Anonymitet og ransrisiko

Ceramic

Støttemedlem
Medlem
28. mars 2012
Innlegg
1.664
Säkert flera som fått med sig detta från klocksnack. Är ju några här och på klokkeriet som sitter på ett par större samlingar och delar detta relativt öppet.
Säkert smart att tänka på hur mycket man delar i öppna forum!
 
  • Liker
Reaksjoner: fysiofelipe
Jeg har langt fra den største samlingen her på forumet, men jeg har konsekvent unnlatt å legge ut noe på klokkeriet. Ikke nødvendigvis på grunn av risiko for innbrudd eller ran, men ønsker ikke den formen for offentlig eksponering.
 
Jeg tror det er mange som ikke helt har tenkt over hvor sårbare man gjør seg, ved å legge ut masse kostbare klokker, sammen med masse personlig info som fullt navn/bosted/familie/jobb etc. Man gjør jobben veldig lett for eventuelle kriminelle.

Syns det var en litt artig sak på Facebook for litt siden, hvor en bruker spurte om det var trygt å ta med seg klokke X på ferie i land Y. Men samtidig som spørsmålet ble stilt, ble jo også indirekte samlingen (og eventuelle klokker som blir igjen hjemme), og reisetidspunkt avslørt. Sammen med en ganske åpen profil :D

Når det er sagt, så tror jeg ikke man skal bli helt super-paranoid heller. Det finnes en balansegang. For folk er stort sett alright.
 
Jeg tenker at det må finnes en balansegang. For min del er 100% anonymitet (da spesielt ved handel) noe som gjør at jeg vurderer hvorvidt dette er reelt eller ikke. Fint om man kan være på navn med de man skal gjøre handler med, liksom.
Men slik de holder på på Klokkeriet syns jeg er å ta en undøvendig risiko. Fullt navn, bilde + evt alt de måtte finne på å ha på sin åpne profil (det er en del) i tillegg til å flashe klokker for flere hundre tusen mot 20 000+ medlemmer. Ikke nødvendigvis det smarteste man gjør.
Jeg var ihvertfall veldig skeptisk mot å legge ut den ene annonsen jeg har hatt live der. Ikke så fristet til å gjøre det ofte
 
Tar full selvkritikk på det med å dele for mye på sosiale medier som Klokkeriet på Facebook. Har nå også meldt meg ut av samtlige FB grupper som omhandler klokker.
 
Her en svært fersk melding lagt ut på Klokkeriet. I dette tilfellet er nok karen kun nysgjerrig, men teksten kunne nesten vært signert "PS: Jeg er ikke en tyv ;)".

Skjermbilde 2017-07-21 kl. 15.57.44.png
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Vi er jo verdens mest naive nasjon. Det lønner seg å tenke en smule før man blåser info som er lett tilgjengelig å google. Alternativet er å ha et snev av sikkerhet og beredskap - besøk hos meg etter åpningstid medfører absolutt negative overraskelser for personer som ikke er invitert. Sosiale medier er en gullgruve for kriminelle elementer.
Tom
 
@Jon Henrik Hvordan er det med den nye opplastingsfunksjonen for bilder, drar den med seg lokasjonsdata på bildene?
På photobucket og Instagram kunne man fjerne dette ved opplasting, men jeg har ikke funnet noe slikt alternativ på instillingene på TS.
 
Skjønner ikke problemstillingen, synes alle skriver at de har klokkene sine i bankboksen...
Den tråden ordnet seg selv etterhvert, var vel ingen som gikk på. Ser den er slettet og.

TS gikk inn i tråden senere og ville "bare ha tips" til oppbevaring. Samlingen hans er per i dag en Daniel Wellington, og han venter på Seiko i posten..
 
Vi er jo verdens mest naive nasjon. Det lønner seg å tenke en smule før man blåser info som er lett tilgjengelig å google. Alternativet er å ha et snev av sikkerhet og beredskap - besøk hos meg etter åpningstid medfører absolutt negative overraskelser for personer som ikke er invitert. Sosiale medier er en gullgruve for kriminelle elementer.
Tom
Jeg vet hvor du bor, men det tør jeg ikke si til noen... Vet hvor jeg tar med familien om tredje verdenskrig starter for å si det sånn :)
 
Vi er jo verdens mest naive nasjon. Det lønner seg å tenke en smule før man blåser info som er lett tilgjengelig å google. Alternativet er å ha et snev av sikkerhet og beredskap - besøk hos meg etter åpningstid medfører absolutt negative overraskelser for personer som ikke er invitert. Sosiale medier er en gullgruve for kriminelle elementer.
Tom

Dette + en solid safe må jo være måten å forvalte en sunn klokkesamling på. Men hva med noen håndfaste tips? Jeg tar litt i benkpress og er eier av luftgevær men kunne nok trenge litt råd angående hands-on håndtering av ransmenn :cool:
 
Redigert:
Dette + en solid safe må jo være måten å forvalte en sunn klokkesamling på. Men hva med noen håndfaste tips? Jeg tar litt i benkpress og er eier av luftgevær men kunne nok trenge litt råd angående hands-on håndtering ransmenn :cool:


Det er jo veldig enkelt - gjør akkurat som de sier og ikke vær helt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bears
Det er ikke så vanskelig, start med et alarmanlegg med direkteutrykning, sørg for å ha alarmknapp ved utgangsdør og en liten trådløs utløser som kan følge med deg fra terrasse til soverom så er mye gjort. Spe på med et kamera ved inngangsdør som i beste fall dokumenterer våre venner før de er på vei inn, her stopper vel min offisielle beredskap. Planlegg videre beredskap hvis ting går til helvete - det gjør det.
 
Det er ikke så vanskelig, start med et alarmanlegg med direkteutrykning, sørg for å ha alarmknapp ved utgangsdør og en liten trådløs utløser som kan følge med deg fra terrasse til soverom så er mye gjort. Spe på med et kamera ved inngangsdør som i beste fall dokumenterer våre venner før de er på vei inn, her stopper vel min offisielle beredskap. Planlegg videre beredskap hvis ting går til helvete - det gjør det.
Min offersielle beredskap, hahaha... Resten er hemmlighetsstemplet fra øverste hold :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen