Aksjetråden

Jeg tror det er riktig at «folks» dårlige dømmekraft er motoren i Bank Norwegians fantastiske utvikling. Litt av det som har drevet utviklingen er en kraftig endring i Kari og Olas forbruksmønster/vaner, i kombinasjon med at norsk økonomi har blitt sterkere og sterkere de siste årene. Stadig økning i boligpriser gjør at mannen i gata IMHO generelt har en lite realistisk oppfatning av egen privatøkonomi, herunder evnen til å betale avdrag på boliglån med et høyere rentenivå…..

Bank Norwegian har tilsynelatende hatt god kontroll på tapssituasjonen – trolig godt hjulpet av mange nyetableringer i bransjen, i den forstand at det har kommet til mange nye kredittgivere som har refinansiert dårlige kunder.

Det er imidlertid verdt å merke seg at forretningsmodellen til mange av de nyetablerte bankene er basert på svært lave fundingkostnader – regn gjerne på hva som blir igjen på bunnlinjen med noe dyrere funding, typisk i kombinasjon med noe høyere tap. Jeg er usikker på hvor robust forretningsmodellen er på sikt.

For øvrig bør man ta en titt på prisingen av Bank Norwegian, som jo er relativ frisk sammenliknet med mer «tradisjonelle» aktører. Verdien av Bank Norwegian reflekterer IMHO ikke verdien av kontantstrømmen på utlånene - og utlånene er egentlig eneste reelle verdi i selskapet. Det er blitt relativt enkelt å låne ut penger, og kostnadene/hinderet ved å starte opp konkurrerende virksomhet er blitt mye mindre de siste årene

Jeg er således ikke spesielt optimistisk i forhold til Bank Norwegian på lang sikt - men antar at det blir et løft i forhold til børsnotering.
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz
Veldig gode poeng @Consigliere
Jeg deler synet ditt og vil peke det som ligger mellom linjene, nettopp at selskapet bygger på forbruksvanene våre som kan slå ut i et spareparadoks i enden av syklusen.

Det norske folk betaler regningene sine, nye aktører refinansierer, men gjelden vokser. Før eller siden vil tapene komme og jeg stiller meg ikke positiv til et slikt selskap da det ikke har en langsiktig bærekraftig modell.

Spennende å se på en slik aktør som velger å gå på børs, da andre som YaBanks eiere selger og takker for laget.

Det er ikke meningen å virke ultra-bearish, men dette temaet er uendelig interessant :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Veldig gode poeng @Consigliere
Jeg deler synet ditt og vil peke det som ligger mellom linjene, nettopp at selskapet bygger på forbruksvanene våre som kan slå ut i et spareparadoks i enden av syklusen.

Det norske folk betaler regningene sine, nye aktører refinansierer, men gjelden vokser. Før eller siden vil tapene komme og jeg stiller meg ikke positiv til et slikt selskap da det ikke har en langsiktig bærekraftig modell.

Spennende å se på en slik aktør som velger å gå på børs, da andre som YaBanks eiere selger og takker for laget.

Det er ikke meningen å virke ultra-bearish, men dette temaet er uendelig interessant :D

Forretningsmodellen til henholdsvis yA Bank og Bank Norwegian er vel tilnærmet identisk, men selskapene er/var likevel svært forskjellige. Eksempelvis har sistnevnte en meget sterk merkevare, og hadde også god tilgang på kapital i en periode da yA Bank ikke hadde det.

Kapitaltilgangen gjorde blant annet at Norwegian kunne vokse når andre aktører strupet sine innlån under og etter forrige «finanskrise», dette har lagt mye av grunnlaget for den formidable veksten.

Det blir spennende å se om Bank Norwegian klarer å følge opp vekstmålene sine – og det må de vel for å forsvare prisingen :D
 
Jeg tenkte å gi mitt fadderbarn aksjer i dåpsgave (klokke får vente til konfirmasjon;)). Jeg har selv liten erfaring med faget og i den forbindelse lurer jeg på i hvilke aksjer som kan passe til dette formålet? Eller vil det være smartere å plassere pengene i et fond?
 
