Anonymitet og ransrisiko

Vær forsiktige folkens!

Klokkeriet-Facebook.png


 
Vær forsiktige folkens!

Vis vedlegg 357669

Det der gjorde vondt å lese. Min største sympati for familien som opplevde et så ekstremt traume, håper de videre slipper lignende hendelser og så håper jeg selvfølgelig at vedkommende blir tatt.

Muligheten for anonymitet er noe av det jeg setter størst pris på hva angår TS - sett opp mot for eksempel Klokkeriet (der jeg ikke er medlem).
 
  • Liker
Reaksjoner: Timely og mr_frodo
Og, såklart - skulle man komme i skade for å kjøpe en Explorer eller OP39 av uvisst opphav og siden finne ut at uret er nettopp det stjålne, sitter man igjen med svarteper; uret tilbakeføres til opprinnelig eier og du må rette krav mot vedkommende som solgte deg uret, and good luck with that.

Ikke for å skremme folk fra å kjøpe brukt, på noen måte - men når man kjøper noe så ettertraktet og lettomsettelig globalt som en Rolex eller andre prestisjemerker, så gjelder det gamle jungelordet 'Kjøp selgeren, ikke uret'.

Big time.
 
Dette er et fryktelig voldsomt ran for det som egentlig er småpenger. Hva får han hos heleren sin? 20-30 000?

Jævlig skummelt at vi har kommet så langt utforbakke.
 
Det hører med til historien at vedkommende er en noe kontroversiell person, som har figurert på sosiale medier og Klokkeriet i flere år med fullt navn og en tilsynelatende flashy livsstil. Vedkommende har også vært svært aktiv med kjøp/salg, som kan ha medført ytterligere eksponering mot feil publikum.

Jeg mener på ingen måte å legge noe skyld på offeret her, men jeg tipper de fleste av oss flyr noe mer under radaren og sånn sett ikke er like utsatt.

Uansett bør man være på vakt, og tenke nøye gjennom hva/hvordan man deler på sosiale medier.
 
Det hører med til historien at vedkommende er en sabla flamboyant person, som har figurert på sosiale medier og Klokkeriet i flere år med fullt navn og en tilsynelatende flashy livsstil. Vedkommende har også vært svært aktiv med kjøp/salg, som kan ha medført ytterligere eksponering mot feil publikum.

Jeg mener på ingen måte å legge noe skyld på offeret her, men jeg tipper de fleste av oss flyr noe mer under radaren og sånn sett ikke er like utsatt.

Uansett bør man være på vakt, og tenke nøye gjennom hva/hvordan man deler på sosiale medier.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Dette er et fryktelig voldsomt ran for det som egentlig er småpenger. Hva får han hos heleren sin? 20-30 000?

Jævlig skummelt at vi har kommet så langt utforbakke.
Jeg også stusset på dette, klokkene han ble frastjålet er jo egentlig bare småtjafs i monetær verdi. Neppe noe bestillingsverk.

Lukter litt fishy.
 
Jeg også stusset på dette, klokkene han ble frastjålet er jo egentlig bare småtjafs i monetær verdi. Neppe noe bestillingsverk.

Lukter litt fishy.
Det skal jo sies at enkelte av klokkene han har vist frem før, så er det betydelig høyere verdier det er snakk om. Så de trodde vel kanskje verdiene skulle være høyere.
 
Det skal jo sies at enkelte av klokkene han har vist frem før, så er det betydelig høyere verdier det er snakk om. Så de trodde vel kanskje verdiene skulle være høyere.

-Moralen her ville vel være å ha et par 'rimelige' ur på det åpenbare stedet - gjerne i en safe, mens resten av samlingen er trygt (?) forvart under fruens ørten par singleter i klesskapet.

Skulle man mot formodning få uønsket besøk på døren, åpner man safen og gir fra seg de lett erstattelige sakene i den, og om det sutres over at dette ikke var bra nok utbytte, ja, så er det jo bare å vise til at man nettopp grunnet risikoen for å bli utsatt for den yrkesutøvelsen gjesten i øyeblikket er i gang med, lagres det meste i bankboks.

Ulempen med en slik løsning, er jo at ens kone kan komme til å oppdage hvor mange ur en virkelig har - eller at før nevnte selvstendig næringsdrivende klikker i vinkel.

Mon tro om det finnes safer for hjemmebruk med forsinket åpning, slik som Posten hadde i gamle dager? Eller ville bare det flytte problemet fra ran til ran+frihetsberøvelse mens man venter på at safen skal la seg åpne?

Som en ekstra bonus kunne jo en slik safe også være på nett og gi beskjed til Securitas samtidig som den startet timeren om du taster inn 'Shit, jeg blir ranet'-pinkoden. Ville dog tro noe slikt er overkill selv for 99.9% av oss. Mon tro hva Jonny Rolex har hjemme...
 
