70 års bursdagsgave til pappa

Jeg ser ikke problemet her. Det virker som du kompliserer ting for deg selv.

Du har en submariner i hende allerede. Foreslår at du er en god sønn og gir ham din egen. Det blir da enda mer spesielt for din far, fordi den er den konkrete klokken han faktisk har gått og kikket på lenge. "Far-til-sønn" er den klassiske retningen, men det er jo like kult når det går andre veien.

Du rekker da bursdagspresang før fristen, og så finner du en ny submariner i markedet etterpå i ro og mak. Da har du tid til å spare opp ekstra midler dersom markedsprisen er for høy til at du kan kjøpe den på dagen til din far. Submariner koster dessverre det den koster, markedet er effektivt og det virker som du kjenner til alle de samme kanalene som oss andre.
 
Redigert:
Legg ut en WTB her og på relevante grupper på Facebook, så skal du se du får ristet en selger eller to ned fra treet. Men du må tåle å betale markedspris, det er jo ingen grunn til at folk skal selge klokkene sine på "billigsalg".
 
Jeg hadde ute en WTB på vegne av en kompis som var ute etter en 116610LN og jeg ble seriøst overøst med forslag. Det endte ikke opp med submariner kjøp, da jeg kom over en SD4K som han gikk for istedet.

Jeg trengte ikke å utbrodere så veldig mye om hvorfor jeg ville ha klokka, men det var MANGE som tok kontakt med meg. Så du gjør det nok litt for komplisert for deg selv.
 
Jeg håper til slutt at Pappa også får med utskrift av denne tråden. Det har blitt mye jobb for å skaffe klokken. En Sub koster det markedet vil betale i dag, så der har man ikke noe valg. Varen er tilgjengelig. Trenger/vil du ha en nå, @yungstar , er det bare å cashe ut. Trist, men leit(!/?). Er det verd det for deg? Det er spørsmålet. Du kan synes det er mye penger, men er det verd det? Stikk fangeren i jorden og enten gå for en Sub, eller så vil sikkert en DJ kunne fylle i smak. Er det dette du vil gi han, "så har du ikke noe valg".
9
 
Legg ut en WTB her og på relevante grupper på Facebook, så skal du se du får ristet en selger eller to ned fra treet. Men du må tåle å betale markedspris, det er jo ingen grunn til at folk skal selge klokkene sine på "billigsalg".
Jeg har ingen problemer med å betale markedspris. Men de folka jeg har sett som selger i Norge ber om langt mer enn markedspris. Det er problemet. Når du begynner å be om 110,000 for en nodate sub fra 2012 uten boks eller papirer som ikke er betalt moms på eller hvilket år det nå var, da er det uaktuelt. Såklart betaler jeg markedspris. Det har jeg null problem med.

Jeg har ikke fått en eneste henvendelse til tross for å ha lagt ut denne tråden samt på noen andre store norske FB grupper. Fordi det er ingen til salgs. Ikke norske ihvertfall. Og de eneste jeg har råd til å kjøpe er norske eller svenske. Kronen vår har tatt en vanvittig smell. Drar du til Danmark så er danske kronen bundet mot Euroen og er 0.70 på 1 norsk. Pundet ligger på 11.72 norske kroner. Og det er like ille nedover hele europa. I tillegg så kommer tollavgiften på toppen av det hele om du kjøper utenfor Norge på 25% av totalprisen.

Så å kjøpe noe fra utlandet blir helt uaktuelt.Hvor har du sett meg be folk selge på billigsalg? Les i det minste hva folk skriver før du kommenterer ...

Jeg har til nå funnet én seriøs selger i Norge, og det er en Ref. 16800 fra 1985 til 100,000 kroner. Dette uret vurderes.

Får jeg ikke ordnet en 116610LN eller 114060 strøkent til en fair markedspris i Norge så gir jeg ham bare min Sub fra 2019 og fikser en ny til meg selv på et senere tidspunkt.
 
