Biff: Saus til indrefilé av okse

Medlem
15. juli 2009
Innlegg
6.509
Noen som har tips til saus? Vil gjerne prøve noe annet enn posesausene.

Helst noe som ikke krever mastergrad i gourmet :p
 
Dette blir suksess :)
Indrefilet med fargerike tomater, baconsvøpt asparges, amadinepoteter og balsamicosaus | TRINEs MATblogg
P1019681-400x299.jpg


Lykke til uansett valg :)
 
Her er to gode jeg pleier å lage:

Hakk en løk og sjampinjong etter ønsket mengde. Putt i en kjele med en god klatt smør. La løken og sjampinjongen redusere i smøret (du ser at sjampinjongen blir mindre og løken blir gylden og myk)
Ha i ett hus med kremfløte (ikke matfløte), en god dasj whisky, salt og pepper. La sausen stå å koke mens du rører så den blir litt tykkere. Smak underveis så du kan justere salt, whisky og pepper. Ønsker du litt brunfarge har du i en dasj sukkerkulør. Her kan man bruke masse annet godt oppi også som brunost, timian, creme fraiche og fond for å få enda mer smak.

Kjøp ett stykke gorgonzola eller carbonzola hvis du ønsker litt mildere saus. Del osten i skiver og ha den i en kjele med fløte. Kok opp mens du rører osten ut i fløten. Smak, ønsker du sterkere smak tar du i mer ost, ønsker du mildere smak så tar du i mer fløte.
 

Takk for tips :)

Her er to gode jeg pleier å lage:

Hakk en løk og sjampinjong etter ønsket mengde. Putt i en kjele med en god klatt smør. La løken og sjampinjongen redusere i smøret (du ser at sjampinjongen blir mindre og løken blir gylden og myk)
Ha i ett hus med kremfløte (ikke matfløte), en god dasj whisky, salt og pepper. La sausen stå å koke mens du rører så den blir litt tykkere. Smak underveis så du kan justere salt, whisky og pepper. Ønsker du litt brunfarge har du i en dasj sukkerkulør. Her kan man bruke masse annet godt oppi også som brunost, timian, creme fraiche og fond for å få enda mer smak.

Kjøp ett stykke gorgonzola eller carbonzola hvis du ønsker litt mildere saus. Del osten i skiver og ha den i en kjele med fløte. Kok opp mens du rører osten ut i fløten. Smak, ønsker du sterkere smak tar du i mer ost, ønsker du mildere smak så tar du i mer fløte.

Den var ikke dum. Kan man bruke Cognac istede for whisky mon tro?
 
Jeg lager noe liknende som Andreas.

Skjærer en halv eller hel løk i halve ringer, steker det i godt smør sammen med en boks sjampinjonger evt. to ferske skivede sjampinjonger til løken er brun og myk. Hiver oppi en ekstra klatt med smør og to spiseskjeer med hvetemel. Tar pannen av platen og hiver oppi en liten kartong med kremfløte, jeg bruker konsekvent kremfløte til mat ettersom matfløten har litt lite fett. En desj sukkerkulør må til, jeg pleier å ta nok oppi til at sausen blir lys brun. Ettersom jeg både har kremfløte og hvetemel, så pleier jeg å hive litt vann oppi til slutt før jeg smaker til med salt og pepper. Lar det stå å koke i minimum 10 min for å bli kvitt melsmaken. Dette er desidert faborittsausen min til biff av storfe. Godt med løk og sjampinjongen oppå biffstykket når man spiser.

Neste planen min er å lære seg å lage en skikkelig bernaise fra bunnen.
 
Skal testkjøre ikveld med en blanding av Lien og Andreas sin oppskrift:

Finhakke to stk sjalottløker. Steke dette i panne med en god dose smør. Når løken blir gyllen, så tar jeg litt ekstra smør og to spisesjeer hvetemel. Tynner ut med litt kremfløte. Hiver så alt oppi en kasserolle, hvor jeg hiver resten av fløten oppi. Sukkerkulør for riktig farge. Hiver en dash cognac oppi samt en spisesje creme fraiche og tilsetter vann, salt og pepper etter behov.

Miss or hit... We'll see! :p
 
Skal testkjøre ikveld med en blanding av Lien og Andreas sin oppskrift:

Finhakke to stk sjalottløker. Steke dette i panne med en god dose smør. Når løken blir gyllen, så tar jeg litt ekstra smør og to spisesjeer hvetemel. Tynner ut med litt kremfløte. Hiver så alt oppi en kasserolle, hvor jeg hiver resten av fløten oppi. Sukkerkulør for riktig farge. Hiver en dash cognac oppi samt en spisesje creme fraiche og tilsetter vann, salt og pepper etter behov.

Miss or hit... We'll see! :p
Har troen på at det blir en innertier Thomas ;)
 
Dette er også en enkel variant som gir et meget smakfullt resultat:

[video=youtube;9rWZNHkrsNg]http://www.youtube.com/watch?v=9rWZNHkrsNg[/video]
 
Har troen på at det blir en innertier Thomas ;)

Enig, men ikke glem brunost. Og har du tid, begynn tidlig og la det koke så lenge som mulig. Har jeg tid, begynner jeg gjerne formiddag og la den småkoke eller lett varme i flere timer...
 
Da er sausen ferdig, og prøvesmaker er undertegnede og samboer.

Hennes dom:

Noe sterk. Dropp sjalottløk til fordel for vanlig løk. Ha med sjampinjong neste gang.

"Kokkens" dom:

Kanskje litt for mye cognac :p

Men vi var begge enige om at sausen var veldig god, og den skal prøves til biffen på lørdag.

Enig med Rød. Kunne godt kokt lengre enn de 10 minuttene jeg ga den.

Takker for alle tips! Kjempebra folkens! :)
 
hvis du synes den har litt skarp smak av cognac/whisky tar du i en skive eller to med brunost. Da får du en litt rundere smak, men beholder krydderet. Sjampinjong som har fått surre lenge i smør og i sausen etterpå smaker helt vanvittig godt, så anbefaler å ha med det :)

Når man har lært å lage denne basisen og laget varianter med brennvin, fond og krydder så kommer man aldri til å røre en Toropose igjen :)
 
Kan en slik saus stå å småkoke i to-tre timer når den har kremfløte i?

Brunost og sjampinjong skal i neste gang :)

Igjen, takk for alle tips :)
 
ja, det er derfor du må bruke kremfløte, den tåler koking. Bruker du matfløte vil du få små klumper når den koker (tåler bare småkoking). I følge de som kan dette på jobben så blir det fnutter i sausen når matfløte koker. Jeg koker ofte sausen min en god time.

Samme gjelder rømme og creme fraiche. Skal du koke sausen må du bruke creme fraiche, den tåler koking. Rømme sprekker når den kokes for mye.
 
Jeg bruker å steke løk og sjampinjong med godt med smør i panna jeg har brunet/stekt biffen i. Når løken er blitt gyllen har jeg i kremfløte, og smaker til med salt og pepper. På denne måten får sausen en fin brunfarge, samtidig som stekesjyen fra biffen gir sausen en god smak. Sausen kan gjerne koke lenge.
 
Et par tips:

Steker du sopp ha en liten dash kikoman soyasaus for å trekke ut smaken i soppen.

Bruk gjerne spinat sammen med løk og sopp, setter farge og litt ekstra smak

Okse indrefilé trenger noe som kan trekke frem det beste og da må en kraftig saus til.

Brunost funker kun til viltsaus, brunost er en rar greie nordmenn driver med og etter min mening ødelegger en god saus.:p

Til biff serverer jeg ofte rødvinsglacé
Enkel oppskrift:

Kjøp en god oksefond
Rødvin
Balsamico
Rosmarin
Timian
Laubærblad
Einerbær
Hvitløk
Rognebærsgele

Kok opp rødvinen med urter, bær(blad), hvitløk, litt balsamico og pepperkorn la det koke i ca 10min. Sil av reduser rødvinen yttligere ha i fond smak til med salt, sukker, rognebæregele og pepper. La dette stå å simre til det tykner så justerer du med rødvin/balsamico etter ønsket smak. Rett før servering visper du inn en klatt med smør så blir den blank og fin.
Den skal ha en kraftig smak med et lite kick for å matche kjøttet. :)

PS:
Portvin gjør den enda kraftigere på smak:eek:
 
Et par tips:

Steker du sopp ha en liten dash kikoman soyasaus for å trekke ut smaken i soppen.

Bruk gjerne spinat sammen med løk og sopp, setter farge og litt ekstra smak

Okse indrefilé trenger noe som kan trekke frem det beste og da må en kraftig saus til.

Brunost funker kun til viltsaus, brunost er en rar greie nordmenn driver med og etter min mening ødelegger en god saus.:p

Til biff serverer jeg ofte rødvinsglacé
Enkel oppskrift:

Kjøp en god oksefond
Rødvin
Balsamico
Rosmarin
Timian
Laubærblad
Einerbær
Hvitløk
Rognebærsgele

Kok opp rødvinen med urter, bær(blad), hvitløk, litt balsamico og pepperkorn la det koke i ca 10min. Sil av reduser rødvinen yttligere ha i fond smak til med salt, sukker, rognebæregele og pepper. La dette stå å simre til det tykner så justerer du med rødvin/balsamico etter ønsket smak. Rett før servering visper du inn en klatt med smør så blir den blank og fin.
Den skal ha en kraftig smak med et lite kick for å matche kjøttet. :)

PS:
Portvin gjør den enda kraftigere på smak:eek:


Jeg begynner og lure om du ikke burde gi ut en koke bok.. Den skal værtfall jeg kjøpe... :D :D ;) ;)