Båt

Skal bunnsmøre en sprellny båt, og leser at den må pusses ned med P150-papir. Gjøres dette for hånd? Det blir vel litt drastisk og bruke maskin? Jotun anbefaler antipest istedenfor primer, hva er forskjellen på dette i grunn?
 
Skal bunnsmøre en sprellny båt, og leser at den må pusses ned med P150-papir. Gjøres dette for hånd? Det blir vel litt drastisk og bruke maskin? Jotun anbefaler antipest istedenfor primer, hva er forskjellen på dette i grunn?
Må den pusses ned? Regner med den bare må mattes for å skape heft til den nye bunnsmøringen, i så tilfelle er dette forholdsvis fort gjort med mindre det er en 60 fots Princess. Da er det bare snakk om lett sliping over hele arealet.
 
Må den pusses ned? Regner med den bare må mattes for å skape heft til den nye bunnsmøringen, i så tilfelle er dette forholdsvis fort gjort med mindre det er en 60 fots Princess. Da er det bare snakk om lett sliping over hele arealet.

Korrekt, mattes ned. Feil ordbruk av en nybegynner innen båtpuss :) Båten er bare en liten skjærgårdsjeep, så da klarer jeg meg uten maskin hvis jeg forstår rett. Takker :)
 
Selger båten :
https://www.tidssonen.no/forum/threads/båt-sun-960-bakveggsbåt-for-helårsbruk.52021/
636D06C4-874A-4265-8CC1-FC81BDF3ECF1.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: JD83 og Consigliere
Vurderer å bli båtmann. Mange år siden sist, og da i en god, gammel 14 fots Askeladden. Som fersk innen markedet, så håper jeg noen her kan bidra med råd og tips.
Budsjett: ca. 100 000.
Type båt: åpen for det meste, men må kunne flytte seg med noenlunde hastighet, så dagsturer av litt lengde er mulig.

Fordel om det er mulig å ha båten på henger og dra opp og ned selv.

Påhengsmotor vs. Innenbords? Fordeler/ulemper?
 
Jeg liker å kjøre fort. Selv om jeg ellers har mange kjennetegn på langt fremskreden middelalderdom, blir jeg som en førerkortfersk attenåring når jeg er alene i bilen eller på motorsykkelen på de svingete veiene distriktet her er fullt av. Men å kjøre fort med båt gir meg ingenting. Nå skal det sies at jeg aldri har hatt en båt som går virkelig fort. Mine erfaringer er med båter med maksfart på rundt førti knop. Båtkjøring i slik fart er som å kjøre full fart på en motorvei - det krever lite av sjåføren, er fullstendig usosialt, det bråker, koster mye, og man kommer fram altfor fort og uten å ha sett noe særlig av skjærgården. Familiens båtturer besto tidligere av at ungene maste om å kjøre fortere og kona mest av alt ønsket å komme tilbake til hytta, mens jeg stadig lurte på hvorfor jeg egentlig kjørte i denne hastigheten - jeg skulle jo ikke noe sted.

Da jeg endelig innså dette for et par år siden, solgte jeg hurtigbåten og kjøpte en snekke. Det er noe av det lureste jeg har gjort. Den har god plass til hele familien med bikkjer og gjester og piknikkurv, flott lyd, pene linjer og gode seter. Nå sitter jeg i rorkulten med en pils i den ene hånden og kona i den andre, og kan faktisk snakke med familien uten å brøle. (Samtalene går stort sett ut på å forklare ungene hvorfor jeg har oppgradert til en båt som går sent) En handletur til byen tar nå halve dagen, og det passer meg utmerket. Jeg har ingen hast - jeg har fri og er på tur. Først nå opplever jeg ro og sjelefred på sjøen, mens jeg ser på speedbåtene hyle forbi. Aldri mer.

Ingen bilder, men jeg har en Polar 20 plastsnekke med 25 hk volvo penta. Maksfart? Aner ikke. I tillegg har jeg en 14 fot Askeladd med 30hk til fiske og som gir ungene litt av farten de savner.

Edit: Bilde fra fabrikantens hjemmeside:
Polar20_01.jpg

Er kommet dit jeg også.
I stort sett hele mitt voksne liv har jeg hatt minst 2 båter samtidig, en raskere skjærgårdsjeep og en turbåt av noe slag, 30 fot +, seil eller motorbåt. Den siste turbåten var god for snaue 20 kn, jeg var der at jeg gjerne ville kjøre fort med den også mens furn likte seg best i 4-5 kn. Da den av ulike årsaker forsvant for et par år siden var vi dagen etter og hentet en gammel 19 fots plastsnekke fra 1988. 27 diesel hester levert av Yanmar. Etter noe oppgradering av styring, strøm og puter er båten blitt nesten pen for alderen. Og den har vist seg å være den perfekte dagsturbåt! Sunny 600 er bygget slik at motoren sklir ned under dørken, ingen forbanka motorkassen som alltid står i veien. God bredde gir mulighet for en flott solseng akter og 4-5 kn er idealfarten.
En keeper rett og slett!
FE0A7072-0E48-4FF5-9297-9DDDF9B45EFC.jpeg
 
Vurderer å bli båtmann. Mange år siden sist, og da i en god, gammel 14 fots Askeladden. Som fersk innen markedet, så håper jeg noen her kan bidra med råd og tips.
Budsjett: ca. 100 000.
Type båt: åpen for det meste, men må kunne flytte seg med noenlunde hastighet, så dagsturer av litt lengde er mulig.

