Baselworld 2018

Hvilket merke følge du tettest under Baselworld?

  • Rolex

    Stemmer: 122 54,0%
  • Omega

    Stemmer: 19 8,4%
  • Seiko

    Stemmer: 20 8,8%
  • Zenith

    Stemmer: 5 2,2%
  • TAG Heuer

    Stemmer: 1 0,4%
  • Hublot

    Stemmer: 1 0,4%
  • Patek

    Stemmer: 13 5,8%
  • Breitling

    Stemmer: 7 3,1%
  • Annet merke

    Stemmer: 38 16,8%

  • Antall stemmer
    226
Vis vedlegg 85293 Trekker denne frem for tredje gang til tross for at flere opplever at livene deres ble ødelagt i forbindelse med lanseringen. Både på grunn av design, størrelse og pris har jeg forstått.

Nå har ikke jeg hatt denne på hånden så størrelse kan jeg ikke konkludere med men tror ikke det dreper klokken. Når HE ventil først er tilstedeværende så er hverken ny eller gammel løsning til å dø av. Tenk om den var formet som en Hublot Kash King Kong Fusion Illousion?

Ser prisen og skaper ramaskrik. Om den lander rundt 40-45 så er en fortsatt innenfor mest for penga i sin klasse. Og sin klasse er ikke lenger den klassen dette har gått i på lenge.

Spec listen er lang og heftig.

Jeg kunne lett sett for meg dette som klokken jeg blir gående med fra 2019 av, da Bjerke det året iverksetter den nye regelen om at man må ha lisens for å eie Rolex. Da loven som kjent har tilbakevirkende kraft på samme måte som med Ruger Mini 14 så har vi tre år på å levere inn klokkene våre.

Nye Seamaster 300M er ikke lenger en innstegsmodell selv om den fortsatt prises slik. Den er som alt annet fra den kanten om dagen, sykt mye tech for penga..

Redigert pga skrivefeil

Mye bra for pengene her, ja.
Må si jeg opplever de fleste oppgraderingene/forandringene ift forrige versjon (smpc) som positive - alt i alt.
Ser absolutt for meg å eie dette uret (sort farge) en gang i løpet av 2018, MEN jeg vil gjerne prøve det på hånden før jeg kjøper for å være sikker.

Fra ABTW sin hands on:

Omega-Seamaster-Diver-300m-Watches-2018-aBlogtoWatch-19.jpg


Omega-Seamaster-Diver-300m-Watches-2018-aBlogtoWatch-08.jpg


Omega-Seamaster-Diver-300m-Watches-2018-aBlogtoWatch-15.jpg


Omega-Seamaster-Diver-300m-Watches-2018-aBlogtoWatch-17.jpg


Omega-Seamaster-Diver-300m-Watches-2018-aBlogtoWatch-01.jpg


Omega-Seamaster-Diver-300m-Watches-2018-aBlogtoWatch-10.jpg
 
Redigert:
Det jeg sitter igjen med etter Baselworld 2018:

Tudor leverte det jeg har ønsket å se fra Rolex i flere år nå. Altså en Submariner med slankere former og et modernisert urverk. :rolleyes:

Dette rotet i grunn med planene mine.. Hvem skulle trodd at Tudor ville lansere en 39mm dykker!? Her hadde jeg egentlig minst et par år på meg før neste kjøp av dykkerklokke.

For en uke siden kunne jeg ikke ha vært mer fornøyd med min Oris 65, og jeg var bombesikker på at "denne skal aldri selges" Men nå.... ja nå har jeg et dilemma... :oops:

Alternativ 1: Kan jeg virkelig forsvare å kjøpe enda en sort gilt diver? (... nei)
Alternativ 2: Skal jeg forsøke mitt beste på å vente på at Tudor kanskje lanserer en 39mm i blå etterhvert?
Alternativ 3: Erkjenne flippesyken.​

Nå må jeg altså inn i tenkeboksen. Er det virkelig lov å sprekke allerede etter 4 måneder med "en klokke som aldri skal selges"?! o_O (Det verste er at dette blir i så fall tredje gang på 4 år... og at jeg med det må anerkjenne at jeg kanskje ikke er noe bedre enn dere andre svake menneskene her på asylet.)

(Instagram: 1970 Snowflake sub & Black Bay ‘58.)
Skjermbilde 2018-03-25 kl. 18.23.08.png
 
Vis vedlegg 85164 Seriøst? Du kan ikke stille dato med krona? Bra jobba, Patek...

Klokken hos PP her: https://www.patek.com/en/collection/aquanaut/5968A-001

På front urverkets bildet fra linken oppover kan man tydelig se ned på venstre(-datohjul 16-) mekanismen for den dato-knappen.
Om hvorfor Patek-P har valgt en slik løsning kan bli forklart på linken under som viser hvordan man bruker knrono-urverket CH 28-520 C (som også er i krono-Nautilus) :
https://static.patek.com/pdf/instructionsforuse/PatekPhilippe_P772_Caliber_CH_28_520_C.pdf

Kronen har allerede 3 posisjoner uten "Date setting" : 1 closed, 2 winding, 3 time setting ===]
På mange urverk er det : 1 closed & winding, 2 date setting, 3 time setting.