Indeksfond uten tvil, Nordnet sitt superfond gjenspeiler OSE og er helt gratis å handle i, ingen løpende kostnader, og ingen kostnader ved salg. Bedre enn det blir det ikke;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Hvordan går det med porteføljen til folk? Jeg blør om dagen, hovedsak pga sjømat. Men jeg sitter long, så blir ikke så stresset, har stor tru på denne sektoren på mellomlang sikt.
 
Tja, Bakkafrost produserer billig og bra. Er verdt å kikke på. Hadde også sett på Marine Harvest stort og solid selskap. Men vanskelig å anbefale noe akkurat nå, sjømatselskaper leverer knallresultat, men ender opp i rødt på børsen!
 
Sjømat er i en korreksjon nå. Prøv å se når salgspresser avtar, evt tenk på et tall, sett i forhold til nivået siste 3 månedene, og prøv å kjøp på nivå du hantro på. Vanskelig å vær konkret på hvor bunnen er :)
 
Hvis utgangspunktet er at topper og bunner klarer man aldri å treffe, ville jeg ventet til det trender igjen. I det minste ventet på et par topper/bunner over forrige topp/bunn osv.
Flere mellomlange trender i fisk er brutt, toppene er ca 10 % siden og "alle" har fisk i porteføljen. Det betyr mange potensielle selgere der ute. Slenger meg på @olem med at selskapene tjener fett, men alt faller. Aka; vent.
Blir spennende å se hvordan kostnadssiden i mhg ser ut etter fabrikken er helt innkjørt og båtene er levert!
 
  • Liker
Reaksjoner: olem
Som ung er det lite som kan konkurrere med de vanvittige fordelene ved å sette i BSU, som gjør det irrasjonelt å sette penger som kunne vært på BSU, i aksjer. Først når BSU er full blir det aktuelt med aksjekjøp.
Har nylig kjøpt opp i Axactor. Faktorer som avgjorde valget var hovedsakelig:

Sterkt management.
Tro på vekst i misligholdt gjeldt utover, spesielt i bransjer der Axactor har og får fotfeste.
Gode muligheter for å hente kapital for å øke likviditet.

Jeg er langsiktig i Axactor, men kan ta gevinst om jeg føler den blir veldig overpriset.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi og Lien
Som ung er det lite som kan konkurrere med de vanvittige fordelene ved å sette i BSU, som gjør det irrasjonelt å sette penger som kunne vært på BSU, i aksjer. Først når BSU er full blir det aktuelt med aksjekjøp.
Har nylig kjøpt opp i Axactor. Faktorer som avgjorde valget var hovedsakelig:

Sterkt management.
Tro på vekst i misligholdt gjeldt utover, spesielt i bransjer der Axactor har og får fotfeste.
Gode muligheter for å hente kapital for å øke likviditet.

Jeg er langsiktig i Axactor, men kan ta gevinst om jeg føler den blir veldig overpriset.
Har kjøpt litt AXA selv, og har god tro både på kort og lang sikt. Har så langt ca. 15% avkastning på investeringen. Dersom prisen går ned i nærmeste fremtid kommer jeg nok til å handle litt mer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Medici
Har et lite lodd i NANO. Flatt lenge, men et hyggelig rykk igjen nå. Langsiktig er det spennende.
 
  • Liker
Reaksjoner: olem
Klokkefolket har vist seg kompetent på flere områder; Etter å ha vært ute av markedet noen å har jeg nå realisert noen prosjekter, som gjør jeg at igjen ønsker å gjøre noen langsiktige plasseringer.

Hva tror dere om utviklingen fremover, komme de mørke skyenen avisene snakker om til å legge en demper det neste halve året? Ønsker å time ny intro best mulig.

Porteføljen vil for øvrig ha en overvekt av aksjefond, noen sikre obligasjoner og ca. 10% enkelt aksjer (mest for moro skyld), så disse har jeg ikke engang begynt å planlegge kjøpet av.

Tips mottas med stor takk.