Barbour - hvilken modell?

Bristol som nevnt over er nok et sikkert valg for den som vil ha en klassisk utseende jakke med et litt oppgradert snitt, men det finnes et vell av varianter å velge mellom, til all slags bruk. Nå er det også årets beste tid å handle på - flere av mine kommer herfra; https://www.outdoorandcountry.co.uk/

Høres mer og mer ut som at det står mellom Bristol og Ashby i første omgang. Takk for innspill!

Er det noen spesielle tilbud/kampanjer på outdoorandcountry? Akkurat nå ser det jo dyrere ut (når jeg dytter inn pris med frakt uten britisk VAT i Importkalkulatoren til Tollvesenet og medregnet det estimerte gebyret hos posten) å kjøpe fra UK enn å kjøpe i Norge, for ikke å nevne fordelene med norsk forbrukerkjøpslov..

Jeg har Beacon og er veldig fornøyd. Har til og med fått skryt for den. Verdt investeringen imho.

Jeg er også storfornøyd med Skyfall-jakken. Dog en ørliten obs! I en populær størrelse som medium/large kan "x To Ki To Beacon" fort ende på 6-8k, til og med sett solgt for over 12k på ebay, før moms..

Det kan dermed være en ide å sjekke ut Dept B også, siden Bond-jakken medfører tråling på brukten, mulighet for å bli lurt og generelt overpris grunnet samleverdi.

Størrelsemessig vil jeg anbefale samme str som du har i slimfit skjorter. Helt annen fit enn andre Barbour jeg har hatt.

Edit: Kløna det til når jeg leste over. Regner med du ikke er ute etter den limiterte jakken.
Uansett: passformen anbefales å teste. ;)

Redigert:
Jeg er også storfornøyd med Skyfall-jakken. Dog en ørliten obs! I en populær størrelse som medium/large kan "x To Ki To Beacon" fort ende på 6-8k, til og med sett solgt for over 12k på ebay, før moms..

Det kan dermed være en ide å sjekke ut Dept B også, siden Bond-jakken medfører tråling på brukten, mulighet for å bli lurt og generelt overpris grunnet samleverdi.

Størrelsemessig vil jeg anbefale samme str som du har i slimfit skjorter. Helt annen fit enn andre Barbour jeg har hatt.

Edit: Kløna det til når jeg leste over. Regner med du ikke er ute etter den limiterte jakken.
Uansett: passformen anbefales å teste. ;)

Testet Beacon-jakka i Barbour-butikken ved Piccadilly Circus i sommer. De hadde str M inne, men ikke L som jeg gjerne skulle prøvd. Har til gode å finne noen butikker i Norge som fører jakken, så da blir det litt pes å prøve en annen størrelse. M passet for så vidt, men litt tightere enn jeg kanskje ser for meg blir behagelig over tid (og feks under bilkjøring), så skulle gjerne prøvd L..

Begge deler, egentlig. Casual fritidsbruk, kanskje over en genser eller blazer til og fra jobb. Det blir vel neppe jakka jeg tar med meg på jakt, men den blir vel sikkert brukt på en og annen tur i skauen med ungene... Jeg er veldig varm av meg, så tykke gensere er ikke normen. Liker derfor en litt smalere passform på det aller meste av klær uten at det skal være skintight.

Om jeg kun hadde brydd meg om passform så tror jeg at Ashby eller Bristol hadde vunnet (kan leve uten plass til dressjakke/blazer under, har andre jakker og frakker), men jeg har hørt rykter om at de er av litt lavere kvalitet og har flere sømmer (som gjerne går utover værbestandigheten).

Er det noen som har/har prøvd eller har hatt flere av disse modellene og som kan dele noen erfaringer?
Jeg har Ashby, og er storfornøyd. Får riktignok ikke plass til blazer/dressjakke under, men det var et bevisst valg fra min side da jeg kjøpte den i London for et par år siden. Jeg bruker nesten utelukkende skjorter eller gensere under, og da synes jeg passformen er ypperlig. Skulle jeg brukt blazer elle lignende hadde jeg gått opp en størrelse, eller valgt en annen og mer romsligere modell.

• Liker
Reaksjoner: Rabagast
Er det noen spesielle tilbud/kampanjer på outdoorandcountry? Akkurat nå ser det jo dyrere ut (når jeg dytter inn pris med frakt uten britisk VAT i Importkalkulatoren til Tollvesenet og medregnet det estimerte gebyret hos posten) å kjøpe fra UK enn å kjøpe i Norge, for ikke å nevne fordelene med norsk forbrukerkjøpslov..

