i en by hvor det rett og slett er mer praktisk å kjøre elbil.
GLE har jeg hatt. Solgte den etter 1.5 år. Synes den ble for kjedelig ift pris. Da kan jeg likegjerne kjøre Landcruiser til halveprisen og få gjort litt jobb i samme slengen. To fluer i en smekk.![]()
Joda – du får fortsatt mange bensin- og dieselbiler
Men stadig flere bilmerker går over til bare elbil i Norge.www.tv2.no
Her er hva som tilbys i 2024 ihvertfall. Mercedes har jo noe, men når det kommer til E-klassen din så er det vel bruktimport som er løsningen. Nærmeste du kommer er vel GLE?
GLE har jeg hatt. Solgte den etter 1.5 år. Synes den ble for kjedelig ift pris. Da kan jeg likegjerne kjøre Landcruiser til halveprisen og få gjort litt jobb i samme slengen. To fluer i en smekk.
Skal sies at hybridsytemet på den hadde ok rekkevidde, men undermotorisert så fort de ti milene var borte. Fikk ikke premiumfølelsen som en bil i den prisklassen burde levere. Komfort suverent, drivlinjen var gørr.
Jeg vil ha muligheten til å velge bare. Jeg hater ikke de som elsker elbil. Men hvorfor kan ikke folk få bestemme selv?
Og vær så snill å spar meg for dette miljøpisset for det er det ingen som tror på annet enn drøvtyggerne i MDG. Dette har null relevans i Norge. Vi forurenser så lite at vi hadde ikke trengt å ta disse grepene før i 2080. Minst.
En ok utgave havner på rundt millionen. Men de må bruktimporteres, og da må de ha vært registret i Tyskland i 6mnd.Ser den! Lille Norge står vel for noe sånt som 0,12% av utslippene på verdensbasis selv med all oljeproduksjonen vår (som igjen bare blir småtteri kontra diverse land i midt-østen). Så at folk som kjører elbil redder miljøet har jeg null tro på. Det eneste argumentet ville isåfall være forbedret luftkvalitet i bykjernen i byer som Oslo, Bergen og Trondheim som følge av en større elbil-andel. Den kjøper jeg.
Har forøvrig eid 4 elbiler nå. Aldri har miljø vært et argument. Motorkraft, aksellerasjon, teknologi, mva-fritak, billigere bompenger, kjøring i kollektivfelt, billig drivstoff, billig service, subsidiert lader til parkeringsplassen min i borettslaget og stillhet. Der har du årsakene.
Sjekket du foresten opp hvor mye styr og kostnader det ville være med å eventuelt importere en E-klasse selv? Hva snakker vi i prisforskjell kontra om bilen kunne blitt kjøpt av forhandler i Norge?
Moderne fossilbiler har så lavt utslipp at jeg tviler på at det er noe stort problem. Da er vel heller svevestøv fra piggdekk verre. Men der kan folk velge. Nei, dette er bare politikk.Fort gjort å gå i fella med å kun tenke på klimautslipp når det kommer til miljø. For en som er bosatt langs en av Trondheims mest trafikkerte gater setter jeg pris på hver en fossilbil som blir byttet ut med en elbil. Mindre bråk, bedre luft og bedre flyt i trafikken. Man kan mene så mangt om den norske elbilsatsingen, men det er vanskelig å komme bort fra at det har vært en suksess slik ting ser ut nå. Så får vi vente noen tiår før vi kan konkludere med sikkerhet. Mye kan endre seg med tanke på transportmetoder, og ikke minst energikilder. Selv kan jeg ikke se hvorfor man skal gå tilbake til fossile drivlinjer.
Det du kaller "bare politikk" er insentiver som er innført med hensikt om å gjøre det bedre å bo og ferdes i byene. Synd det går utover drømmen din om en E-klasse, men det må du nesten bare leve med. Hvert andre år har du mulighet til å påvirke dette gjennom stemmeseddelen din. Alternativt kan du engasjere deg i politikken selv.Moderne fossilbiler har så lavt utslipp at jeg tviler på at det er noe stort problem. Da er vel heller svevestøv fra piggdekk verre. Men der kan folk velge. Nei, dette er bare politikk.
Om de hadde lansert elbil uten alle insentivene, hadde det aldri i verden blitt så populært her til lands. Så å si at det er innført med hensikt å gjøre det bedre å bo i byene, er i beste fall naivt.Det du kaller "bare politikk" er insentiver som er innført med hensikt om å gjøre det bedre å bo og ferdes i byene. Synd det går utover drømmen din om en E-klasse, men det må du nesten bare leve med. Hvert andre år har du mulighet til å påvirke dette gjennom stemmeseddelen din. Alternativt kan du engasjere deg i politikken selv.
Mye av dette bunner i kvoteutslipp som ble bestemt i Parisavtalen. Grunnen til at Norge går etter lavthengende frukt som bilister er at vi har ikke så mye annet å kutte i for å oppnå kvoten. Andre land kan legge ned kullkraftverk eller to for å oppnå samme effekt. Ta deg en tur til Tyskland og se hvor mange radiobiler du ser der en vanlig hverdag i en stor by.Det du kaller "bare politikk" er insentiver som er innført med hensikt om å gjøre det bedre å bo og ferdes i byene. Synd det går utover drømmen din om en E-klasse, men det må du nesten bare leve med. Hvert andre år har du mulighet til å påvirke dette gjennom stemmeseddelen din. Alternativt kan du engasjere deg i politikken selv.