Siden P-P atskiller Closed og Winding kan de ikke ha 3 posisjoner(Winding+Date+Time) når man trekker kronen ut : de må da ha datobytting atskilt fra kronemekanismen.

Edit: dette er basert på kroner som skru seg ikke inn men jeg fant ut at Patek har skrukrone på denne derfor min forklaring under på neste post.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Klokken hos PP her: https://www.patek.com/en/collection/aquanaut/5968A-001

På front urverkets bildet fra linken oppover kan man tydelig se ned på venstre(-datohjul 16-) mekanismen for den dato-knappen.
Om hvorfor Patek-P har valgt en slik løsning kan bli forklart på linken under som viser hvordan man bruker knrono-urverket CH 28-520 C (som også er i krono-Nautilus) :
https://static.patek.com/pdf/instructionsforuse/PatekPhilippe_P772_Caliber_CH_28_520_C.pdf

Kronen har allerede 3 posisjoner uten "Date setting" : 1 closed, 2 winding, 3 time setting ===]
På mange urverk er det : 1 closed & winding, 2 date setting, 3 time setting.

Siden P-P atskiller Closed og Winding can de ikke ha 3 posisjoner( Winding+Date+Time) når man trekker kronen ut : de må da ha datobytting atskilt fra kronemekanismen.

Takk for godt svar. Du skriver at PP "atsikller Closed og winding". Klarer du å gi et fornuftig svar på hvorfor de har gjort det på denne måten i utgangspunktet?

Hvis det hadde vært enkelt å ha closed og winding felles som pos. 1. Tror du ikke de hadde valgt dette fremfor en egen bastard-knapp på kassen?

Jeg vet ikke helt hvorfor, men disse "skulte" knappe har alltid (på alle klokker, også perpetual calenders) slått meg som en halvveis løsning. Personlig er jeg veldig fornøyd med løsningen Rolex valgte på Sky-Dweller, men jeg skjønner at dette ikke lar seg gjøre på alle klokker. Hadde Rolex droppet å utvikle super-bezelen og heller gått for knapper på kassa kan jeg garantere at jeg ikke hadde kjøpt klokka.

Hilsen Øyvind (også kjent som en av "haterne")
 
Takk for godt svar. Du skriver at PP "atsikller Closed og winding". Klarer du å gi et fornuftig svar på hvorfor de har gjort det på denne måten i utgangspunktet?

Hvis det hadde vært enkelt å ha closed og winding felles som pos. 1. Tror du ikke de hadde valgt dette fremfor en egen bastard-knapp på kassen?

Jeg vet ikke helt hvorfor, men disse "skulte" knappe har alltid (på alle klokker, også perpetual calenders) slått meg som en halvveis løsning. Personlig er jeg veldig fornøyd med løsningen Rolex valgte på Sky-Dweller, men jeg skjønner at dette ikke lar seg gjøre på alle klokker. Hadde Rolex droppet å utvikle super-bezelen og heller gått for knapper på kassa kan jeg garantere at jeg ikke hadde kjøpt klokka.

Hilsen Øyvind (også kjent som en av "haterne")

På et vanlig ETA som 2824-2 har du Winding på stengt posisjon med kronen helt inn bortsett fra hvis kronen er skrukrone som på en dykkerklokke, da får du Winding når du skru kronen ut.
Trekker du senere kronen i første posisjon får du dato og i andre posisjon får du tid som vi vet.

Jeg kjenner ingen urverk hvor kronen trekker seg ut til 3 posisjoner i tillegg til første trekk hvis du har skrukrone: da hadde krone akslingen vært ganske langt ut...
På Patek sitt urverk må kronen bli skrudd ut for å få første funksjon altså Winding (som et ETA urverk på dykkerklokke) men senere har du ikke 2 posisjoner som på ETA, men bare 1 posisjon (tid)

Fra Nautilus krono i Patek link:
"Your watch is equipped with a screw-down crown.
Before you set the time, unscrew the crown completely (position 2). Then gently pull the crown all the way out to position 3. Turn it in either direction to set the time."

Hvorfor har Patek valgt det sånn kan jeg egentlig ikke svare men en ting er sikkert: bare 2 posisjoner på kronen i sted av 3 (som ETA) kan hjelpe i å ikke bytte datoen ved en feil manipulering mellom Winding og tid regulering.
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
@Mathfjeld

Patek skriver "Every year, the date must be corrected five times – at the end of each month that has fewer than 31 days."

Da man bruker dato knappen får ganger i løp av året hvis man bruker klokken hver dag: bare 5 ganger.
Men man skal skifte eller justere tiden oftere i løp av året for å holde på nøyaktighet.

Mister man 3 sekunder per dag blir det minus 1095 sekunder per år altså 18 minutter 15 sekunder : dette begrunner mer enn 5 justeringer per år for å holde klokken nøyaktig, hvis man tenker at klokken skulle justeres på tid hver gang man bytter datoen. Du har osgå i tillegg disse tid justeringer med sesongene...

Skulle man holde klokken nøyaktig til minus 1 minutt maksimum må man regulere den tilbake hver 20 dager: det blir over 18 reguleringer per år på tiden mot 5 for datoen.
Har du dato og tid atskilt på regulering (dato på knappen og tid på kronen) kan du regulere ofte tiden uten å tenke på å unngå dato hakk´n på kronen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie