Aksjetråden

Er grønne aksjer oppblåste nå? Eller vil det bli enda mer vekst fremover mtp Green Deal og hardere klimamål.

Bloomberg Green er ikke helt enig på planens gjennomgang.
Teori fra avtalene er en sak mens fakta på bakken blir en annen.

 
Sosiale medier er vel kanskje ikke det man bør basere sitt nyhetsbilde på?

Nei , det er vel heller mengden av reklamen for alle typer aksjesparing/tips/blogger m.m som popper opp der som har eskalert voldsomt siste halvåret synest eg.
I tillegg så registrerer eg at såkalte finansinfluensere har en voldsom vekst på alle plattformer.
Det er mange som skal kvitte seg med kapital m.a.o
 
Kun 6-8 måneder igjen til jeg går inn i markedet igjen. Greit å ha god tid og ri lange trender.
 
Blir spennende å se hvordan en eventuell resesjon påvirker et allerede usikkert og volatilt marked. Selv sparer jeg månedlig i fond og aksjer, og lar tradingen vente til ting roer seg. Hva gjør dere andre her?
 
Blir spennende å se hvordan en eventuell resesjon påvirker et allerede usikkert og volatilt marked. Selv sparer jeg månedlig i fond og aksjer, og lar tradingen vente til ting roer seg. Hva gjør dere andre her?
Jeg solgte meg ut av diverse globale fond i desember 21. Var da fornøyd med den veksten disse da hadde hatt de siste årene. Min kone som satt på likeverdige verdier, ville vente og har nå tapt noe i forhold til meg som «feiga ut» litt for tidlig. Vi plasserte midler, men sparer du jevnlig månedlig i fond, så tenker jeg at dette tar både topper og bunner i markedet og du går i pluss i det lange løp.
 
Jeg solgte meg ut av diverse globale fond i desember 21. Var da fornøyd med den veksten disse da hadde hatt de siste årene. Min kone som satt på likeverdige verdier, ville vente og har nå tapt noe i forhold til meg som «feiga ut» litt for tidlig. Vi plasserte midler, men sparer du jevnlig månedlig i fond, så tenker jeg at dette tar både topper og bunner i markedet og du går i pluss i det lange løp.

Definitivt. Langt perspektiv på globale indexfond og langsiktige trender, så går det godt i pluss over tid. Men ikke nødvendigvis på 2 år. Er det en ting som er rimelig sikkert, så er det at du aldri kjøper på bunn og aldri selger på topp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Noen andre som har ridd Frontline-bølgen i det siste? Tatt litt profitt de siste dagene, men sitter fortsatt på en liten lyttepost
 
Ute av oljeaksjer i dag etter 3 år. Sikkert ikke nådd oljetoppen*) ennå, men fornøyd med grei gevinst. Er det én ting jeg har lært etter å ha handlet aksjer siden midten av 90-tallet, så er det at dét å være long i aksjer slår kortsiktig tidsmessig trading. Dessuten er det mentalt bedre å la ting svinge - og se langsiktig. Mindre stress. Mer gevinst. Nå er muligens tiden å flytte all cash til rentepapirer de nest 6 månedene.

*) "Prisen på olje kan mangedoble seg" (E24 i dag). Mangedoble? Eh...nei. 90 x 3 er 270 dollar fatet. Det beste med eksperter i public domain er at de setter randbetingelser som mest trolig aldri nås. Når ting skal ned; overdrives det nedover og end-state. Når ting vokser; ditto. Det nyttige er at disse "ekspertene" gir en ramme man kan vurdere sine egne disposisjoner innenfor.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Eneste oljeaksjen jeg sitter på er DNO. Mest som en liten gambling, men tror denne har potensiale enda. Hvis de forflytter seg mer over på Norsk sokkel i fremtiden tror jeg oppsiden kan være god. Men jeg er bare en hobbytrader så det er ren bingo :)
 
Forsvarsaksjer har jo vært bedre enn noen andre ting på Oslo Børs de siste 5 årene - og er muligens (dessverre) fortsatt en grei satsing.

Skjermbilde 2023-10-13 kl. 20.55.23.png
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet