Audemars Piguet Royal Oak

Jeg ser flere kommenterer kjøp i denne tråden... Hvordan ville dere ha gjort det dersom dere skulle handlet en 15202 eller en 15400 i dag? Det er jo litt knot med mva osv hvis man kjøper i utlandet. Er det anstendig å kjøpe fra urverket.no?
 
Ingen rot uavhengig av hvor du kjøper. Det er jo bare å betale MVA. Enkelt og greit. Dersom du får den sendt til deg får du faktura fra DHL/UPS etc. Og hvis du handler selv i utlandet, så går du bare på rødt.

Alltid mer artig å handle hos en AD, fordi det er en helt egen opplevelse. Dog kan det ofte være billigere å finne en ordentlig og troverdig selger på nett. Så det kommer litt an på hvor mye du kan få prutet hos en AD.
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
Ingen rot uavhengig av hvor du kjøper. Det er jo bare å betale MVA. Enkelt og greit. Dersom du får den sendt til deg får du faktura fra DHL/UPS etc. Og hvis du handler selv i utlandet, så går du bare på rødt.

Alltid mer artig å handle hos en AD, fordi det er en helt egen opplevelse. Dog kan det ofte være billigere å finne en ordentlig og troverdig selger på nett. Så det kommer litt an på hvor mye du kan få prutet hos en AD.

Ok?

Jeg skulle gjerne handlet hos AD, men vi har vel ikke det i Norge?

Slik jeg forstår det så er det ikke alle forhandlere som lar deg kjøpe eksklusive selgers lands mva ved handel over internett? Og hvis man handler på taxfree i utlandet med f.eks Global refund så får man jo ikke refundert all mva? Med dette mener jeg knot...

Jeg skal selvsagt betale norsk mva, men ikke på toppen av utenlandsk mva...?

Eller er det meg som ikke har greie på det?
 
Kjøper du nytt betaler du kun norsk mva. Om prisen som oppgis er med eller uten det aktuelle landets mva må du spørre om.
Kjøper du brukt får du ikke igjen det aktuelle landets mva, og du må legge norsk mva på prisen.
Men det absolutt minst skumle ved å hente en brukt klokke til landet er å betale mva, selv om det er kjipe penger.
Henter du klokken selv, sørger du for tax refund (som du har rett i at de ofte tar en avgift for å behandle) og går på rødt ved ankomst Norge. Kjøper du på nett ordner speditøren alt for deg, du får bare beskjed om å betale norsk mva til deres konto.
Ingen grunn til å la mva stoppe deg altså.


Jeg er enig i at å kjøpe brukt i utlandet er veldig greit. Da må du bare betale mva i tollen. Men med nyere ur så blir det da ofte mer aktuelt å kjøpe nytt slik at man bare betaler mva en gang. Så det jeg er ute etter er jo en anbefaling hva som vil være greiest? Er det AD i london fordi der får du tilbake 25% mva via Global refund. Eller Tyskland hvor du du får tilbake 24% mva? Kan man kjøpe på eksport i noen land (slik som i Norge hvor man hverken betaler mva eller gebyr for refund?) Eller er det "norsk" netthandler som f.eks urverket.no som fikser alt for deg som er det greieste? Eller en gråmarkedsforhandler via Chrono24?

Jeg har bare ikke helt klart å se den greieste løsningen...

:)
 
Trodde ikke UK VAT er 25%, men dette har du sikkert undersøkt.
Om du velger AD, gråmarkedet, urverket eller privat kommer helt an på hva du vektlegger. Alt kan funke, men det er kun du som må finne ut av det.
Kjøper du nytt må du ta med garantier i vurderingen hvis du handler andre steder enn AD. Selv om du skulle kjøpe en klokke gjennom urverket, og som det finnes AD på I Norge, vil denne AD kunne fakturere deg for å stå for forsendelsen om klokken må til Sveits. Dette slipper du om du kjøper av AD. Og hvis du tenker gjensalgsverdi på sonen ser du jo at verdien er høyere om den har AD-papirer, og aller helst norsk.
Min mening: styr unna gråmarkedet. Nytt kjøper du gjennom AD, brukt gjennom renommerte forhandlere og da en klokke med AD-papirer. Eventuelt trygt her på sonen!

Sorry. Mente hhv 20% og 19% mva i uk og tyskland. Takk for tips. Må finne en AD da...
 
Dom flesta klokkene dyker opp på markedet förr eller senare, är det inte enklare att köpa en på finn eller Tidssonen? Eller må du ha nytt?

Det er iofs ikke några större problem att köpa i utlandet och få tillbaka mva, för att sedan betala.. :)
 
Jeg henger ikke helt med på hva problemet er. Det er bare å ta kontakt med en AD, som da vil sende til deg via UPS/DHL og de ordner som regel med eskl. VAT.

Siste AP jeg kjøpte bestilte jeg via mail til AD i Geneve. Jeg har riktignok handlet noen klokker der, så jeg har et forhold til AP Boutique`en. De ordnet med VAT-refund og sendte med bud. Klokken fikk jeg på døren(egentlig ikke da de rotet så mye med levering at jeg måtte hente den på kontoret deres) og faktura fikk jeg i posten.

Jeg kan videreformidle dersom det er aktuelt for deg med en slik løsning.
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
IMG_9957.JPG
IMG_0124.JPG
Bjerkekjøpt ap15400 send pm om Inntr
 
IMG_3283.jpg
IMG_3284.jpg
IMG_3285.jpg
IMG_3282.jpg


Hei folkens!
Har funnet det jeg tror er en 15400 på nett til en unaturlig lav pris. Synes imidlertid det ser ganske bra ut, selv om bildene kunne vært bedre... Vad tycks, er dette ekte vare?
 
Redigert:
Jeg synes i hvert fall (den tilsynelatende) mismatchen i tykkelse på lenkeleddene og lugsene ser litt mistenkelig ut. Ligner på denne, som kan bli din for $348:

51f81b11cde8fc2a374db22f0b31bfab.image.750x498.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Kaysky
AP15202 ser helt fantastisk ut. Spes for oss med små håndledd. Noen som har hatt eller har både 15400 og 15202 som har noen synspunkter å dele?
 
IMG_8930.jpg
IMG_8929.jpg
Noen som har en 15450, 14790 eller tilsvarende i Oslo? Skulle så inderlig gjerne ha prøvd en på hånden.. bilder tatt fra Google
 
Hei folkens!
Vurderer hva som skal bli neste klokke inn og kanskje er det på tide "å steppe opp" et hakk i løpet av 2019. Jeg har latterlig tynne håndledd og dette minimerer antall aktuelle modeller for meg.
Jeg har tittet på noen midsize modeller og det ser vel ut til at AP 14790 eller 15450 er de mest aktuelle.
Er det noen her inne som har noen tanker rundt disse? Noen tips om andre midsize modeller?
Jeg var innom Briljant og testet en Royal Oak 25920 på 36 mm. Synes str er fin, men de overnevnte modellene er nok mer aktuelle for meg..
Setter pris på tilbakemeldinger:)
IMG_0761.jpg