A. Lange & Söhne-tråden

Denne står definitivt på toppen av ønskelisten. Perfekt design, finish og symmetri. For ikke å snakke om selvdrevet urverk som jeg savner i mange av hverdags-dressklokkene.

ASTL0773.jpg
ASTL0779.jpg
download (1).jpg
download (2).jpg
 
Noen som har vært borti den gamle varianten av 1815 Up/Down (36 mm)? Er litt småforelsket i denne om dagen, synes ALS gjorde mye rett med skiva på denne, f.eks. at sekundskive og gangreserveskive ikke kolliderer med 3, 5, 7 og 9. "Gangreserve" kunne de derimot spart seg for.
Ser at det trekkes fram at den er liten og med kort gangreserve (45 timer) sammenlignet med de nyere variantene på 39 mm

Bilde tjuvlånt fra drhr på Watchuseek:
IMG_0650.jpg
 
Ikke prøvd denne varianten selv.. Men 36 mm blir jo unektelig en del mindre enn 38.5.. Har du prøvd den nye varianten? Hva tenker du om størrelsen på den?
 
Jeg går for det meste med en klokke på Ø39 mm x 8 mm (ikke ALS), så jeg er godt vant med den størrelsen allerede. Har også i lengre perioder gått med 34 mm, en eldre Seamaster, så jeg er i utgangspunktet ikke bekymret for 36 mm, men det hadde vært interessant å se den side om side med noe jeg kjenner størrelsen på. Til nå har jeg bare kikket på ALS på nettet, har dessverre ikke fått prøvd noen varianter foreløpig.
 
Personlig syns jeg den gamle utgaven blir for pinglete, og syns den nye er helt perfekt.

Her bør du se begge klokkene live, ellers tror jeg du fort kan bli skuffet.
 
Enig med @Jon Henrik, her må det prøves.. Bor du langt fra Tidemann i Oslo? Ville tatt turen innom og forsøkt noen av klokkene der. Mange modeller som er 38.5 og som bør gi en viss pekepinn, selv om de ikke har akkurat 1815 Auf/Ab inne eventuelt..
 
Takker for råd, begge to! Jeg bor i Stavanger, så jeg får nok planlegge en tur innom Tidemann neste gang jeg er i Oslo sentrum. Det blir litt for dumt med impulskjøp (som jeg senere angrer på) i denne prisklassen :confused: