70 års bursdagsgave til pappa

Medlem
23. juli 2020
Innlegg
39
Sted
Oslo
Innledningsvis så anføres det at jeg var litt usikker på hvor i forumet jeg skulle legge denne tråden. Men siden det ikke er noe spesifikt want to buy av modell; date/nodate eller årsmodell, så føltes det mest naturlig å legge det her. Admin/mod må gjerne flytte eller slette.



Min pappa fyller 70 år i oktober og i den forbindelse så ønsker jeg å kjøpe en Rolex Submariner i stainless steel til ham. Han går nå med en Rado og det synes jeg bare er trist. Hans kone som ville ha en til seg selv og kjøpte da to ganske matchende klokker. En liten firkantet klokke med diamanter som hourhands. Ser ut som en ladieswatch. Han har prøvd mine Rolexer og andre klokker og jeg kan se hvor "misunnelig" og "fengslet" han blir av dem, og hvor lyst han har på en selv. Men han er jo selvfølgelig glad på mine vegne.

Ønsker å gjøre noe skikkelig spesielt for ham nå som han fyller 70 år og en Rolex Submariner skulle være den flotteste gaven han kunne fått. Alle vi klokkeentusiaster vet at klokker representerer så mye mer enn bare noe som viser tiden, men at det også er noe som minner oss på viktige ting i livet og får oss til å tenke på gode minner og nostalgia (litt som en tatovering for andre). Tenker den ville blitt inngravert med hans navn øverst på baksiden sammen med mitt og min sønn sitt før han får den. Sånn at hver gang han ser bak på casebacken så tenker han på alle opplevelsene han har hatt med meg og sitt barnebarn.

Når jeg tar over (forhåpentligvis om lang tid) siden jeg allerede har en Submariner kjøpt fra før så går den rett i en safe frem til sønnen min er gammel nok til å ta ansvar for- og arve den.

Som dere alle vet er stainless steel Rolex sports-ur situasjonen i Norge nå tilnærmet håpløs. Ingen av de authorized dealerne vi har her kan skaffe Subs på årevis. Etterspørselen er så vanvittig stor. Og på grunn av at den norske kronen har sunket så mye og på grunn av at vi må betale 25% importskatt (VAT) på toppen av det vi allerede betaler for en 2nd hand/brukt klokke fra et annet land så er det også helt håpløst å importere. Med unntak kanskje fra Sverige som har fått sin valuta kjørt like i do som Norge.

Det jeg lurer på er om noen har eller kjenner til noen som har en Submariner Date (116610LN) eller Submariner Nodate (114060) med boks og papirer til salgs slik at jeg får handlet en til min fars 70-års jubileum? Ingen krav til til årsmodell annet enn at den må være mellom året 2010 og 2020 og ha keramisk bezel, samt heller ikke ha grove hakk/dents slik at en overhaul/polering vil få den til å fremstå som mer eller mindre helt ny. Helst få ordnet dette så raskt som mulig slik at jeg rekker å få den overhauled og polert før bursdagen hans i slutten av oktober.

N.B. Jeg skulle aldri polert noe jeg hadde kjøpt nytt, men siden dette blir å kjøpes 2nd hand fordi det er helt umulig å få via AD så tenker jeg det er greit å polere den slik at min far får en klokke som fremstår tilnærmet helt ny og som han kan sette sin egen patina i de sise 20-30 årene han har igjen (forhåpentligvis).


På forhånd stor takk for hjelpen om noen kan hjelpe.
 
  • Liker
Reaksjoner: CaveMan
Tilgjengelighet er da ikke noe problem.
Det er prisene som er hinderet for de fleste.
Har du lyst har du råd.

En liten tur til gråhandlere nedover i Europa, alternativt UK, vil nok gi god uttelling.

