Båt

Gammel seiler i eik fra 1936

Aner ikke hvem som har bygget denne. Har fått med meg at den er laget i kun dette ene eksemplaret. En kamerat og jeg fikk båten for et par uker siden og jobber for fullt for å få den klar for vannet. Noe som forhåpentligvis vil skje i löpet av noen dager..
HPIM0021.jpg


HPIM0132a.jpg


HPIM0135zz.jpg


Den begynner å bli bra nå etter endel arbeid med skroget..
 
Nice, der er det gått med noen timer med arbeid :) Flott å se at noen gidder forbarme seg over gamle nydelige båter som dette. Drømmer om en plattgatter i mahogny en dag...men foreløpelig må jeg da selge unna noen klokker og det kommer ikke på tale :D

Lykke til med sjøsettingen
 
Har en Øien 17HT med 40hk Yamaha påhengsmotor :) Kjempebåt som jeg ikke har veldig dårlig samvittighet om jeg ikke får tid til å bruke den. Har kun hatt en tur i år og i hele fjor tror jeg den ble kun en tur :(
 
Nice, der er det gått med noen timer med arbeid :) Flott å se at noen gidder forbarme seg over gamle nydelige båter som dette. Drømmer om en plattgatter i mahogny en dag...men foreløpelig må jeg da selge unna noen klokker og det kommer ikke på tale :D

Lykke til med sjøsettingen

Det er endel jobb som gjenstår på denne båten, nå har vi foreløpig bare fikset skroget så det gjenstår dekk, overbygg og sittebrønn/kahytter. Dekket må renses for gammel olje og lakk, overbygget må slipes rent og lakkes opp igjen og så trenger den en god rengjøring invendig m det som følger med. Men det går fremover heldigvis:)
 
Tips vedr. sjøsetting. Få tak i fårefett fra apotek. Smør/dytt dette inn utenfra i alle sprekker som er under vannlinjen. Bremser vannet betraktelig og sørger for en raskere og god trutning.
Båten din ligner forøvrig på en knarr men overbygget minner om det som er på min båt, en kosterbåt (k-25)

Lyst til å ta noen bilder av innsiden av ruffen og cockpit?
 
Klassisk krysser

Tips vedr. sjøsetting. Få tak i fårefett fra apotek. Smør/dytt dette inn utenfra i alle sprekker som er under vannlinjen. Bremser vannet betraktelig og sørger for en raskere og god trutning.
Båten din ligner forøvrig på en knarr men overbygget minner om det som er på min båt, en kosterbåt (k-25)

Lyst til å ta noen bilder av innsiden av ruffen og cockpit?

Båten ligger på vannet nå, flyter greit etter litt stress med lensepumper ol. Båten gikk rett ned den til bunns. Heldigvis satte vi den på gruntvann så den holdt seg over vannet..

pbilen2.jpg


Pbilen1.jpg


Low-rider.jpg


Etter mye om og men så flyter båten ved egen hjelp.. De første dagene hadde vi 2 lensepumper stående å pumpe 16 kubikkmeter i timen, dette var såvidt nok til å holde båten over vann. Egentlig var det for lite idet båten satte seg på bunnen.

Min kompanjon har vært ute og seilt med båten og den funker visstnok helt upåklagelig
HPIM0279.jpg
 
Flott båt. Godt at noen viser disse gamle jollene litt kjærlighet.

Treverk fasinerer meg, jeg kan lage mye rart i de fleste materialer, men treverk makter jeg ikke. Etter hva jeg har erfart er det veldig uforutsigbart. Gi meg plast eller aluminum :p
 
Nydelig, det gikk jo greit:)

Har sinnsykt lyst på en gammel Chris Craft/Riva, men det er desverre temmelig dyrt. En god gammel plattgatter med stor nok motor til at det er litt gøy og masse mahogny og treverk man kan pusse og "kose" seg med...er det noen her på sonen som har noe slikt??
 
Chris Craft- Riva

Eneste ulempen med de gamle båtene i mahogny er at de har lett for å gå i filler hvis man kjører i sjø med for tung motor i båten. Riva er vel først og fremst beregnet å være innsjøbåter, ihvertfall Aristone og Super-Aristone. Så man må ta det litt forsiktig i sjøen med disse gamle damene, hvis ikke så går det fort ad undas. Motorfestene har lett for å brekke eller bli skadet av motorens tyngde. De er laget i tynne dimensjoner og bør som regel forsterkes og sees over jevnlig hvis man skal kjøre på litt med dem på sjøen.

Men for noen rasedyr disse båtene er da de er i god stand og får det stellet de trenger...:D
 
Hmm, det forklarer kanskje fraværet av slike båter i våre farvann ja...er det mulig å forsterke, eller er det en sak for en båtbygger?
 