  • Liker
Reaksjoner: christoball
Jeg ser ikke problemet her. Det virker som du kompliserer ting for deg selv.

Du har en submariner i hende allerede. Foreslår at du er en god sønn og gir ham din egen. Det blir da enda mer spesielt for din far, fordi den er den konkrete klokken han faktisk har gått og kikket på lenge. "Far-til-sønn" er den klassiske retningen, men det er jo like kult når det går andre veien.

Du rekker da bursdagspresang før fristen, og så finner du en ny submariner i markedet etterpå i ro og mak. Da har du tid til å spare opp ekstra midler dersom markedsprisen er for høy til at du kan kjøpe den på dagen til din far. Submariner koster dessverre det den koster, markedet er effektivt og det virker som du kjenner til alle de samme kanalene som oss andre.

Hva er det jeg kompliserer for meg selv? Dette er et forum for å diskutere Rolex. Jeg har andre WTB posts ute på Buy/sell Rolex grupper på Facebook. Og resten du sier her er nøyaktig det jeg har sagt hele tiden. At jeg kommer til å gi ham min Sub i gave og skaffe en ny til meg selv senere dersom jeg ikke klarer å ordne en fin Sub til ham for markedspris før oktober.
 
Jeg hadde ute en WTB på vegne av en kompis som var ute etter en 116610LN og jeg ble seriøst overøst med forslag. Det endte ikke opp med submariner kjøp, da jeg kom over en SD4K som han gikk for istedet.

Jeg trengte ikke å utbrodere så veldig mye om hvorfor jeg ville ha klokka, men det var MANGE som tok kontakt med meg. Så du gjør det nok litt for komplisert for deg selv.

Dette er et forum for å snakke om Rolex og klokker generelt. Hvis du ikke liker "utbroderinger" så står du fritt til å hoppe over tråden og la være å svare med noe som på ingen måte hjelper meg. Ingen har tatt kontakt med, og jeg har lagt ut flere veldig korte WTB på diverse FB grupper. Eller, noen har kontaktet meg, men dette har vært helt absurde priser. Som 130.000 kroner for en No-date fra 2012 osv som det ikke er tatt service på og som ser helt forferdelig ut (full av riper). Det ville kostet 10,000 minst å ha den inn på service og få den polert.

Skulle jeg solgt en av mine Rolexer til noen andre hadde jeg sørget for at de fikk en god opplevelse. Jeg hadde utført service på uret før jeg la det ut for salg, og lagt det ut til en fair pris. Ikke 20.000 mer enn de går for i resten av verden + at kjøperen selv må betale servicen. Det er bare dårlig business og skjer ikke. Jeg kjøper den rette klokka til rette pris, altså markedspris. Ikke flere titusener over som disse grådige folka ber om fordi de vet det er tørke på nyere modeller Subs generelt nå i Norge.*


Hvor var det du hadde ute WTB på en 116610 da siden du ble "overøst" med henvendelser fra folk som ville selge urene sine til markedspris?
 
Jeg håper til slutt at Pappa også får med utskrift av denne tråden. Det har blitt mye jobb for å skaffe klokken. En Sub koster det markedet vil betale i dag, så der har man ikke noe valg. Varen er tilgjengelig. Trenger/vil du ha en nå, @yungstar , er det bare å cashe ut. Trist, men leit(!/?). Er det verd det for deg? Det er spørsmålet. Du kan synes det er mye penger, men er det verd det? Stikk fangeren i jorden og enten gå for en Sub, eller så vil sikkert en DJ kunne fylle i smak. Er det dette du vil gi han, "så har du ikke noe valg".
9
Mye jobb? Hva mener du? Jeg har lagt ut noen WTB i FB grupper med titusenvis medlemmer og her inne så har jeg spurt om tips/råd fra folk. Det er tross alt et forum for å diskutere Rolex med ganske få medlemmer. Mest enusiaster her. Er Ikke som klokkeriet med 80,000 medlemmer som er alt fra folk som driver med billigklokker til noen hundrelapper opp til entusiasten som har klokkesamling til flere millioner.

Hva mener du faren min skal se en utskrift av denne tråden for? Skjerp deg'a. Ikke vits å være frekk bare fordi noen spør om hjelp til å skaffe en klokke til sin fars 70-års bursdag.

For en totalt ubrukelig kommentar. Hvis du bare har negativt vås å komme med, kanskje heller bedre å la være å kommentere ...
 
  • Haha
Reaksjoner: christoball og TomB
Dette er et forum for å snakke om Rolex og klokker generelt. Hvis du ikke liker "utbroderinger" så står du fritt til å hoppe over tråden og la være å svare med noe som på ingen måte hjelper meg. Ingen har tatt kontakt med, og jeg har lagt ut flere veldig korte WTB på diverse FB grupper. Eller, noen har kontaktet meg, men dette har vært helt absurde priser. Som 130.000 kroner for en No-date fra 2012 osv som det ikke er tatt service på og som ser helt forferdelig ut (full av riper). Det ville kostet 10,000 minst å ha den inn på service og få den polert.

Skulle jeg solgt en av mine Rolexer til noen andre hadde jeg sørget for at de fikk en god opplevelse. Jeg hadde utført service på uret før jeg la det ut for salg, og lagt det ut til en fair pris. Ikke 20.000 mer enn de går for i resten av verden + at kjøperen selv må betale servicen. Det er bare dårlig business og skjer ikke. Jeg kjøper den rette klokka til rette pris, altså markedspris. Ikke flere titusener over som disse grådige folka ber om fordi de vet det er tørke på nyere modeller Subs generelt nå i Norge.*


Hvor var det du hadde ute WTB på en 116610 da siden du ble "overøst" med henvendelser fra folk som ville selge urene sine til markedspris?
Rolexforum Norge. Fikk 7 forslag på en dag. Alle var norsk-kjøpte og prisene jeg fikk uten noe forsøk på å prute var fra 96-115k.
 
Ok, jeg synes fortsatt det er en fin ting du prøver å få til her, men nå begynner jeg også å stusse litt.

For det første - du skriver: "Jeg kjøper den rette klokka til rette pris, altså markedspris".
Her tror jeg du misforstår veldig.
Markedspris har ingenting med å gjøre med hva du ønsker å betale eller hva du tenker (ønsker?) er rett pris.
Den har heller ikke noe å gjøre med hva som er veiledende utsalgspris hos en AD.
Den vanlige definisjonen av markedspris er som følger:

Så altså bestemmes markedspris av:
  • hvor mange klokker av en gitt modell som er til salgs i markedet nå
  • hva folk er villige til å gi for den gitte klokken på samme tidspunkt
Hva du har lyst til å betale er helt irrelevant for markedskreftene.

For det andre så synes jeg du nå forsøker å fremstille deg selv på en usedvanlig bra måte.
Du sier at hvis du skulle selge så skulle du selge til en fair pris så kjøper får en bra opplevelse.
Mens du i samme avsnitt omtaler folk som selger til markedspris (i henhold til riktig definisjon av markedspris) for grådige.
Really? I mean, really???

Og til slutt for det tredje: hvor nøye søker du når du finner disse eksemplene og disse prisene du nevner her?
Det virker for meg som du nevner de dyreste eksemplene du kan finne. Er det for å få litt sympati så kanskje noen selger deg en klokke billig? Jeg bare spør altså (på en fin måte).
Jeg brukte 30 sekund på et søk på Finn.no
Der finner jeg en 14060 som er kjøpt fra Norsk AD med papirer, og er i bra stand.
Denne klokken selges for 80k som jeg personlig mener er en veldig hyggelig pris.
Selger er @Preben Lidi her på Tidssonen som vel er en av de med lengst fartstid som klokkesamler i Norge. Jeg skal ikke svare for han, men jeg vil tro han har noe slikt som ca 30 års erfaring med kjøp/salg av klokker. Jeg vet din profil her på forumet er bare et par dager gammel, men "alle" her vet hvem han er. Jeg har aldri handlet av han selv, men hvis du leser omtaler her på forumet så vil du se at han har solgt haugevis og har utelukkende bra tilbakemeldinger som en ordentlig kar og seriøs aktør. På Finn.no har han også topp score.

