Basel 2020: Spekulasjoner Rolex

Må si denne ser veldig bra ut altså. Bildet er hentet fra Lervik Ut sin Facebook side.
332DA5FD-D6C8-49E3-8B04-BF8AC140D0D7.jpeg
 
Som Kohe nevnte for noen måneder siden og som jeg istemmer, skulle ønske de oppdaterte kassen på OP36mm.

Det er bare skuffelse på enden av den køen.
Op36 har fått ny kasse! Ser ut til å være akkurat den samme som nåværende DJ36, bare med børstet finish. Altså slankere lugs og mindre puteformet enn den forrige. Akkurat her må jeg få klappe meg selv litt på ryggen for å ha truffet med gjetningen. :p

Ellers må jeg si at jeg digger de nye fargevalgene. Grønn og gul er favorittene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen og Lilac
Op36 har fått ny kasse! Ser ut til å være akkurat den samme som nåværende DJ36, bare med børstet finish. Altså slankere lugs og mindre puteformet enn den forrige. Akkurat her må jeg få klappe meg selv litt på ryggen for å ha truffet med gjetningen. :p

Ellers må jeg si at jeg digger de nye fargevalgene. Grønn og gul er favorittene.

Wat, så det du sier er at den kan funke for meg?
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
401k er også pensjonssparing bort i statene, sånn forøvrig :rolleyes:
pensjonsinvistering?
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Madammen var ikke så hekta på armbåndsur for 5-6 år siden, men liker de få hun har nå og dette har ledet til at en ny OP41/OP36 faktisk frister henne med de nye fargerike urskivene. Det glir mot en "power-buy" der vi bestiller hver vår OP. Det er litt artig. :)

Etter å ha fordøyd litt, så innser jeg at jeg liker de forutgående versjonene av Submariner enda mer enn før. De aller nyeste med litt smalere lugs (remfester) og 1mm bredere lenkefeste er kledelig med tanke på design, men reiser enda mer fra det jeg liker best: 5-siffer versjonene.

De nyeste OP-ene appellerer til 5-siffer-designet.

b804552f-88dd-4486-8d7f-acc339fb6549-jpeg.1539798
 
Wat, så det du sier er at den kan funke for meg?

Tror det er helt bankers at den vil sitte som et skudd! Nye kassen bærer veldig likt Exp 36mm eller eldre Datejusts (pre. 1162xx-era). Altså klokker som passer "alle". :)

Den nye Suben ser kjempebra ut etter min mening. Tror opplevelsen på armen vil være ganske lik Maxi-kassen - kanskje til og med noe mindre - selv om størrelsen nå teknisk sett har gått opp til 41mm. Maxi-kassen var egentlig bare 40mm på papiret. Det var kun i en smal linje på skrå tvers over klokken at den traff dette målet. De tykke lugsene gav den så brede skuldre at den føltes mer som en 42mm klokke etter min mening. Kanskje tidenes største 40mm? Min Seiko SKX009 på 42mm føles nesten mindre ut på armen enn en Maxi-Sub.

Etter bildene å dømme så ser altså denne ut som en perfekt moderne tolkning av Submariner. Det blir spennende å se om det er bezelen som måler 41mm (med litt overhang over kassen), eller om selve kassen måler 41mm. Er også spent på om OP41 faktisk er 41mm i diameter, eller om den i praksis måler nærmere 39mm som Datejust 41.
 
Redigert:
:) Flott med norsk video.

Og - det som er litt artig er at ALLE de velkjente sites har så langt bare pratet om "41mm, 21mm, bla, bla, bla" mens ingen har vitterlig målt med et skyvelær om de nye modellene de dacto er 41mm. Tenker her på Daytona som sies å være 40mm, men er mindre. Skal bli artig når de mer uvørne YouTube-profilene får de nye modellene i sine hender, for der brukes skyvelæret over alt.
 

God take! Synes det du sier om at den størrelsesmessig virker å sitte et sted mellom 14060/16610 og Maxi høres helt spot-on ut. Dette er inntrykket jeg også har fått etter å ha sett en del sammenligningsbilder.

Se feks. 1:20 her. Den nye ser i hvert fall ikke større ut.


Redigert: ser videre i videoen, og ved 5:48 sier han at den måler 40,5mm med deres skyvelære. Den skal også være litt slankere enn forgjengeren.
 
Redigert:
God take! Synes det du sier om at den størrelsesmessig virker å sitte et sted mellom 14060/16610 og Maxi høres helt spot-on ut. Dette er inntrykket jeg også har fått etter å ha sett en del sammenligningsbilder.

Se feks. 1:20 her. Den nye ser i hvert fall ikke større ut.


Redigert: ser videre i videoen, og ved 5:48 sier han at den måler 40,5mm med deres skyvelære. Den skal også være litt slankere enn forgjengeren.

I følge Rolex er den ikke tynnere.
 
Kommer det OP41 video også @Jon Henrik ?

Dessverre ikke i denne omgangen. Rolex hadde ikke de fargerike utgavene tilgjengelig (kun svart og sølv), så valgte å fokusere på Sub med video og bilder.

Personlig så må jeg si at 41mm skuffet. Det vil være en overdrivelse å kalle den "billig", men den er nok den Rolex-modellen jeg har håndtert som jeg har opplevd som mest "billig". Stor skive, føltes veldig flat og "luftig". For meg ikke den gode kompakte kvalitetsfølelsen som de fleste andre Rolex-modeller gir.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Takk for en fin gjennomgang av den nye Submariner´n.
Fikk nå høre at Urmaker Bjerke vil nok ha disse inne i løpet av oktober.
Gleder meg til å få besiktiget den med egne hender og øyne.

I følge Rolex så skal visst klokkene allerede være i salg (eller på vei ut) til butikkene (naturlig nok ikke alle på en gang). Sub i hvitt gull kommer imidlertid ikke før i oktober.

På spørsmål om det var en ny strategi å slippe klokkene tidligere etter lansering, var svaret nei. Det skjer visstnok bare fordi hele Basel-opplegget ble forskjøvet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og eidehelg
En (nesten ubetydelig) detalj: jeg ser at de blå skivene på TT og hel-gult-gull har fått hvit skrift mot tidligere gullskrift. De svarte skivene gjorde tilsvarende skifte i overgangen fra 5 - til 6 - sifret. Når du først har kjøpt en svært gullklump, og så skal de spare på bokstavene? ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: SimSVa og Hansaeng
Jeg er forundret over all fokuset på "40mm -> 41mm". Selv er jeg mer skeptisk til økt bredde av lenken. Dersom 21mm er ny norm, så lurer jeg på om spennen er som før eller økt den også. Tror tykkere lenker betyr mer hvordan klokken oppleves på hånden enn at urkassen (på papiret) har lagt på seg 1mm. Men, gjenstår å se etterhvert som de strømmer ut til AD-ene.