Barbour - hvilken modell?

Medlem
18. sep. 2016
Innlegg
154
Sted
Norge
Jeg regner med at det ikke mangler på folk som har erfaringer og meninger om dette her inne...

Barbour Ashby, Bristol, Bedale eller Beaufort?

Har prøvd Ashby og Bedale i butikk før. Ashby i medium passer meg veldig bra (ikke plass til noen blazer under), Bedale er jeg usikker på hvilken størrelse som egentlig er best. Jeg er en relativt slank fyr, 184cm og ca 78kg. Bruker typisk slim fit eller ekstra slim fit i skjorter.

Jeg vil ha noe veldig klassisk, altså er det kun olivengrønn som er aktuelt. Jeg er litt redd for at Bedale og Beaufort blir veldig «boxy» på meg, samtidig som at jeg gjerne vil ha plass til en tykk genser eller en blazer under.

Har også vurdert (og vurderer fortsatt) Beacon-jakka (James Bond!), men relativt stiv pris og litt mindre bruksområde gjør at jeg heller plukker denne opp neste gang jeg er i London.

Kjør debatt!

Pros&cons?
 
Hvis jeg husker riktig er det kun Bedale og Beaufort som fortsatt produseres i UK, så ville gått for en av de.

Beaufort er lengre enn Bedale, så denne vil nok passe deg best. Vil tro du passer en str. C38.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
I følge careofcarl.no så er Bristol også produsert i England, og skal være en litt smalere variant av Beaufort. Vanskelig å bedømme på bilder, men jeg synes Beaufort ser litt lysere ut i fargen enn Bristol også (jeg synes mørkere er bedre). Det er noen små detaljforskjeller som kan være mer eller mindre relevante i daglig bruk, men ting som sømmer, lommer og cuffs som oppleves «feil» kan jo fort bli store irritasjonsmomenter.
 
Beaufort er det mest klassiske mener nå jeg. Jeg har en i C42 som egentlig er for stor til meg. Kona hadde C36. Den klarte jeg ikke klemme på. Jeg er typisk mellom M og L og mellom 48 og 50 i dressjakker. You do the math.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
Jeg tror jeg vipper mellom C36 og C38. Jeg er typisk en slim fit 38/48 i jakkestørrelser fra UK (50 i noen svenske merketilfeller, avhengig av merke og modell), og Barbour går vel for å ha ganske romslige størrelser.

Høres ut som Beaufort er anbefalingen så langt, men er det Sylkoil eller glansvokset Thornproof som er greia da? Så vidt jeg skjønner finnes den i begge varianter.
 
Jeg tror jeg vipper mellom C36 og C38. Jeg er typisk en slim fit 38/48 i jakkestørrelser fra UK (50 i noen svenske merketilfeller, avhengig av merke og modell), og Barbour går vel for å ha ganske romslige størrelser.

Høres ut som Beaufort er anbefalingen så langt, men er det Sylkoil eller glansvokset Thornproof som er greia da? Så vidt jeg skjønner finnes den i begge varianter.

Skal jakka brukes til «bybruk» eller skog og villmark?
 
Skal jakka brukes til «bybruk» eller skog og villmark?

Begge deler, egentlig. Casual fritidsbruk, kanskje over en genser eller blazer til og fra jobb. Det blir vel neppe jakka jeg tar med meg på jakt, men den blir vel sikkert brukt på en og annen tur i skauen med ungene... Jeg er veldig varm av meg, så tykke gensere er ikke normen. Liker derfor en litt smalere passform på det aller meste av klær uten at det skal være skintight.

Om jeg kun hadde brydd meg om passform så tror jeg at Ashby eller Bristol hadde vunnet (kan leve uten plass til dressjakke/blazer under, har andre jakker og frakker), men jeg har hørt rykter om at de er av litt lavere kvalitet og har flere sømmer (som gjerne går utover værbestandigheten).

Er det noen som har/har prøvd eller har hatt flere av disse modellene og som kan dele noen erfaringer?
 
Ashby her, etter flere stk. Beaufort.

Førstnevnte er smalere, og passer undertegnede (191 cm og nærmere 90kg) mye bedre enn sistnevnte. Får ikke plass til blazer under noen av modellene, da må jeg opp i størrelse.

Mulig Ashby er noe tynnere og enklere i utførelsen, men min erfaring er at jakkene uansett blir litt slitne i sømmer osv. etter en del år.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
Har en Bristol, som har blitt meget godt brukt i rundt 5 år nå. Eneste "feil" så langt er at en knapp på den ene lommen sa takk for seg for noen mnd siden, men mtp hvor mye den er brukt synes jeg ikke det er noe å klage over.

Jakken bruker jeg til dress og med blazer. Litt tight, men ikke plagsomt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
Ashby her, etter flere stk. Beaufort.

Førstnevnte er smalere, og passer undertegnede (191 cm og nærmere 90kg) mye bedre enn sistnevnte. Får ikke plass til blazer under noen av modellene, da må jeg opp i størrelse.

Mulig Ashby er noe tynnere og enklere i utførelsen, men min erfaring er at jakkene uansett blir litt slitne i sømmer osv. etter en del år.

Hva med lengde? Beaufort ser ut til å være litt lengre (Bristol er vel til Beaufort det Ashby er til Bedale, eller?).
 
Er det noen som har/har prøvd eller har hatt flere av disse modellene og som kan dele noen erfaringer?

Jeg har en Beaufort kjøpt rundt 1988, den var i jevn bruk frem til rundt 2000, hvoretter den ble degradert til bruk ved stillestående jakt, og deretter har blitt liggende som fast nødjakke bak i Defenderen. Den er impregnert med ujevne mellomrom, reparert for piggtrådhull et par ganger, det er fjær i alle lommene, den lukter blod og bikkje og skog og voks og er mitt absolutt mest brukte og best likte plagg, og har skyld i at det i garderoben henger oilskinjakker nok til å uniformere minst tre generasjoner av mine etterkommere. Til dagens mote synes jeg imidlertid snitttet er for vidt, og jeg hadde ikke kjøpt en slik til bybruk nå. Her fra Danmark i 2004 - jakken har eldes med verdighet siden dengang, eieren i mindre grad.

85E12076-B25C-435C-AD27-7FB8B4B86368.jpeg


Jeg har en Bristol som brukes over jakke; den har en slankere passform men likevel mer enn stor nok. Vanligvis bruker jeg oilskinjakke som eneste ytterplagg, og da foretrekker jeg smalere varianter, både med og uten for, alt etter årstid. Her i regnværsbeltet er oilskin det ideelle plagg. Barboursortimentet er enormt og stadig skiftende, så man finner garantert noe som passer. Som allroundjakke er Bristol er svært godt alternativ. Ashby har jeg aldri prøvd.

Jeg har også en Beacon, veldig flott jakke men jeg synes snittet er litt for stramt over skulderpartiet. Den er pensjonert i håp om at av ungene vil bruke den etterhvert.

Det er mulig kvaliteten har gått nedover de siste årene, i takt med at merket har blitt mer motepreget, men av alle Barbouplaggene jeg har hatt er det kun en quilted jakke fra sportingkolleksjonen som jeg har vært misfornøyd med. Den ble sendt inn til Barbour, som ga meg fritt valg i katalogen som erstatning.
 
Redigert:
Jeg kjøpte en «Beadnell» med alt tilbehør til kona til jul og nå har jeg fått veldig lyst på en lignende selv også. Har en Barbour fra før en «8oz» som ser litt duffelcoat aktig ut - aner ikke modell.
Henger meg på trådstarter og spør hva som passer best til en på 182cm som veier varierende mellom 80-86 kg?
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
Bristol som nevnt over er nok et sikkert valg for den som vil ha en klassisk utseende jakke med et litt oppgradert snitt, men det finnes et vell av varianter å velge mellom, til all slags bruk. Nå er det også årets beste tid å handle på - flere av mine kommer herfra; https://www.outdoorandcountry.co.uk/

Høres mer og mer ut som at det står mellom Bristol og Ashby i første omgang. Takk for innspill!

Er det noen spesielle tilbud/kampanjer på outdoorandcountry? Akkurat nå ser det jo dyrere ut (når jeg dytter inn pris med frakt uten britisk VAT i Importkalkulatoren til Tollvesenet og medregnet det estimerte gebyret hos posten) å kjøpe fra UK enn å kjøpe i Norge, for ikke å nevne fordelene med norsk forbrukerkjøpslov..
 
Jeg har Beacon og er veldig fornøyd. Har til og med fått skryt for den. Verdt investeringen imho.

Jeg er også storfornøyd med Skyfall-jakken. Dog en ørliten obs! I en populær størrelse som medium/large kan "x To Ki To Beacon" fort ende på 6-8k, til og med sett solgt for over 12k på ebay, før moms..

Det kan dermed være en ide å sjekke ut Dept B også, siden Bond-jakken medfører tråling på brukten, mulighet for å bli lurt og generelt overpris grunnet samleverdi.

Størrelsemessig vil jeg anbefale samme str som du har i slimfit skjorter. Helt annen fit enn andre Barbour jeg har hatt.

Edit: Kløna det til når jeg leste over. Regner med du ikke er ute etter den limiterte jakken.
Uansett: passformen anbefales å teste. ;)
 
Redigert:
Jeg er også storfornøyd med Skyfall-jakken. Dog en ørliten obs! I en populær størrelse som medium/large kan "x To Ki To Beacon" fort ende på 6-8k, til og med sett solgt for over 12k på ebay, før moms..

Det kan dermed være en ide å sjekke ut Dept B også, siden Bond-jakken medfører tråling på brukten, mulighet for å bli lurt og generelt overpris grunnet samleverdi.

Størrelsemessig vil jeg anbefale samme str som du har i slimfit skjorter. Helt annen fit enn andre Barbour jeg har hatt.

Edit: Kløna det til når jeg leste over. Regner med du ikke er ute etter den limiterte jakken.
Uansett: passformen anbefales å teste. ;)

Testet Beacon-jakka i Barbour-butikken ved Piccadilly Circus i sommer. De hadde str M inne, men ikke L som jeg gjerne skulle prøvd. Har til gode å finne noen butikker i Norge som fører jakken, så da blir det litt pes å prøve en annen størrelse. M passet for så vidt, men litt tightere enn jeg kanskje ser for meg blir behagelig over tid (og feks under bilkjøring), så skulle gjerne prøvd L..
 
Begge deler, egentlig. Casual fritidsbruk, kanskje over en genser eller blazer til og fra jobb. Det blir vel neppe jakka jeg tar med meg på jakt, men den blir vel sikkert brukt på en og annen tur i skauen med ungene... Jeg er veldig varm av meg, så tykke gensere er ikke normen. Liker derfor en litt smalere passform på det aller meste av klær uten at det skal være skintight.

Om jeg kun hadde brydd meg om passform så tror jeg at Ashby eller Bristol hadde vunnet (kan leve uten plass til dressjakke/blazer under, har andre jakker og frakker), men jeg har hørt rykter om at de er av litt lavere kvalitet og har flere sømmer (som gjerne går utover værbestandigheten).

Er det noen som har/har prøvd eller har hatt flere av disse modellene og som kan dele noen erfaringer?
Jeg har Ashby, og er storfornøyd. Får riktignok ikke plass til blazer/dressjakke under, men det var et bevisst valg fra min side da jeg kjøpte den i London for et par år siden. Jeg bruker nesten utelukkende skjorter eller gensere under, og da synes jeg passformen er ypperlig. Skulle jeg brukt blazer elle lignende hadde jeg gått opp en størrelse, eller valgt en annen og mer romsligere modell.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
Er det noen spesielle tilbud/kampanjer på outdoorandcountry? Akkurat nå ser det jo dyrere ut (når jeg dytter inn pris med frakt uten britisk VAT i Importkalkulatoren til Tollvesenet og medregnet det estimerte gebyret hos posten) å kjøpe fra UK enn å kjøpe i Norge, for ikke å nevne fordelene med norsk forbrukerkjøpslov..

Med dagens kronekurs er det nok ikke veldig mye å hente på prisen, men utvalget er jo endel større enn man vanligvis finner i butikker i Norge - ihvertfall i mitt nærområde.