70-talls klokke med integrert lenke, Seamaster, DS-3, etc

Da var den på plass, nydelig sak med ETA-urverk som med min enkle timegrapher-app så ut til å være i ikke helt håpløs form. Men lenken akkurat litt for kort og noen ledd var veldig trege. Rett til urmaker for bestilling av to lenkeledd og service hvis det går greit å finne ledd (y)
1000009868.jpg

Just to share this information, the bracelet was made by Chatelain company, which is owned by Chanel now.

"G&F Châtelain SA continues to expand and moves into new buildings, where Sandoz & Co also takes up residence. Diversification continues through the manufacture of metal bracelets. On June 8 of the same year, G&F Châtelain registered the Master "C" hallmark, testifying to a growing reputation and an easily identifiable quality label."

Chatelain is still making Chanel and Bell & Ross watches, and others...

Noen modeller av Certina DS-3 har samme lenke og lås som Cosmicen ser det ut som: https://watches83.com/en/vintage-ce...al-c-e-004-eta-2784-oversize-spectacular.html
Etter å ha sammenlignet slitasjen på urskiven er jeg 99,7% sikker på at denne på watches83 er identisk med den jeg kjøpte fra ebay. Det er jo litt artig, men taler kanskje for at denne virkelig er en rarietet.

Jeg jakter på ekstra ledd til lenken nå både her på forumet og gjennom Gjertsen. Certina svarer ikke, men Omega har forhåpentligvis ledd som passer, så ett nytt er bestilt for å teste men hvis noen har liggende er det veldig interessant.

Følte denne hørte mer hjemme i vintageforumet enn omegaforumet hvor jeg startet så fikk hjelp av Jon Henrik med å flytte den hit 🥳

Nå er lenken lang nok og Certinaen har vært med på noen dagers bruk med stort hell, men det er en springbar som kanskje virker litt dårlig, og det får meg til å innse at når disse potensielt er 50 år gamle så kan det være lurt å fornye eller i hvert fall ha et par stykker på lager hjemme.

Jeg fant denne med google bildesøk, og den ser riktig ut men lengden som er oppgitt er 16,5mm. Mine måler nesten 12mm: https://urdelar.se/products/bracele...f-196-0090-no-1257-220?variant=32932893622357

Er det mulig det finnes en grovere variant av lenken? Eller at mine springbars har mistet så mye spenst at de er mer enn 4mm kortere enn ny? Eventuelt at Omega eller urdelar.se muligens oppgir ytre bredden av lenkeleddene som springbarene tilhører? Meninger og synsing søkes :unsure:

Nå er lenken lang nok og Certinaen har vært med på noen dagers bruk med stort hell, men det er en springbar som kanskje virker litt dårlig, og det får meg til å innse at når disse potensielt er 50 år gamle så kan det være lurt å fornye eller i hvert fall ha et par stykker på lager hjemme.

Jeg fant denne med google bildesøk, og den ser riktig ut men lengden som er oppgitt er 16,5mm. Mine måler nesten 12mm: https://urdelar.se/products/bracele...f-196-0090-no-1257-220?variant=32932893622357

Er det mulig det finnes en grovere variant av lenken? Eller at mine springbars har mistet så mye spenst at de er mer enn 4mm kortere enn ny? Eventuelt at Omega eller urdelar.se muligens oppgir ytre bredden av lenkeleddene som springbarene tilhører? Meninger og synsing søkes :unsure:
Hvordan merker du at springbaren er dårlig? Antakelig så er de blitt byttet flere ganger, og jeg tviler på at de er originale merkedeler uansett.
Jeg har ikke hatt denne typen lenke, men fra min erfaring er ikke spring bars noe hokus-pokus. Du kan gå til hvilken som helst urmaker og de vil ha et utvalg av lengder du kan prøve deg fram med. Noen typer klokker trenger spring bars som er litt tykkere for at lenken skal sitte som støpt uten noe slingring, men urmaker burde ha litt variasjon i tykkelser også.

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Hvordan merker du at springbaren er dårlig? Antakelig så er de blitt byttet flere ganger, og jeg tviler på at de er originale merkedeler uansett.
Jeg har ikke hatt denne typen lenke, men fra min erfaring er ikke spring bars noe hokus-pokus. Du kan gå til hvilken som helst urmaker og de vil ha et utvalg av lengder du kan prøve deg fram med. Noen typer klokker trenger spring bars som er litt tykkere for at lenken skal sitte som støpt uten noe slingring, men urmaker burde ha litt variasjon i tykkelser også.
Takk for optimisme og løft :)

Dette ER litt spesielle greier, jeg ville blitt overrasket om så mange som 1 av 100 urmakere har dette på lager. Se gjerne på bildet i den linken til urdelar.se. Den jeg har er 12mm lang og på øyemål 2,5mm tykk med 2,5mm tykke "spisser". De ligner ikke særlig mye på vanlige springbars.