Hadde jeg vært i markedet for en slik klokke så hadde jeg uten å blunke kjøpt denne klokken av Preben.

For å være hyggelig gir jeg deg lenken til klokken. Løp og kjøp!!!

Misforstår er det du som gjør. Markedspris er ikke 140,000 kroner. Jeg kjenner en som for få dager siden kjøpte en 2016 114060 med utført overhaling i Desember 2019 for 90,000 kroner. Jeg kjenner også en som i April kjøpe en 116610LN date som det også for kort tid siden var utført service på for 95,000 kroner. At prisen har gått opp siden april/verste coronatid er jeg fullstendig klar over, men folk forsøker selge sine klokker til 130-140,000 kroner. Og det er IKKE markedspris. Glem det. 50,000 over MSRP for noe fra 2014-2015? Må du gi deg.

Jeg har bedre ting å gjøre enn å svare på masse irrelevant tull. Jeg ønsker å kjøpe et 114060 eller 116610LN ur. Ikke et 14060. Men det uret kom først på Finn i dag. Først nå som du nevnte det at jeg gikk inn og så at det var lagt ut. Det var ikke der i går. Det er en fair pris det. Men jeg er ikke interessert i et 14060. Det hjelper hvis du leser hva jeg skriver. Jeg vet hvem han er og skulle hatt null problem med å handle, men jeg er ikke interessert i den klokken. Igjen: Les hva jeg skriver.

Hva du hadde kjøpt uten å blunke gir jeg ærlig talt blaffen i.

Forsøker å fremstille meg selv på en usedvanlig bra måte? Nope, prøver ikke fremstille meg selv på noen måte. Men når man driver med salg og kjøpt av klokker i denne prisklassen så synes jeg det er greit å opptre på en ryddig og vennlig og imøtekommende måte for å gi kjøper av uret en best mulig opplevelse. Sånt setter jeg pris på når jeg kjøper og jeg vet at de jeg har solgt til har satt pris på det. Jeg syns at alle ur som trenger er gamle i den prisklassen bør sendes på service før de selges. Og at det bør gå på selgers regning. Så får han eventuelt justere opp prisen litt deretter. Men for å være ærlig, hva du synser og tror om hva jeg prøver eller ikke prøver å fremstille meg selv som gir jeg blaffen i. Nå har jeg rett og slett fått nok av hele denne tråden. De jeg omtaler so grådige er folk som forsøker selger klokker til 30-40,000 over markedspris.

Ferdig snakka.
 
Hvis du bare har negativt vås å komme med, kanskje heller bedre å la være å kommentere ...
Forsøker å fremstille meg selv på en usedvanlig bra måte? Nope, prøver ikke fremstille meg selv på noen måte. Men når man driver med salg og kjøpt av klokker i denne prisklassen så synes jeg det er greit å opptre på en ryddig og vennlig og imøtekommende måte

Her kan det nok være en fornuftig tanke å ta et skritt tilbake for å ta et lite overblikk av hva du skrevet hittil, og hvilke svar du har mottatt for her bommer du litt.

Det jeg lurer på er om noen har eller kjenner til noen som har en Submariner Date (116610LN) eller Submariner Nodate (114060) med boks og papirer til salgs slik at jeg får handlet en til min fars 70-års jubileum? Ingen krav til til årsmodell annet enn at den må være mellom året 2010 og 2020 og ha keramisk bezel, samt heller ikke ha grove hakk/dents slik at en overhaul/polering vil få den til å fremstå som mer eller mindre helt ny. [...]