Fordel om det er mulig å ha båten på henger og dra opp og ned selv.

Påhengsmotor vs. Innenbords? Fordeler/ulemper?
Hva med en Uttern 55 DC eller tilsvarende i skjærgårdsjeep? Enkle og hendige båter på 18 fot som ligger godt på vannet. Daycruiser'n har et praktisk stuverom. Hva enn du gjør, velg utenbordsmotorer. Så mye enklere på alle måter. Båten må ikke på land hvis det minste går galt. Og skulle alt gå til helvete er det bare å hive av motoren og sette på en ny. Hold det så spartansk som du kan. Påhengsmotor og enkel styrekonsoll. Da kan lite gå galt.

Kjenner opptil flere som har latt seg friste til å kjøpe eldre Dracoer, Windy og Scand Dynamic. Disse har blitt et pengesug uten like pga kranglete innenbordsmotorer med tilhørende irring av det elektriske. Her skal du vite hva du kjøper. Gamle båter kan fort bli en evig stein i skoen.
 
Er da fordeler og ulemper med begge typer motorer, har selv hatt mindre problem med diesel motoren en påhengeren min selv om den var 12 år nyere.
Får vel legge til min egen båt også, en Furuholmen i klassiske linjer.

2454589F-E436-4A50-8FFB-A12CFA00E5AF.jpeg


98DC3DA2-9679-481C-AE3C-CA0010279FF7.jpeg


Også en del bilder på furuholmen28.com
Restaurert to ganger siden 62, så er grei nok innvendig også
Bare en propell ombord å forholde seg til så her blir spring flittig brukt
Brukes hele året, gjerne på høst og vår, så lenge det er under 10 m/s, komfort som dobbelseng,dusj og varme vann i vask med sikkelig anker vinsj er vel det eneste som mangler ombord, men det var vel lite av slikt i 62 også

8B878FC1-C8AC-4A66-BBA3-191C119C9EC9.jpeg

Her er konge skipet også i det fjerne, som tilfeldig vis ligger ved havna i dag
 
Flotte linjer, og et nydelig skrog :) Er det Volvo som står for fremdriften fortsatt?
 
Redigert av en moderator:
Pleide å ha en finfin Windy 24DC, men solgte den da vi fikk hytte ved sjøen. En viss sannsynlighet for at det blir en Wesling 16HT til sommeren om yngstemann blir er par hakk mer forutsigbar. Om ikke vi tar til fornuften og kjøper noe som ikke planer, har egentlig null behov for fart.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinto og Entropy
Pleide å ha en finfin Windy 24DC, men solgte den da vi fikk hytte ved sjøen. En viss sannsynlighet for at det blir en Wesling 16HT til sommeren om yngstemann blir er par hakk mer forutsigbar. Om ikke vi tar til fornuften og kjøper noe som ikke planer, har egentlig null behov for fart.
Windy lagde veldig flotte båter før :) Så klart er nyere utgaver også flotte, men mistet en del av særpreget. Jeg synes 9800 er veldig fin.
 
Flotte linjer, og et nydelig skrog :) Er det Volvo som står for fremdriften fortsatt?

Jeg er båtløs nå, men har eid en Saga 27, Draco 24 Styling og en Hatteras 43 før helsa sa stopp. Ser det ligger en Draco og Mørebas ved siden av deg. Flotte båter det også.

Volvo enda , begynner å bli litt sliten men holder koken enda.
06E7F519-79E7-45E6-9A69-0D126D0B182A.jpeg


Korrekt observert med dracoen og Mørebasen, men begge ser ut til å være ubåt kandidater i nærmeste fremtid, kunne likså godt stått i skogen
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinto
Volvo enda , begynner å bli litt sliten men holder koken enda. Vis vedlegg 212937

Korrekt observert med dracoen og Mørebasen, men begge ser ut til å være ubåt kandidater i nærmeste fremtid, kunne likså godt stått i skogen
Flott maskin, og tydelig å se at båten blir passet på :) Liker å se påskrift når filtre og lignende er skiftet.

Synd med nabobåtene:(
 
Pleide å ha en finfin Windy 24DC, men solgte den da vi fikk hytte ved sjøen. En viss sannsynlighet for at det blir en Wesling 16HT til sommeren om yngstemann blir er par hakk mer forutsigbar. Om ikke vi tar til fornuften og kjøper noe som ikke planer, har egentlig null behov for fart.
Herwa har jo noen halvplanende som går godt i sjøen og har linjer som en liten fjordterne.
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Pleide å ha en finfin Windy 24DC, men solgte den da vi fikk hytte ved sjøen. En viss sannsynlighet for at det blir en Wesling 16HT til sommeren om yngstemann blir er par hakk mer forutsigbar. Om ikke vi tar til fornuften og kjøper noe som ikke planer, har egentlig null behov for fart.
Wesling er en flott klassiker. Ordentlig kosebåt om sommeren.
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo og HPB