Audemars Piguet-tråden

TomB

Støttemedlem
Medlem
25. jan. 2010
Innlegg
4.305
Sted
Trondheim
Har vi en egen tråd for AP fra før? Kan ikke huske å ha sett det og kan heller ikke finne en ved mine enkle søk. Som nyfrelst starter jeg derfor en samletråd for Audemars Piguet med et par enkle bilder av min 15400.

26859323-A2F7-4DF7-B888-BA0565515CDB-2695-000001D6C6F9EEF4_zpsbf92a986.jpg


E714F91E-6B92-4D00-B833-FB92BA1A550F-2695-00000158898E8C3C_zpscdf2327d.jpg


659BE333-ADFC-4F7D-B099-9A1E72B6EF15-2086-0000012B5AD70465_zpsce3ec202.jpg
 
Tror vi har en slik tråd fra før av, men fant den ikke i farten:)

15400 er herlig!


IMAG1169_1_zps65b507bf.jpg



IMAG1165_1_zpsfc2c12ed.jpg
 
Det er flere uavhengige produsenter idag, men Audemars Piguet er de eneste som har gått i arv i generasjon etter generasjon helt fra sin spede begynnelse i 1875. Det har ikke blitt kjøpt opp av nyere eiere som f.eks Kongen fra Geneve har.

Har ikke så mye erfaring å komme med, men hadde en 15300 en tid tilbake. Fenomenal finish, og kvalitetsfølelsen var helt i toppen av hva jeg har hatt på hånda. Eneste jeg hadde å utsette på klokken var at det ikke var mulighet for mikrojustering på lenka, og det gjorde at låsen ikke satt helt komfortabelt. Det kunne nok ha blitt fikset med 1/2 ledd som jeg tror kan bestilles.

Ellers har jeg lest at noen savner 4Hz frekvens på kaliber 3120. Det er jo forsåvidt et godt poeng, men da blir det jo som alle andre urverk. Nei, behold den "lave" frekvensen. Det er slik vi liker det :cool:


b87b47de.jpg



Jules Audemars serien får ikke mye oppmerksomhet, noe som er synd, fordi det er noen virkelig flotte ur:

audemars-piguet-jules-audemars_1.jpg


audemars-piguet-jules-audemars-moon-phase-calendar-automatic-watch-rose-gold.jpg


003790-002.772.jpg


audemars_piguet_jules_audemars_1.jpg


98_audemarsp_grande_complication_cm.jpg


2543-3316-large.jpg


audemars-piguet-jules-audemars-extra-thin-watch-black-dial-15180or-oo-a002cr-01.jpg
 
Fikk prøve en RO 41mm i Praha påskehelgen. Fikk en liten klump i halsen av å måtte forlate den.
IMG_20130328_153046_zps5f6219d7.jpg


De hadde også en openworked limited edition utstilt, som jeg snek meg et bilde av. Fantastisk.
IMG_20130330_174834_zps25beafd2.jpg
 
Vi har en "Vis oss din Audemars Piguet"-tråd, men det kan kanskje være kjekt å samle mer info om AP her i denne tråden.

Det dukket opp noen knakende gode makrobilder av cal 3120 på denne siden.
 
Hva ligger en AP RO på fra AD i Norge med hvit skive uten edelmetaller? Og hvilke komplikasjonsvalg har man?
 
15400 koster kr 99 800 hos Bjerke

Ikke dårlig for en 15400. Det er ikke mange ukene siden jeg fikk oppgitt en veil pris på 15300 på ca 102.000,-. Den finnes vel ikke 2013-katalogen, men urverket.no har den til under 90K. De oppgir veil pris til 104K.

15400 har de ikke i sortimentet, men de opererer med et par varianter - både modellnummer og pris - av 15202. Den har de for sikkerhets skyld også lagt ut feil bilder av.
 
Reim på RO

Jeg ser Apbands.com selger en mulighet til å benytte seg av reim på AP RO i form av fire metallbiter. En smule kostbar, når tilsvarende til ROO selges for omtrent halvparten.

Finnes det andre alternativer der ute? Har noen prøvd løsningen fra Apbands.com og kan si noe om kvaliteten?
 
15400 koster kr 99 800 hos Bjerke

Var innom Bjerke for noen måneder siden, akkurat i det de fikk inn en eske fra AP, og fikk vite at 15400 ville synke i pris. Da var de over hundre. Så tydeligvis har de sunket litt. De var vage om hvorfor, men mente det hadde noe å gjøre med AP som effektiviserte produksjonen.
 
Jeg ser Apbands.com selger en mulighet til å benytte seg av reim på AP RO i form av fire metallbiter. En smule kostbar, når tilsvarende til ROO selges for omtrent halvparten.

Finnes det andre alternativer der ute? Har noen prøvd løsningen fra Apbands.com og kan si noe om kvaliteten?

@Minuteman kjøpte et kitt som han satte på sin 15300. Jeg synes det ble veldig bra.
Ellers må jeg vel si at kvaliteten på apbands-remmene er ok, men de holder ikke ap-kvalitet.
 
Redigert av en moderator:
Jeg ser Apbands.com selger en mulighet til å benytte seg av reim på AP RO i form av fire metallbiter. En smule kostbar, når tilsvarende til ROO selges for omtrent halvparten.

Finnes det andre alternativer der ute? Har noen prøvd løsningen fra Apbands.com og kan si noe om kvaliteten?

@ghaugen

Jeg har googlet og søkt i flere uker etter en erstatter, men har ikke funnet noe. Jeg var heldig og fikk kjøpt konverteringssettet inkludert en OEM skinnrem for 500 dollar. Mer eller mindre ubrukt.

Grunnen til at det er så mye rimeligere på ROO kan jeg ikke forstå.

Settet er helt tipp-topp. Ikke mulig å se forskjell på de originale leddene og disse. Men det finnes jo ikke remmer å få tak i. Jeg skulle hatt en gummirem - tror 15300 hadde vært fin på den i sommer, men klarer ikke å finne noe. Ser at andre her er flinke på googling, kanskje jeg får litt hjelp i min videre jakt på RO-remmer ...
 
Redigert av en moderator:
@ghaugen

Jeg har googlet og søkt i flere uker etter en erstatter, men har ikke funnet noe. Jeg var heldig og fikk kjøpt konverteringssettet inkludert en OEM skinnrem for 500 dollar. Mer eller mindre ubrukt.

Grunnen til at det er så mye rimeligere på ROO kan jeg ikke forstå.

Settet er helt tipp-topp. Ikke mulig å se forskjell på de originale leddene og disse. Men det finnes jo ikke remmer å få tak i. Jeg skulle hatt en gummirem - tror 15300 hadde vært fin på den i sommer, men klarer ikke å finne noe. Ser at andre her er flinke på googling, kanskje jeg får litt hjelp i min videre jakt på RO-remmer ...


Han som fant konverteringssettet til deg må ha vært en observant og ivrig klokkejeger ;)
 
Redigert av en moderator:
Var innom Bjerke for noen måneder siden, akkurat i det de fikk inn en eske fra AP, og fikk vite at 15400 ville synke i pris. Da var de over hundre. Så tydeligvis har de sunket litt. De var vage om hvorfor, men mente det hadde noe å gjøre med AP som effektiviserte produksjonen.
Tror ikke selv hos AP at produksjonskostnadene avgjør utsalgsprisen i nevneverdig grad. 15400 blir nok noe stor. 15202 eller 15300 er nok mer sannsynlig. Kan se ut som jeg da bør vurdere brukt. Har lekt med tanken på å leve på tilnærmet studentbudsjett første året i jobb og bruke halvparten av sparingen på en eskeny go'klokke. Men kommer neppe i mål med det, gitt. Ihvertfalll ikke om jeg får jobb hos førsteønsket, som ikke er bransjeledende på lønninger akkurat.

Prisene på AP av edelmetall Mogens skal/skulle ha på kjøp & salg må jo forresten være svært rimelige når de er i svært god stand og nesten matcher nyprisen på stål. Er kanskje mer verditap på AP enn Rolex?
 
@ghaugen
Settet er helt tipp-topp. Ikke mulig å se forskjell på de originale leddene og disse. Men det finnes jo ikke remmer å få tak i. Jeg skulle hatt en gummirem - tror 15300 hadde vært fin på den i sommer, men klarer ikke å finne noe. Ser at andre her er flinke på googling, kanskje jeg får litt hjelp i min videre jakt på RO-remmer ...

@Minuteman kjøpte et kitt som han satte på sin 15300. Jeg synes det ble veldig bra.
Ellers må jeg vel si at kvaliteten på apbands-remmene er ok, men de holder ikke ap-kvalitet.

Leddene er altså av god kvalitet, men som andre også nevner er remmene fra samme leverandør mindre vellykkede..

Når det gjelder gummireim har AP en som er beregnet for AP ROC City Of Sails LE. Endeleddene til denne utgaven skal passe de vanlige modellene, men Bjerke ville ikke selge meg disse separat. Fikk derimot inntrykk av at de kunne selge meg gummireimen, så hvis denne passer endeleddene fra Apbands.com har du en mulighet der. Varenummer og mer finner du her.
 
Redigert av en moderator:
Hm, synes denne klokken liknet litt på en annen modell fra et litt dyrere merke som denne tråden tilfledigvis handler om? Noen sm kjenner historien? Gikk de konkurs etter søksmål? :p

il_570xN.453135874_eqhi.jpg
 
Bjerke ville ikke selge meg disse separat.

Hver gang jeg hører XXXX ville ikke selge meg om noe som helst får jeg litt vondt. Hva faen er det de formidler, religiøse relikvier? Bah. Er det noe som finnes i sortimentet bør det være til salgs.