Deretter føyer du på et nytt tilleggskrav, som da er en pris mellom 90-100k.

110k for en nodate sub er alt for dyrt

Jeg har ingen problemer med å betale markedspris. Men de folka jeg har sett som selger i Norge ber om langt mer enn markedspris.

Er det ikke det da slik at markedsprisen dessverre faller utenfor ditt budsjett og dine preferanser? Du fikk også råd angående akkurat denne spesifikke modellen, og alternativer tilpassa akkurat din situasjon. Uansett kommer du deg ikke utenom det faktum at man må betale overpris på akkurat de sub-ene du er ute etter. Det er verken høflig eller hjelpsomt å komme med spydige kommentarer til de som har tatt seg tid til å bidra, og gi deg en liten virkelighetsjekk.

Ikke vits å være frekk bare fordi noen spør bidrar med hjelp til å skaffe en klokke til en annens fars 70-års bursdag.

Husk at det er lov å vise gode manerer ovenfor andre personer - som ikke kjenner deg personlig, vel å merke - som forsøker å hjelpe deg med noe de ikke tjener én eneste øre på
 
Redigert:
Ser i Sub-tråden at du også er veldig interessert i en 16613-modell, så mulig folk blir litt forvirret o_O
Nope. Var interessert i 116610'n hans. TT'en kunne vært en evt. nødløsning. Dette er et av problemene til folk. De tror de kan lese andres tanker i skriftilig korrespondanse. Feil.
 
Her kan det nok være en fornuftig tanke å ta et skritt tilbake for å ta et lite overblikk av hva du skrevet hittil, og hvilke svar du har mottatt for her bommer du litt.



Deretter føyer du på et nytt tilleggskrav, som da er en pris mellom 90-100k.





Er det ikke det da slik at markedsprisen dessverre faller utenfor ditt budsjett og dine preferanser? Du fikk også råd angående akkurat denne spesifikke modellen, og alternativer tilpassa akkurat din situasjon. Uansett kommer du deg ikke utenom det faktum at man må betale overpris på akkurat de sub-ene du er ute etter. Det er verken høflig eller hjelpsomt å komme med spydige kommentarer til de som har tatt seg tid til å bidra, og gi deg en liten virkelighetsjekk.



Husk at det er lov å vise gode manerer til andre personer - som ikke kjenner deg personlig, vel å merke - som forsøker å hjelpe deg med noe de ikke tjener én eneste øre på


For noe svada du skriver. Jeg har ikke sagt et ord om noe tilleggskrav om pris på 90-100k. Det kommer helt an på årsmodell og hva slags tilstand uret er i.


Dere får ha en fin kveld. Jeg er ferdig i denne tråden her. Den har sporet fullsendig av fra tema og folk her ilegger meg meninger og påstander som bare er tull. Trodde ikke Tidssonen var full av barnehagebarn.
 
Nope. Var interessert i 116610'n hans. TT'en kunne vært en evt. nødløsning. Dette er et av problemene til folk. De tror de kan lese andres tanker i skriftilig korrespondanse. Feil.
"Hei, det er en god sjanse for at 16613 blir solgt i løpet av høsten, men den skal inn til service først. :)
Okay flott! Er det Bjerke du bruker da? Kjøper det jeg om prisen er rett :) Hvilken årsmodell er det forresten?"


Sitatet over resulterte i tankelesing av skriftlig korrespondanse fra min side. Beklager det :mrgreen:
 
Redigert:
For noe svada du skriver. Jeg har ikke sagt et ord om noe tilleggskrav om pris på 90-100k. Det kommer helt an på årsmodell og hva slags tilstand uret er i.


Dere får ha en fin kveld. Jeg er ferdig i denne tråden her. Den har sporet fullsendig av fra tema og folk her ilegger meg meninger og påstander som bare er tull. Trodde ikke Tidssonen var full av barnehagebarn.
Relativt få barnehagebarn her, foreslår du holder deg til Klokkeriet.