Båt

Da gikk drømmen i oppfyllelse:) Noen sier at man har 2 lykkelige dager med båt, den første er dagen man kjøper og den andre dagen man selger...håper det ikke er sant, men nå begynner pussejobben. Her er det mye dårlig stell i mange år som må tas tak i..

ee95d08b.jpg


7ac6aec3.jpg
 
Ahhh nydelig båt! Gratulerer så mye og lykke til med pussing og oljing :)

Får slenge inn ett bilde av seilbåten tatt for ett år siden.

252537_10150645019435254_2229102_n.jpg
 
aiai Nautlius!

Her må du til med oversiktsbilde og vise oss linjene..!

Gjerne skroget også :D


Det bor en skjønnhet under den presenningen der :)
 
Gratulerer med riva(?)
Anbefaler epifanes på det sterkeste. Pm meg før sjøsetting. Hjelper deg med fåretalg som korter ned trutningstiden betraktelig!
 
Gratulerer med riva(?)
Anbefaler epifanes på det sterkeste. Pm meg før sjøsetting. Hjelper deg med fåretalg som korter ned trutningstiden betraktelig!

Takk:) Vel, det er ikke en ekte Riva, men en selvbygd kopi...linjene er like pene selv om kvalitet og pris ikke er helt den samme (heldigvis for sistnevnte). Sender bilde av linjene når den er på plass hjemme i hagen, det blir nok ikke noe sjøsettign før neste sommer...skal ta den helt ned og bygge opp litt av fordekket som har spukket.

Kom gjerne med tips:) Jeg er ikke akkurat trebåtekspert, men det kommer nok etter litt tid med denne.

Fin seilbåt AndreasLie, blir det Færder'n til helgen?
 
Morsomt nautilus, fikk du med presenningshuset på kjøpet?
For sprekker luser vi med en sag som heter ferm. Du kan sikkert også bruke en lamell-sag med hell. Få leverandør av tre til å sage opp en haug med mahogny lister til seg i samme tykkelse som sagbladet. Tipper lengde på 1,5m er allright. Lim med to komp epoxy.
Sjekk alle spant og gjerne marker hvordan spantene sitter nå ned tusj. Beveger spantene seg i løpet av sommeren bør du lage nye.
Vi bruker som sagt epifanes lakk og er superfornøyd med det, men skal du ta ned båten helt synes jeg du skal lese deg opp (flere artikler og kilder da det er uenighet blandt TB folket) på to komponent epoxy lakk. Gjør gjerne tester osv før du tar en beslutning. Hvis vellykket resultat har du trebåt med plastbåt-vedlikehold. Gjøres det feil har du et helvete på gang.

Ved behov for Kalesje, putestoff osv anbefaler jeg på det sterkeste Tone Dammann i Asker. Hvis du har en sønn på 17-25 år så send han til å prute å få pris, hun er veldig snill med rabatter til unge båtfolk.

Holder du til i Oslo/omegn kommer jeg gjerne på en titt når båten er på plass.

Trebåt er som patek;)
 
Dessverre uten båttelt..må skaffe meg et skikkelig som jeg kan jobbe "under". Har sett litt på Finn så finner vel noe etterhvert, har du noen tips?

Morsomt at du nevner Tone (Doxa), jeg var nettopp innom henne og hentet nye puter, veldig bra jobb og grei pris. Kan anbefales på det sterkeste. Var nok ikke like flink til å prute som sønnen din da men:)

Jeg var litt upreseis med "sprekk", men det er egenetlig en fuktskade (snø) som har gjort at mahongylistene (dekket er laget av finer/plywood og pålimt mahogny/lønne lister). Ser for meg å ta vekk de løse/ødelagte listene og lime nye over med epoxy. Problemet blir å avgrense området og om platen under er uten fukt/skade. Håper å kun erstatte de ødelagte listene, men er litt usikker på hvordan ejg skal få fjernet der de fremdeles sitter godt. Deretter blir det en skrapejobb (varmluft og skrape) for å fjerne dårlig lakkjobb og legge på nytt. Jeg får spørre ekspertene etterhvert, men har også hørt mye bra om Epifanes lakk. Er det vanskelig å legge på fint? Jeg er også litt "bekymret" for skrapejobben, om det er mulig å få fint (ikke ødelegge treet) og hvor omfattende det er, men det finner man jo fort ut av:)

Enig med "patek" sammenligningen:) Det er noe med stilen, linjene, håndverket, følelsen etc etc...:)
 
Jeg ER sønnen som pruter;)
Epifanes er veldig grei å bruke med mindre det er for varmt eller kaldt eller fuktig;) men den blir penest. Husk å bruk skumfordriver som etterstryker på de to toppstrøkene. Vi har 7 strøk, så to toppstrøk med skumfordriver. Kan vise og hjelpe deg hvis du ikke bor langt unna hovedstaden.

Å skrape av går lett. Men når du først tar den ned ville jeg pusset slik at båten ikke har noen skraper eller "huler"/fordypninger i treet. Da blir den som ny.

Lykke til!!

Patek mente jeg mer; du eier aldri trebåt, du bare låner den til neste generasjon.
 
Hehe, aldri godt å vite:)

Hva er skumfordriver?? er det for å få vekk "lakkskum" og ujevnheter? høres ut som noe jeg burde vite hva er etterhvert:): Pusser den helt klart ned også, men det er ikke helt det samme med en båt som min som er bygd opp med finer/plywood og lister, tror jeg må være litt mer forsiktig siden det ikke er ubegrenset med tykkelse på veden rundt omking...

Bor på Bekkestua så bare sving innom en gang. Båten ligger (snart) i hagen:)

PS! Tenkte også på "ordtaket" til Patek, det er utrolig bra og beskriver som du sier trebåt feelingen også:)
 
Send meg PM når du er interessert i besøk, så skal jeg komme innom og slå av en prat:)


[video=youtube;qb3-IUSj0ik]http://www.youtube.com/watch?v=qb3-IUSj0ik&feature=player_embedded[/video]

Ikke motorbåt, men... trenger ikke motor når det er som dette:D
 
Takk for det, sender deg en PM:) det er lov å komme uanmeldt og ta en titt også:D

Egentlig er jeg seilbåtmann (noe av den samme feel'en med trebåt så det går bra). Herregud så sinnsyke de nye båtene er...kanskje litt mye optimalisert etter alle skadene iår.
 
Cred til Entropy som troppet opp med masse gode råd rundt båten og en fantastisk klokke:) Glemte helt å invitere deg inn for å se "samlingen" min, men det får bli neste gang:D

Takk igjen, satte stor pris på litt båtprat.. det er det eneste som hjelper på å "gå lei" prosjektet. Her er et statusbilde:

bc97e3c9-9a7a-a5d5.jpg


Har begybt å skrape vekk lakken...
 
Det var hyggelig Nautilus! Si ifra neste gang du skal jobbe. Jeg er "båtløs" hele juli:) Will work for food and rolexes;)
 
Cred til Entropy som troppet opp med masse gode råd rundt båten og en fantastisk klokke:) Glemte helt å invitere deg inn for å se "samlingen" min, men det får bli neste gang:D

Takk igjen, satte stor pris på litt båtprat.. det er det eneste som hjelper på å "gå lei" prosjektet. Her er et statusbilde:

bc97e3c9-9a7a-a5d5.jpg


Har begybt å skrape vekk lakken...

Jeg hadde gått glipp av denne jeg nautilus... milde himmel, gratulerer med noe som kommer til å gi vanvittig mye glede når du er ferdig.

En vakker dag har jeg også lyst på noe slikt.
 
Takk, takk ChristianN ....stikkordet her er vel "når den er ferdig" ja ;)

Endel å ta tak i og hadde jeg visst omfanget hadde jeg sikkert aldri begynt, men det er vel endel av sjramen. Den skal bli skikkelig fet ihvertfall...en eller annen gang...:cool:
 
[video=youtube;2Ur3_EH66N8]http://www.youtube.com/watch?v=2Ur3_EH66N8&feature=related[/video]

For å trøste deg.. han her har vel litt mer jobb;) tror det kommer til hvordan legge dekk på slutten der:)
 
For å trøste deg.. han her har vel litt mer jobb;) tror det kommer til hvordan legge dekk på slutten der:)

Hehe, takk takk...det gjør godt å se andre slite....:D

Herregud, med en sånn garasje skulle jeg også klart endel. Hadde vært fint å komme til på undersiden etterhvert....