Har du sjekket salgssidene på rolexforums.com.
(Ikke den norske siden med alle dimlingene)
 
  • Liker
Reaksjoner: Puma
Jeg gjorde det for noen år siden. Etter at han falt fra ble den videreført til min nevø med mitt samtykke. Så den er fremdeles i familien. Og det liker jeg.
Ja, enig i at det er en god måte å gjøre det på. Min nevø på 11 år (har ikke barn selv selv) er veldig interessert i klokkeboksen min. Ingen tvil om at han skal få overta en av mine ved en passende anledning en gang i framtiden :) Men, mulig jeg må ha en klausul om at han ikke får flippe den...;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Tilgjengelighet er da ikke noe problem.
Det er prisene som er hinderet for de fleste.
Har du lyst har du råd.

En liten tur til gråhandlere nedover i Europa, alternativt UK, vil nok gi god uttelling.

Har du sjekket salgssidene på rolexforums.com.
(Ikke den norske siden med alle dimlingene)

Prisen er et "hinder". Å Skulle betale 100-110.000 for en Sub av en grey dealer i utlandet + 25% vat for å importere inn til Norge er helt uaktuelt. Grey dealers kjøper klokkene til dyre premiums og selger dem enda dyrere. Importmomsen har jeg ikke penga til nå. Og jeg kjenner heller ingen som jeg vet at 100% ikke hadde sendt meg en replica eller en pakke med en stein i.

Et annet problem er hvor på trynet den norske kronekursen er nå. Som et eksempel er den Danske kronen 70 kroner på 100 norske. Det blir svindyrt. Europrisen har gått seg til litt, men er fortsatt veldig høy. Pundet er enda verre. Dollaren er okay. Den skulle jeg kunne handlet på. Men 25% importskatt på toppen av en klokke jeg har betalt 100+ tusen for det har jeg ikke råd til nå.

Sverige sin krone har falt nesten nøyaktig like mye som den norske. Den er såvidt litt høyere enn den norske. Så jeg skulle kunne kjøpt fra Sverige. Norge og Sverige virker som de to eneste stedene det er realistisk for meg å handle nå. Ordner det seg ikke får jeg helt enkelt gi ham min Submariner, så fikser jeg en ny til meg selv etterhvert.

Kjenner du til noen grey dealers du har gjort business med før som man kan få en rimelig pris av? Det må ikke være noen 2020 modell. Det holder at den er 2014 f.eks. Er bare å sende den på service og få bracelet/foldespenna polert ihvertfall så den ser helt ny ut. Og Bytte pakninger, fjær, og ta en trykktest. Han svømmer mye i basseng som trening og har boblebad også. Så viktig å ta den servicen. Eventuelt om han får min og så tar jeg den andre jeg kjøper sånn at han får det peneste eksemplaret.

Takk for svar og tipset om salgssidene på rolexforums forresten.
 
Redigert:
Du skriver at han blir «misunnelig» når han prøver dine Rolexer. Kan du ikke bare gi han en av dine hvis du har flere? Det hadde jeg gjort hvis min far på 70 hadde hatt lyst på Rolex ;)

Misunnelig ble ikke riktig ord men jeg ser hvor lyst han har på en selv. Eller jo, han er misunnelig fordi han så gjerne vil ha en Sub selv, men det gjelder alle som har en Sub, ikke bare meg. Han sier det selv og hvor heldig jeg er som har en. Og han har prøvd selv å få via de authorized dealerne vi har i Norge opp til flere ganger.

Jeg har bare én Submariner og det er den han aller helst vil ha og ønsker seg. Han er ikke interessert i noen andre klokker fra Rolex. Ble bare noen feilformuleringer som kom i farta. Det skulle stått når han prøvde min Submariner og et par av mine andre klokker som ikke er rolexer. Men uansett: SD og SD: DS blir for stort og bulky. En Day-Date skulle han nok likt men jeg har ikke råd til det.

Hadde jeg hatt mer enn én Submariner hadde han selvfølgelig fått en av dem. Så derfor må jeg kjøpe en, og helst fra Norge. Norske kronen er så dårlig nå at å importere blir svindyrt. Ihvertfall når man legger til importskatten på 25% (VAT).

