Basel 2020: Spekulasjoner Rolex

Medlem
6. des. 2013
Innlegg
9.825
Snakker vi såpass marginale kronasjer, altså?

Hvis en OP41 har veiledene pris 60K og AD på den prisen allerede har 37% fortjeneste, og gråmarkedsforhandleren selger til 63K - hva da? Splitter AD og gråmarkedsforhandler mergevinsten på 3K 50/50?

Tviler jeg på. I gamle dager bundlet man vel andre upopulære modeller, men i dag har jo ikke AD-er noen klokker som helst i stock.
 

GrimReaper

Støttemedlem
Medlem
30. des. 2016
Innlegg
2.613
Sted
Telemark
Hvis så skulle være tilfelle så handler dette bare om PR. Økonomi kan jeg neppe tro spiller noen rolle i dette spillet. Rolex får hypet klokkene sine og stimulert posisjonen sin ytterligere. Gråmarkedsforhandleren får hypet seg selv ved å ha det hotteste før alle andre. Pengene kommer av seg selv either way.
 

Consigliere

Støttemedlem
Medlem
7. mars 2014
Innlegg
4.061
En Rolex AD har vel ikke fortjeneste på 37 %?

Uansett, jeg er enig i poenget ditt @Loevhagen, det er noe som ikke stemmer i gråmarkedet.

Dersom man skulle legge "normale" retailpriser til grunn for gråmarkedsforhandlernes innkjøp kan jeg ikke skjønne at dette er noe butikk i det hele tatt. Og som påpekt over, hvorfor skulle en AD selge til retailpris til en gråmarkedsforhandler, når kundene står i kø?

Min teori er at det er flere ledd som skummer fløten her, inkludert AD = deling av gevinsten. Det er påfallende hvor mange nye, etterspurte modeller som selges i gråmarkedet :mad:

Og jeg kjenner i hvert fall til én forhandler i utlandet som gjør dette, og har gjort det i mange år.....
 

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
5.176
Sted
Fredrikstad
En Rolex AD har vel ikke fortjeneste på 37 %?

Uansett, jeg er enig i poenget ditt @Loevhagen, det er noe som ikke stemmer i gråmarkedet.

Dersom man skulle legge "normale" retailpriser til grunn for gråmarkedsforhandlernes innkjøp kan jeg ikke skjønne at dette er noe butikk i det hele tatt. Og som påpekt over, hvorfor skulle en AD selge til retailpris til en gråmarkedsforhandler, når kundene står i kø?

Min teori er at det er flere ledd som skummer fløten her, inkludert AD = deling av gevinsten. Det er påfallende hvor mange nye, etterspurte modeller som selges i gråmarkedet :mad:

Og jeg kjenner i hvert fall til én forhandler i utlandet som gjør dette, og har gjort det i mange år.....
Det forekommer helt sikkert den slags samarbeid også, men jeg kjøper bare ikke de teoriene som florer på nett om at dette forekommer systematisk i stor skala og er et veldig utbredt fenomen. Vil anta at Rolex gjør sine stikkprøver (og blir tipset av konkurrende ADs), slik at risikoen for å bli tatt i skittent spill blir altfor høy for de seriøse ADene.

Vi må ikke glemme hvor sinnsykt mange utsalgssteder det er snakk om, på ymse steder i verden og hvor mange ansatte som kan la seg friste. Også dreier det seg jo faktisk også et forholdsvis høyt volum av klokker :) Så at noen klokker finner veien til gråmarkedet er ikke så rart.
 

darkcho

Støttemedlem
Medlem
2. mai 2011
Innlegg
817
Når jeg har fått lanseringen litt på avstand syns jeg dette var et riktig så fint "slipp" fra Rolex. Oppgradering av modeller, nye varianter, nye farger. Manglet noe helt nytt, men hei, det er Rolex. Mest spent på fortsettelsen. Hva vil skje med andre sportsmodeller som ikke er 41mm nå?