Takk for optimisme og løft
Dette ER litt spesielle greier, jeg ville blitt overrasket om så mange som 1 av 100 urmakere har dette på lager. Se gjerne på bildet i den linken til urdelar.se. Den jeg har er 12mm lang og på øyemål 2,5mm tykk med 2,5mm tykke "spisser". De ligner ikke særlig mye på vanlige springbars.
Måten jeg merker at den er dårlig (eller sitter dårlig er mer riktig å si) er at ved litt belastning - kraften for å åpne en twist er rikelig - så løsner den på ene siden og lenken kan på den siden gå et par mm ut av posisjon. Lenken er stiv nok til at den holdes på plass på andre siden og dermed ikke faller av klokken, men det oppleves utrygt og vil ganske sikkert gi mer slitasje og forverres over tid inntil den begynner å faktisk falle helt av.
Det er samme type springbar inni hvert av de avtagbare leddene i lenken, så jeg kan potensielt prøve å bytte litt rundt på dem.
Fra undersiden av urkassen ser jeg at springbaren ikke går helt inn i lenken, men tar jeg lenken av klokken og bare fester springbaren på lenken så sitter den tilsynelatende som den skal. Så kan jo være urkassefestet som ikke er helt bra også, men har ikke klart å se noe galt der enda. Jeg skal prøve på sikt å kryssbytte springbar med motsatt side og se hvordan feilen eventuelt følger eller ikke følger etter, men jeg må anta at lenkedelene inkludert springbarene er 50+ år gamle så da tenker jeg det kan være like greit å se etter nye.
Jeg skal få tatt litt bilder av dette når jeg har tid til å sette meg ned med det igjen