Hmm, det forklarer kanskje fraværet av slike båter i våre farvann ja...er det mulig å forsterke, eller er det en sak for en båtbygger?

Båt er jo som regel en følelsesak (slik som for klokker) for de som er interresserte. Disse klassikerne bør vernes om, det blir ikke fler av de. Ganske synonymt med klokker. Faktisk ble det kjøpt en del Riva'er fra bl.a. Italia og Sveits til Norge på -80 i forbindelse med kjøreforbud av bensinmotorer på noen innsjøer. Riva'ene er avhengig av et fast og regelmessig vedlikeholdsprogram forbundet med blandt annen klinker i spanter og motorfester bestående av kombinasjon stål/kobber som faktsik blir like slitt og slarkete som leddene i en gammel Rolex lenke. Det er mange som har mye mer greie på dette enn meg og Riva har en owners club som sitter med stor ekspertise. (Noen av medlemme er også klokkeinterresserte).
Andre klassiske båter i tre setter også følelsene i sving : ChrisCraft (nevnt) Hacker Craft, Garwood bl.a.
Båter, biler og klokker går etter min mening inn i kategorien "Indre verdier".
 
Båt er jo som regel en følelsesak (slik som for klokker) for de som er interresserte. Disse klassikerne bør vernes om, det blir ikke fler av de. Ganske synonymt med klokker. Faktisk ble det kjøpt en del Riva'er fra bl.a. Italia og Sveits til Norge på -80 i forbindelse med kjøreforbud av bensinmotorer på noen innsjøer. Riva'ene er avhengig av et fast og regelmessig vedlikeholdsprogram forbundet med blandt annen klinker i spanter og motorfester bestående av kombinasjon stål/kobber som faktsik blir like slitt og slarkete som leddene i en gammel Rolex lenke. Det er mange som har mye mer greie på dette enn meg og Riva har en owners club som sitter med stor ekspertise. (Noen av medlemme er også klokkeinterresserte).
Andre klassiske båter i tre setter også følelsene i sving : ChrisCraft (nevnt) Hacker Craft, Garwood bl.a.
Båter, biler og klokker går etter min mening inn i kategorien "Indre verdier".

+1 ;)
 
Mahogny båter

Det er mange fine Riva båter og andre fra Chris-craft, Garwood o.l men vi har da saktens hatt en ganske betydlig produksjon av mahogny og båter i andre treslag her i norden også, Svenskene laget jo noen av de råeste båtene på 20 og 30 tallet, bla Ivar Krugers berømte "Svalan" 1 og 2. :D

Problemet med trebåter er vel først og fremst at folk tror det er så mye arbeid med dem så de blir ofte skrot pga slappe eiere.. Egentlig så er vel tre mere kurant som båtmatriale enn polyester/glassfiber. Det er ikke mange plastbåter igjen i levende live som er særlig eldre enn 20 år.. Men trebåtene lever fortsatt.. Mange av dem..
 
Enig med deg angående svenskene. Har sett på både petterø, solø og andre typiske 30-50 talls plattgattere. Nydelige båter og flotte linjer, men det er liksom ikke helt det samme som en Chris craft/riva...noe med linjene, farten, etc. Solø'en er flott, men med standard B20 motor gjør den rundt 18 knop og det hadde vært morro med en gammel traver som kunne hamle opp med nye stygge plastikkjoller da;) men så er det litt forskjell i pris og da:)

Enig, mye flott, men det betinger oppegående eiere som vet å sette pris på håndverk og ta vare på verdiene. Hvis man gjør det er det ingenting som overgår en nydelig trebåt...jaja, man skal drømme, skal man ikke ;)
 
Mahogny

Uten drømmer går vi under..:D
Jeg leste et sted at det var en båt som gjorde tett oppunder 100 knop i Stockholm på 20 eller 30 tallet. Jeg tror det var en av båtene til Fyrstikk-kongen Kruger. Jeg skal se om jeg kan finne den artikkelen igjen for å sjekke det opp. Om det er tilfelle så burde det blåse fletta av det meste uansett skrog eller matrialer...

Svalan 1 og 2 gjorde begge godt over 50 knop i sjøen, det er ikke dårlig det heller.:D
 
Uten drømmer går vi under..:D
Jeg leste et sted at det var en båt som gjorde tett oppunder 100 knop i Stockholm på 20 eller 30 tallet. Jeg tror det var en av båtene til Fyrstikk-kongen Kruger. Jeg skal se om jeg kan finne den artikkelen igjen for å sjekke det opp. Om det er tilfelle så burde det blåse fletta av det meste uansett skrog eller matrialer...

Svalan 1 og 2 gjorde begge godt over 50 knop i sjøen, det er ikke dårlig det heller.:D

Jeg har lest dette jeg også. Mener det var i Woodenboat, og også i svenske bladet segling.