Er kun Submariner fra Rolex som er aktuelt. Så hvis jeg ikke klarer å skaffe ham en før han har bursdag må jeg vurdere å enten gi ham min, så kjøper jeg en ny etterhvert. Eller at jeg kjøper noe til samme pris fra et annet merke. Mest sannsynlig får han bare min så fikser jeg en ny etterhvert.
 
Dollar okay på 9.17??

Er lenge siden den var spesielt mye lavere enn det. Dagene når den lå på 6-7-8 kroner er jo 10-15 år siden, er det ikke? Rundt 9 kroner er vel der den lå før krona gikk til helvete omtrentda Covid-19 smalt, hvis jeg ikke husker feil? Fra mars til mai lå dollaren helt opp mot 12-13 kroner. Så det er en del bedre nå. Tror ikke vi kommer til å se dollarprisen gå under 9 kroner igjen. Ikke slik det er med dagens oljemarked.

Takk for det :)
Nei jeg er hans eneste sønn. Han har ikke andre barn. Fordeling blir derfor ikke noe problem. Men godt tenkt. Også det med å gi på lån ut livet, men jeg skulle ikke klare meg uten en Submariner i 20-30 år. Det er den klokken jeg bruker mest. Nei det hadde ikke gått. Men jeg vurderer å gi ham min og så kjøper jeg heller en ny en senere hvis jeg ikke klarer å få tak i en til ham før han har bursdag i slutten av oktober. Det tror jeg at jeg gjør. 90-100.000 er penger jeg har. Men jeg har ikke råd til å betale absurde priser til en grey dealer et eller annet sted og i tillegg betale 25% til den norske stat i importskatt på toppen.

Takk for svar og for mange gode forslag!

Mest sannsynlig får han min og så kjøper jeg en ny når den rette dukker opp til rette prisen.
 
Mulig jeg misser noe her, men det ligger i skrivende stund tre 114060 på Finn mellom 90 og 110k. Dette er vel den enkleste måten å løse alle problemer?

110k for en nodate sub er alt for dyrt. 30,000 over MSRP. Helt latterlig. Forsøkt komme i kontakt med eier av den til 90. Det er bare 2 stk til salgs som jeg kan se. Den til 90 og den til 110k.
 
110k for en nodate sub er alt for dyrt. 30,000 over MSRP. Helt latterlig. Forsøkt komme i kontakt med eier av den til 90. Det er bare 2 stk til salgs som jeg kan se. Den til 90 og den til 110k.
Enig i at det er mye for en no-date, men man vet aldri hvis prøver seg med et lavere bud. Her er den til 100k:

Samt en date til 110k:
 
  • Elsker
Reaksjoner: yungstar
Takker Canuck. Jeg så på dem tidligere.

Dessverre hadde han som solgte en 2013 modell 114060 kjøpt sin ny i Frankfurt og aldri betalt MVA eller tollavgift på den da den kom til Norge. Så det skulle koste meg minimum 10,000 å ha den på service hos Bjerke (minst) og det er hvis de engang vil ta i den uten å få dokumentasjon på at mva/tollgebyr på 25% er betalt. Er det ikke det er den jo i praksis underbetalt og 22,500 kroner til må egentlig skal betales for at den skal være "lovlig". Virker alt for shady. Sier han har kjøpt den fra en fyr i Oslo som visstnok hadde fått den av flyvertinne-kjæresten sin. Så uten at MVA/Tollgebyr er betalt på den eller at det er foretatt service så går denne plutselig fra 90,000 til 112,500 + minimum 10,000 kroner i service/overhaul og polering = over 120,000 kroner. Så kan ikke kjøpe den.

Venter fortsatt på svar fra de to andre. De er i det minste norskkjøpte, dog dyre.
 
