Biff: Saus til indrefilé av okse

Hva med en egen oppskrift-tråd på forskjellig mat? Jeg har uendelig mye å lære, og forstår at her er det mye kunnskap...
For eksempel;
Oppskrifter: Italiensk
Oppskrifter: Rødt kjøtt
Oppskrifter: Fisk
Oppskrifter: Vegetar
Oppskrifter: Husmannskost
Oppskrifter: sauser
Oppskrifter: forretter

Hvis noen som kan, tar initiativ til noe slikt, blir jeg ikke bare imponert, men også evig takknemmelig !
 
Frk Rambutan her har vel en bakgrunn som kokk, så her venter vi spent på bidrag.
Steak Diane oppskriften juice linker til er helt rå. En favoritt i heimen nå.

Fikk for en tid tilbake nok av poser bokser og pakker, og lager stort sett all mat fra bunnen av nå.

Bruker ikke lenger tid på å lage mat enn før, men smaker uendlig mye bedre. Ikke at alt blir så gourmet at det gjør noe, men rene smaker slår uncle bens og toro any day.

Storkoser meg med Gordon Ramseys kokkekurs på mandager. Håper vi kunne fått igang mere oppskrifter vi liker.

Positiv effekt er også at når jeg har full kontrol på hva jeg putter i meg så kryper vekta nedover.
 
Brunost funker kun til viltsaus, brunost er en rar greie nordmenn driver med og etter min mening ødelegger en god saus.:p

Enig!

Og ellers er vel tid nøkkelen til det meste av god mat og saus. En god rødvinssaus koker gjerne hele dagen gjennom. Og sist jeg lagde løksuppe prøvde jeg Margaretas oppskrift i morgenbladet (du finner den på søk der). Karamelliserte løk i seks timer kvelden i forveien. Så på dansk krim og gikk og rørte hver 15 min, altså 24 turer på kjøkkenet... :p
 
lgProfessionalChef.jpg


Dersom man har bittelitt ambisjoner på kjøkkenet, kan jeg anbefale boken "The Professional Chef" av CIA.

Her står alt av basics - relevant for denne tråden er kanskje de fem modersausene - og enda litt til.

Veldig bra referansebok/oppslagsverk.