Barbour - hvilken modell?

Ferner Jacobsen meldte forøvrig før jul at de arbeidet med å få tak i en Barbour-skredder i Norge som kunne gjøre reparasjon i stedet for å sende til Sverige, så håper det kommer på plass snart. Noen som har oppdatert informasjon?
Svarer meg selv og oppdaterer litt. Endte aldri opp med å få noe god informasjon fra Ferner Jacobsen, så det gled på tid i nesten to år, og jeg sendte den heller inn gjennom Steen og Strøm i november - så bank i bordet kan den hentes når alle store kjøpesenter får lov til å åpne igjen.

Det var mye eksternt press fra en kjæreste som mente at den var for hullete og sliten til at jeg kunne gå offentlig med den, og ihvertfall ikke når hun var i nærheten... Nå har hun fått sin egen Beadnell, så skal vi se om pipa får en annen lyd når den begynner å bære preg av å ha blitt brukt.
 
Hei. Noen som vet om Beaufort og Bristol har samme lengde? Klarer ikke finne noe fasit på nett.

Har en Bristol M som sitter veldig bra, men får ikke en blazer under. Hvis dere skulle kjøpt en til for å bruke over blazer, hadde dere kjøpt Beaufort C38 eller Bristol L?
 
  • Liker
Reaksjoner: Almås
Solway Zipper har vært min favoritt i alle år, dog uten belte. Er ikke å oppdrive ny, men de dukker opp brukt/vintage innimellom.
 
Fikk i dag prøvd Ashby L og Beaufort 40. Inntrykket mitt er at Bristol M, Ashby L og (trolig) Beaufort 38 er ganske like.

Beaufort 40 ble for stor for meg. Bristol L har samme mål, så jeg er i grunn like langt.

Skal se om jeg kommer over Border og Solway. Takk for innspill.
 
Gutter, har dere koner/kjærester/samboere/elskerinner med Barbour og/eller kan noen gi min kone tips? Hun har en utgammel Barbour-jakke (80-tallet-ish) som nå er beyond repair. Hun er veldig glad i den og tenker å erstatte den med en ny. Om det er en dame- eller herre-modell er underordnet, så lenge den er relativt slank i formen, klassisk vokset bomull og grønn. Ikke polyester i ermene er en stor fordel - og hun ønsker at den har hette.
 
Ashby høres ut som en god kandidat her. Hette følger ikke med men kan kjøpes ekstra og festes på.
 
Min kone er veldig fornøyd med Beufort. Den har jo et ganske klassisk/vidt snitt, kanskje ikke alle som foretrekker det?
Hun er over snittet høy, tror det er en fordel med Beufort.
Den har jo også en praktisk fasanlomme. ofte et savn hos meg når jeg trasker rundt i byen, med fasaner i hendene, i min Ashby :)
Skal sies at hun låner min Ashby relativt ofte også, så tror ikke det er et dummeste tipset.
 
  • Liker
Reaksjoner: krille
Ashby og Beaufort på meg selv - den siste hvis jeg har jakke/blazer under. Ashby er «trang», selv med mine 191 cm og +/- 80 kg :oops:

Min kone har Beadnell, og en utslitt Beadham (som jeg tror er gått ut av produksjon). Selv om hun er høy og meget slank blir Ashby for vid…
 
Takk for tips, vi tar oss en tur på Gunnar Øye eller Ferner J og prøver en Ashby, tenker jeg!
 
Beadnell er også verdt å prøve på. Min kjæreste er veldig happy med sin, og den er svært kledelig på.
 
  • Liker
Reaksjoner: krille
Drar opp denne. Er det noen som har erfaringer med modellen Ogston? Hvordan er evt denne i passformen?

1665942531886.png
 
Drar opp denne. Er det noen som har erfaringer med modellen Ogston? Hvordan er evt denne i passformen?

Vis vedlegg 308626
Jeg har den og er veldig happy. Litt vanskelig å si noe om passformen ettersom jeg synes en del annet fra Barbour ikke sitter helt godt på meg (enten for posete over alt eller for trang over skuldre/armer). Ikke noe regulering på håndleddene gjør den litt tight å ta av. Utenom det synes jeg den bærer ganske riktig ift størrelsen (hvis det gir mening).
 
Litt vanskelig å si noe om passformen ettersom jeg synes en del annet fra Barbour ikke sitter helt godt på meg (enten for posete over alt eller for trang over skuldre/armer).

I parentes bemerket:

De klassiske voksjakkene (Northumbria/Border/Beaufort/Bedale) er helt frikoblet fra mote og skal være posete. Dette er klær ment for å holde ekstremt dårlig vær ute så lenge som mulig i alle sesonger og et helt liv. De skal derfor ha plass til de tykkeste ullgenserne eller for den saks skyld at man legger på seg. Jeg bruker den samme Bedalen når jeg veier 80 kg som 100 kg og den samme Northumbriaen med t-skjorte under, dressjakke under, eller tykk shetlandsull, dunvest og skjerf. Man kjøper dem etter riktig brystvidde med litt klær under, bruker dem til de ikke er vanntette, vokser dem om, bruker dem til det går store hull på dem, sender dem på reparasjon, repeat. De er trange om vinteren og henger og slenger om sommeren.

De skal være gamle, flekkete, slitt, reparert, og ikke-skreddersydd. Det er "non-U" (="not one of us") å ri i Windsor Park eller gå på jakt i Skottland med fabrikkny Barbour-jakke. På nittitallet hadde Barbours brosjyrer ikke bilder av en eneste ny jakke, alle bildene var tatt i terrenget av jakker som var ekstremt slitt og reparert og som satt dårlig.

For de som ikke deler dette snobbete synet har Barbour laget de nye, slimme passformene. Jeg får knapt på meg smal Barbour selv når jeg har BMI under 25, for de er for trange over skuldrene som du sier.
 
I parentes bemerket:

De klassiske voksjakkene (Northumbria/Border/Beaufort/Bedale) er helt frikoblet fra mote og skal være posete. Dette er klær ment for å holde ekstremt dårlig vær ute så lenge som mulig i alle sesonger og et helt liv. De skal derfor ha plass til de tykkeste ullgenserne eller for den saks skyld at man legger på seg. Jeg bruker den samme Bedalen når jeg veier 80 kg som 100 kg og den samme Northumbriaen med t-skjorte under, dressjakke under, eller tykk shetlandsull, dunvest og skjerf. Man kjøper dem etter riktig brystvidde med litt klær under, bruker dem til de ikke er vanntette, vokser dem om, bruker dem til det går store hull på dem, sender dem på reparasjon, repeat. De er trange om vinteren og henger og slenger om sommeren.

De skal være gamle, flekkete, slitt, reparert, og ikke-skreddersydd. Det er "non-U" (="not one of us") å ri i Windsor Park eller gå på jakt i Skottland med fabrikkny Barbour-jakke. På nittitallet hadde Barbours brosjyrer ikke bilder av en eneste ny jakke, alle bildene var tatt i terrenget av jakker som var ekstremt slitt og reparert og som satt dårlig.

For de som ikke deler dette snobbete synet har Barbour laget de nye, slimme passformene. Jeg får knapt på meg smal Barbour selv når jeg har BMI under 25, for de er for trange over skuldrene som du sier.
Hehe, godt poeng. Men har til tider følt at det enten er telt eller kondomdress. Ogston føler jeg er mer "jakke" i snittet :)
 
Ogston har vært favorittjakken min omtrent siden den ble lansert. Jeg var egentlig på utkikk etter Skyfall jakken (Barbour X To Ki To Beacon Heritage Sports Jacket), men den hadde en pussig passform da jeg prøvde den i London. Burde nok allikevel kjøpt den når jeg ser prisene Bond-fansen har drevet disse opp i:). Uansett; ved siden av hang Ogston og den passer perfekt. Jeg elsker Barbour, men altfor mange modeller blir tomannstelt rundt livet om man skal ha noe som passer over skuldrene. Det eneste negative jeg kan nevne om Ogston er som @Pippen skriver at den er veldig smal rundt håndleddene. Jeg har en kontorists puslete puselanker, men ender allikevel ofte opp med vrengte jakkearmer når jeg tar av meg jakken om jeg bærer tykk genser eller halvstor klokke.

Men jeg kommer allikevel til å bestille meg en ny i frykt for at den skal ut av sortimentet. Den skal så henge på loftet til min nå haugamle og herlig patinerte Ogston disintegrerer. Et par tiår til så er vi der.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: MrFinale og Pippen