Med dagens kronekurs er det nok ikke veldig mye å hente på prisen, men utvalget er jo endel større enn man vanligvis finner i butikker i Norge - ihvertfall i mitt nærområde.

Ikke kjøp Bedale. Den er alt for vid sett med dagens mote. Jeg har en fra 92 som jeg kun bruker til tur med hunden i passende vær, og det overrasker meg hver gang jeg tar den på hvor posete den faktisk er.

Gammel god Barbour i sekkesnitt ble jo laget for bruk på hesteryggen og i skauen,
og ikke strøket rundt Bogstadveien:) Min Beaufort er fra 1984..

• Liker
Reaksjoner: Hopalong
Jeg bruker barbour northumbria på høsten, litt lenger enn en vanlig jakke, slik at jeg kan sitte på den når jeg setter meg ned, og jeg hindrer i at regnet treffet lommebok og mobil i lommene. Jeg gjorde en knallkjøp, kjøpte på halv pris i London, i en liten butikk i en sidegate. Mitt tips, dra til London for 178kr med Ryanair, kjøp deg en jakke. Billigere enn å kjøpe i Norge eller å bestille på nett.

Om ikke du kommer over SL (slim) varianten. Opprinnelig laget for det japanske markedet, om jeg husker rett. Har en slik, og den sitter fint, MEN den er fortsatt kort over lårene sammenlignet med en Beaufort eller Border til turbruk. Til bybruk etc. er den topp.

Ikke kjøp Bedale. Den er alt for vid sett med dagens mote. Jeg har en fra 92 som jeg kun bruker til tur med hunden i passende vær, og det overrasker meg hver gang jeg tar den på hvor posete den faktisk er.

Er 174 og 72-75 kg.
Hadde Beaufort i C40. Den var som et 2 manns telt fra Bergans. Fikk sydd den inn, men fortsatt så hang den som en søplesekk på meg. Var nok mer passe til en 10 cm høyere korpulent herremann med masse tweed under jakka.

Har nå en classic Bedale i grønn i C34, og det er den eneste klassiske Barbour jakken som passer meg meget godt. (og ja - jeg har prøvd mange typer og størrelser) Litt kortere og litt mer slimfit enn de andre jakkene deres.

Er du i London så anbefaler jeg å stikke innom en av butikkene deres der (Picadilly var bra men med mye turister) og få hjelp fra de som kun selger Barbour. De har også mange flere størrelser på lager, slik at du lettere kan finne en som passer deg godt.

Good hunting !

// kab

• Liker
Reaksjoner: Rabagast
Bedale eller Beufort er fasit da de fortsatt lages etter gammel oppskrift og har bomullsfor. Jeg gikk på en kjempesmell og kjøpte en ny Ashby, måtte klippe ut foret i armene på den da det var laget av 100% diffusjonstett plastikk hvilket gjorde at man ble våt på armene av svette. Det er sånt som det er verd å gå i demonstrasjonstog mot...

• Liker
Reaksjoner: morbra
Bedale eller Beufort er fasit da de fortsatt lages etter gammel oppskrift og har bomullsfor. Jeg gikk på en kjempesmell og kjøpte en ny Ashby, måtte klippe ut foret i armene på den da det var laget av 100% diffusjonstett plastikk hvilket gjorde at man ble våt på armene av svette. Det er sånt som det er verd å gå i demonstrasjonstog mot...

Det er bare foret i armene på Ashby som er av polyester, hoveddelen er av bomull som på Beaufort.

Jeg synes de fleste Barbourjakkene tåler kulde rimelig dårlig, så varme armer er bare en fordel :D

Ser for øvrig at jeg har Ashby i str. L - Beaufort’en er i M, og har likevel plass til en person til :eek:

Har Skyfall-jakka for vår-høst
og en lang parka-/frakk-variant fra Barbour x White Mountain for vinter. Den lange har vært heeelt suveren med tynn dunjakke under. FlyKicks i Oslo hadde den. Skyfall-jakka kjøpte jeg via UK (eller var det Holland?) på nett.

Men nå har du vel kjøpt,- hva ble det?

Ikke kjøpt enda, skal en tur over dammen i løpet av våren og vil prøve skyfall-jakka en gang til først. Det er parka-vær på Østlandet en stund fremover uansett... Brrr.

Prøvde Beaufort på et kjøpesenter i München for noen uker siden - den var litt romslig men ikke på langt nær så ille som noen har framstilt det. Fordelen med den er at str 48 faktisk sitter helt riktig over skuldre og har riktig lengde på ermer. Bristol i M er hakket for lang i ermene men bra i skuldre, S er hakket for kort i ermene og alt for trang, men passer bra rundt brystet og i livet... Go figure.