Måten jeg merker at den er dårlig (eller sitter dårlig er mer riktig å si) er at ved litt belastning - kraften for å åpne en twist er rikelig - så løsner den på ene siden og lenken kan på den siden gå et par mm ut av posisjon. Lenken er stiv nok til at den holdes på plass på andre siden og dermed ikke faller av klokken, men det oppleves utrygt og vil ganske sikkert gi mer slitasje og forverres over tid inntil den begynner å faktisk falle helt av.

Det er samme type springbar inni hvert av de avtagbare leddene i lenken, så jeg kan potensielt prøve å bytte litt rundt på dem.

Fra undersiden av urkassen ser jeg at springbaren ikke går helt inn i lenken, men tar jeg lenken av klokken og bare fester springbaren på lenken så sitter den tilsynelatende som den skal. Så kan jo være urkassefestet som ikke er helt bra også, men har ikke klart å se noe galt der enda. Jeg skal prøve på sikt å kryssbytte springbar med motsatt side og se hvordan feilen eventuelt følger eller ikke følger etter, men jeg må anta at lenkedelene inkludert springbarene er 50+ år gamle så da tenker jeg det kan være like greit å se etter nye.

Jeg skal få tatt litt bilder av dette når jeg har tid til å sette meg ned med det igjen (y)

Takk for optimisme og løft :)

Dette ER litt spesielle greier, jeg ville blitt overrasket om så mange som 1 av 100 urmakere har dette på lager. Se gjerne på bildet i den linken til urdelar.se. Den jeg har er 12mm lang og på øyemål 2,5mm tykk med 2,5mm tykke "spisser". De ligner ikke særlig mye på vanlige springbars.

Måten jeg merker at den er dårlig (eller sitter dårlig er mer riktig å si) er at ved litt belastning - kraften for å åpne en twist er rikelig - så løsner den på ene siden og lenken kan på den siden gå et par mm ut av posisjon. Lenken er stiv nok til at den holdes på plass på andre siden og dermed ikke faller av klokken, men det oppleves utrygt og vil ganske sikkert gi mer slitasje og forverres over tid inntil den begynner å faktisk falle helt av.

Det er samme type springbar inni hvert av de avtagbare leddene i lenken, så jeg kan potensielt prøve å bytte litt rundt på dem.

Fra undersiden av urkassen ser jeg at springbaren ikke går helt inn i lenken, men tar jeg lenken av klokken og bare fester springbaren på lenken så sitter den tilsynelatende som den skal. Så kan jo være urkassefestet som ikke er helt bra også, men har ikke klart å se noe galt der enda. Jeg skal prøve på sikt å kryssbytte springbar med motsatt side og se hvordan feilen eventuelt følger eller ikke følger etter, men jeg må anta at lenkedelene inkludert springbarene er 50+ år gamle så da tenker jeg det kan være like greit å se etter nye.

Jeg skal få tatt litt bilder av dette når jeg har tid til å sette meg ned med det igjen (y)

Fra beskrivelsen høres det ut som de burde byttes ja.
Jeg så bildet fra Urdeler. Poenget mitt er at uansett om enden på springbaren har et annet design, er det kraften fra fjæren som holder lenken på plass. De rillene ytterst på bildet er vel designet for at det skal være lettere å gripe tak i med et springbarverktøy? Hvis du har pinner fra en annen klokke liggendes kan du kanskje prøve med en generisk en og se om det fungerer.

I tillegg: Er du sikker på at alle de utskiftsbare lenkeleddene er festet med springbar? Jeg har aldri sett dette i en lenke før. Springbars er en forburksartikkel og de faller gjerne fra hverandre etter noen års bruk. Hvis hvert ledd i lenken har et fjær i seg er det et kvalitetsproblem 😛

Redigert:
Fikk testet litt og tatt noen bilder her om dagen. Ble tatt av hverdagen før jeg rakk å dele bilder men her er kort writeup.

Dette er "lugs" kl 6, her er alt ok og springbar går fint gjennom urkassen i midten og inn i begge sider av lenken:
7111.jpg

Så her er problemet kl 12 på kassen, rett over den røde streken ser du refleksjonen i tuppen av springbaren, som burde vært inne i lenkeleddet:
7194.jpg

Her kanskje enda tydligere, springbar går ikke skikkelig inn i lenkeleddet som her er øverst:
7113.jpg

Sånn ser det ut når lenken er av:
7114.jpg

Springbar i lenken sitter som støpt når den er av klokken:
7116.jpg

Både festet i kassen og leddene har litt grov og asymmetrisk finish der springbar festes, i sterk kontrast til alle deler av lenken du normalt er i kontakt med ved vanlig bruk som har helt upåklagelig finish:
7117.jpg

Springbar er ca 12mm
7118.jpg

Kryssbyttet springbar med tilsvarende som fester låsen på lenken og ingen endring. Så problemet er nok i kassen.

• Liker
Reaksjoner: andres