Båt

Chris Craft- Riva

Eneste ulempen med de gamle båtene i mahogny er at de har lett for å gå i filler hvis man kjører i sjø med for tung motor i båten. Riva er vel først og fremst beregnet å være innsjøbåter, ihvertfall Aristone og Super-Aristone. Så man må ta det litt forsiktig i sjøen med disse gamle damene, hvis ikke så går det fort ad undas. Motorfestene har lett for å brekke eller bli skadet av motorens tyngde. De er laget i tynne dimensjoner og bør som regel forsterkes og sees over jevnlig hvis man skal kjøre på litt med dem på sjøen.

Men for noen rasedyr disse båtene er da de er i god stand og får det stellet de trenger...:D

Hmm, det forklarer kanskje fraværet av slike båter i våre farvann ja...er det mulig å forsterke, eller er det en sak for en båtbygger?

Hmm, det forklarer kanskje fraværet av slike båter i våre farvann ja...er det mulig å forsterke, eller er det en sak for en båtbygger?

Båt er jo som regel en følelsesak (slik som for klokker) for de som er interresserte. Disse klassikerne bør vernes om, det blir ikke fler av de. Ganske synonymt med klokker. Faktisk ble det kjøpt en del Riva'er fra bl.a. Italia og Sveits til Norge på -80 i forbindelse med kjøreforbud av bensinmotorer på noen innsjøer. Riva'ene er avhengig av et fast og regelmessig vedlikeholdsprogram forbundet med blandt annen klinker i spanter og motorfester bestående av kombinasjon stål/kobber som faktsik blir like slitt og slarkete som leddene i en gammel Rolex lenke. Det er mange som har mye mer greie på dette enn meg og Riva har en owners club som sitter med stor ekspertise. (Noen av medlemme er også klokkeinterresserte).
Andre klassiske båter i tre setter også følelsene i sving : ChrisCraft (nevnt) Hacker Craft, Garwood bl.a.
Båter, biler og klokker går etter min mening inn i kategorien "Indre verdier".

Båt er jo som regel en følelsesak (slik som for klokker) for de som er interresserte. Disse klassikerne bør vernes om, det blir ikke fler av de. Ganske synonymt med klokker. Faktisk ble det kjøpt en del Riva'er fra bl.a. Italia og Sveits til Norge på -80 i forbindelse med kjøreforbud av bensinmotorer på noen innsjøer. Riva'ene er avhengig av et fast og regelmessig vedlikeholdsprogram forbundet med blandt annen klinker i spanter og motorfester bestående av kombinasjon stål/kobber som faktsik blir like slitt og slarkete som leddene i en gammel Rolex lenke. Det er mange som har mye mer greie på dette enn meg og Riva har en owners club som sitter med stor ekspertise. (Noen av medlemme er også klokkeinterresserte).
Andre klassiske båter i tre setter også følelsene i sving : ChrisCraft (nevnt) Hacker Craft, Garwood bl.a.
Båter, biler og klokker går etter min mening inn i kategorien "Indre verdier".

+1 ;)

Mahogny båter

Det er mange fine Riva båter og andre fra Chris-craft, Garwood o.l men vi har da saktens hatt en ganske betydlig produksjon av mahogny og båter i andre treslag her i norden også, Svenskene laget jo noen av de råeste båtene på 20 og 30 tallet, bla Ivar Krugers berømte "Svalan" 1 og 2. :D

Problemet med trebåter er vel først og fremst at folk tror det er så mye arbeid med dem så de blir ofte skrot pga slappe eiere.. Egentlig så er vel tre mere kurant som båtmatriale enn polyester/glassfiber. Det er ikke mange plastbåter igjen i levende live som er særlig eldre enn 20 år.. Men trebåtene lever fortsatt.. Mange av dem..

Enig med deg angående svenskene. Har sett på både petterø, solø og andre typiske 30-50 talls plattgattere. Nydelige båter og flotte linjer, men det er liksom ikke helt det samme som en Chris craft/riva...noe med linjene, farten, etc. Solø'en er flott, men med standard B20 motor gjør den rundt 18 knop og det hadde vært morro med en gammel traver som kunne hamle opp med nye stygge plastikkjoller da;) men så er det litt forskjell i pris og da:)

Enig, mye flott, men det betinger oppegående eiere som vet å sette pris på håndverk og ta vare på verdiene. Hvis man gjør det er det ingenting som overgår en nydelig trebåt...jaja, man skal drømme, skal man ikke ;)

Mahogny

Uten drømmer går vi under..:D
Jeg leste et sted at det var en båt som gjorde tett oppunder 100 knop i Stockholm på 20 eller 30 tallet. Jeg tror det var en av båtene til Fyrstikk-kongen Kruger. Jeg skal se om jeg kan finne den artikkelen igjen for å sjekke det opp. Om det er tilfelle så burde det blåse fletta av det meste uansett skrog eller matrialer...

Svalan 1 og 2 gjorde begge godt over 50 knop i sjøen, det er ikke dårlig det heller.:D

Uten drømmer går vi under..:D
Jeg leste et sted at det var en båt som gjorde tett oppunder 100 knop i Stockholm på 20 eller 30 tallet. Jeg tror det var en av båtene til Fyrstikk-kongen Kruger. Jeg skal se om jeg kan finne den artikkelen igjen for å sjekke det opp. Om det er tilfelle så burde det blåse fletta av det meste uansett skrog eller matrialer...

Svalan 1 og 2 gjorde begge godt over 50 knop i sjøen, det er ikke dårlig det heller.:D

Jeg har lest dette jeg også. Mener det var i Woodenboat, og også i svenske bladet segling.

Da gikk drømmen i oppfyllelse:) Noen sier at man har 2 lykkelige dager med båt, den første er dagen man kjøper og den andre dagen man selger...håper det ikke er sant, men nå begynner pussejobben. Her er det mye dårlig stell i mange år som må tas tak i..

ee95d08b.jpg

7ac6aec3.jpg

Ahhh nydelig båt! Gratulerer så mye og lykke til med pussing og oljing :)

Får slenge inn ett bilde av seilbåten tatt for ett år siden.

252537_10150645019435254_2229102_n.jpg

aiai Nautlius!

Her må du til med oversiktsbilde og vise oss linjene..!

Gjerne skroget også :D

Det bor en skjønnhet under den presenningen der :)

Gratulerer med riva(?)
Anbefaler epifanes på det sterkeste. Pm meg før sjøsetting. Hjelper deg med fåretalg som korter ned trutningstiden betraktelig!

Gratulerer med riva(?)
Anbefaler epifanes på det sterkeste. Pm meg før sjøsetting. Hjelper deg med fåretalg som korter ned trutningstiden betraktelig!

Takk:) Vel, det er ikke en ekte Riva, men en selvbygd kopi...linjene er like pene selv om kvalitet og pris ikke er helt den samme (heldigvis for sistnevnte). Sender bilde av linjene når den er på plass hjemme i hagen, det blir nok ikke noe sjøsettign før neste sommer...skal ta den helt ned og bygge opp litt av fordekket som har spukket.

Kom gjerne med tips:) Jeg er ikke akkurat trebåtekspert, men det kommer nok etter litt tid med denne.

Fin seilbåt AndreasLie, blir det Færder'n til helgen?