Er svært sjeldent inne på Klokkeriet, godt over et halvt år siden sist jeg tittet innom for å se på salgsannonser.
Med så få besøk fra min side, så var dette likevel et navn jeg har lagt merke til slik Jon Henrik beskriver.

Tenkte det var interessant å gjøre en kjapp øvelse på hvor lett det ville vært å planlegge det som dessverre har skjedd…
Og da var det ikke verre enn et Google-søk på navnet til vedkommende, og vipps får man opp et treff fra 1881 med adresse, flyfoto og alt som er tilgjengelig der.

Så et tips til de som evt. opptrer med fullt navn i klokkeforum på nett, fjern hvertfall info som dette fra nettet. Er mulig å reservere seg mot dette gjennom Altinn og ved å kontakte telefonbøkene direkte.
 
Redigert:
Først og fremst er jo dette tragisk for han og familien. En fæl ting å måtte gå gjennom for de!

Men når det er sagt, så er det å dele store verdier i klokker åpent med fullt navn ganske skjødesløst. Er selv medlem av samme forum, men deler aldri noe der. Hadde nok ikke heller kjøpt en klokke av større verdi på auksjon der heller, nettopp for ikke å flagge dette offentlig.

Så kan man kanskje tenke at man er anonym når man er her under nick og ikke ekte navn. Men alt handler jo om hva man deler her. Har tenkt samme tanke om skjødesløshet når jeg ser enkelte publiserer bilder av bilen sin, med synlig skilt eller andre unike kjennetegn for så å publisere gull-Rolexen i neste innlegg. En uærlig sjel trenger ikke være Edward Snowden for å finne ut hvem som er bak nicket, det holder med noen enkle søk.

Så en annen oppfordring kan jo være å gå gjennom sine innlegg her inne og fjerne bilder og informasjon som som kan knyttes til identiteten din.
 
Forferdelig tragisk sak, en slik opplevelse er det ingen som fortjener.

Må bare føye meg til fortalerne her; vær ordentlig oppmerksom på hva som deles som gjør at man plutselig ikke er så anonym likevel. Sjekk for eksempel om bilder postes med lokasjonsdata, klassisk tabbe.

I tillegg kan jeg anbefale å gjøre som jeg har gjort; safe/våpenskap - fin kombinasjon om "uhellet" skulle være ute :mrgreen:, skikkelig alarmsystem med kameraovervåkning og "panikknapp" og aldri åpne døren før man ser hvem som ringer på. Hyggelig bieffekt er at det er mye lettere å bli kvitt dørselger når man ikke står ansikt til ansikt i døren.
 
Forferdelig tragisk sak, en slik opplevelse er det ingen som fortjener.

Må bare føye meg til fortalerne her; vær ordentlig oppmerksom på hva som deles som gjør at man plutselig ikke er så anonym likevel. Sjekk for eksempel om bilder postes med lokasjonsdata, klassisk tabbe.

I tillegg kan jeg anbefale å gjøre som jeg har gjort; safe/våpenskap - fin kombinasjon om "uhellet" skulle være ute :mrgreen:, skikkelig alarmsystem med kameraovervåkning og "panikknapp" og aldri åpne døren før man ser hvem som ringer på. Hyggelig bieffekt er at det er mye lettere å bli kvitt dørselger når man ikke står ansikt til ansikt i døren.

Gjorde den sjekken med lokasjonsdata her på Tidssonen for en tid tilbake. Med mindre ting har endret seg siden den gang, så mener jeg at lokasjonsdata fjernes i det det lastes opp her.

Hvis noen klarer å få ut lokasjonsdata fra vedlagte bilde, så tar jeg feil.

EDIT: Jeg klarte hvertfall ikke å få noe data ut av bildet etter opplasting.
 

Vedlegg

  • IMG_1344.jpeg
    IMG_1344.jpeg
    169,3 KB · Visninger: 0
Gjorde den sjekken med lokasjonsdata her på Tidssonen for en tid tilbake. Med mindre ting har endret seg siden den gang, så mener jeg at lokasjonsdata fjernes i det det lastes opp her.

(Hvis noen klarer å få ut lokasjonsdata fra vedlagte bilde, så tar jeg feil.)
Det tror jeg du har helt rett i, gjorde nettopp samme sjekken selv. Men alle forum er jo ikke like, tror det er lurt å skru av "stedstjenester" for bilder i selve telefonen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kraken
Altså, å by 7-900’ (eller hva disse er verdt) for en historieløs klokke og ukjent selger? Nei, takke meg til tryggheten på TS!

Ja, man burde jo stoppe allerede der. Men om man likevel skulle være fristet, så tror jeg et supplement av Google kan gjøre underverker :)
 
  • Wow
Reaksjoner: Genta
Kan noen fortelle en digital dinosaur som meg hvordan dere søker opp en annonse på Facebook? Slike grupper fremstår som et evig rot uten søkemuligheter for meg. Hilsen mann nærmere femti enn førti.