Positivt at folk gjerne vil at avgifter skal være betalt inn til fedrelandet, men jesus christ her var det mange tullete påstander...
Når begynte Bjerke å jobbe for skatteetaten?
Når begynte de å ta 10k for en service av det enkleste urverket til Rolex?
 
Går vel ikke opp fra 90k til 112k?

Du betaler jo ikke mva på den nå.
Det toget er gått i det øyeblikket man går forbi rød sone hos Tollen.

Nei, det er sant. Med mindre jeg ville hatt de "lovlig. Da måtte jeg rapportert inn at jeg kjøpte uret til 90,000 og betale 25% på toppen av det igjen til den nette sum av 112,500 kroner. Og jegjeg måtte ha betalt 10,000 for overhaling og polering (minst). Men jeg skulle bare aldri kjøpt en klokke der ikke alt av mva/toll er ordnet i og på det rene. Da er varen i utgangspunktet en smuglet vare og ulovlig. Å betale 100,000 for et ur uten papirene i orden blir derfor ikke aktuelt.

Har hørt flere historier fra folk på Klokkeriet og andre steder som har blitt stoppet på flyplasser og spurt av tollerne om de kan bevise at klokken ikke er kjøpt på ferien. Og at klokken kan bli konfiskert og du "detained" frem til du klarer å fremskaffe dokumentasjon i form av en kvittering på at mva og alt er på stell. Da er man uheldig, men det skjer. Finner også disse historiene ved et kjapt googlesøk.

Han selgeren her hadde ingenting av papirer. Ingen boks, ingen papirer.
 
Redigert:
Positivt at folk gjerne vil at avgifter skal være betalt inn til fedrelandet, men jesus christ her var det mange tullete påstander...
Når begynte Bjerke å jobbe for skatteetaten?
Når begynte de å ta 10k for en service av det enkleste urverket til Rolex?

Som jeg skrev i svar til West så skulle jeg ikke betalt det nå. Derfor står jeg over å kjøpe denne klokken. Vil at alt skal være på det rene når det kommer til uret slik at hvis min far går inn på en Authorized Dealer ikke plutselig risikerer at de spør om dokumentasjon på at han har betalt skatt på dette. Og det gjelder for øvrig meg også.


Det kostet 10,000 kroner akkurat inkl. mva for en kompis å sende en Submariner fra 2015 på overhaling i 2020 i år. Han har fortsatt kvitteringen om du vil se den. Jeg fikk også litt sjokk av hvor dyrt det var, men jeg kan garantere deg at det vil koste minimum 10,000 kroner å overhale en Submariner fra Bjerke. Kan spørre kameraten om kvitteringa eller du kan ringe Bjerke og spørre selv

Det han betalte for da var følgende: Overhaling inkl. deler: Pakninger, fjær. Og en trykktest og polering. Den poleringa ble gjort veldig skånsomt og så veldig, veldig bra ut når den var ferdig. Bjerke kan virkelig det med å Polere. Var først og fremst lenka som ble polert og den så helt ny ut. Den kommer til å bli like ripete igjen om 3 måneder (eller nesten da) uansett, men jeg polere slik at min far selv får satt sin egen patina i dette uret siden det skal gå i arv til meg, og så min sønn når han er gammel nok til å ta vare på det.. Det var ingenting "galt" med uret. Dette var også rett før garantien på klokken gikk ut så han leverte den på full overhaling på Bjerke i tilfelle man skulle oppdage noe som skulle være dekket av garantien. De sa at pakninger og fjær begynte å bli veldig slitt og gamle og at de anbefalte å bytte dem. Det kostet forsåvidt 8000 kr hos Bjerke, men inkl. 25% mva så blir det jo 10,000 kr.

Så 10.000 kroner inklusivt 2000 kroner moms er faktisk prisen for en service og polering hos Bjerke i dag. Er enig i at det er dyrt men sånn er det bare :rolleyes:
 
Screenshot_20180210-203853.jpg
 
Hva straffetoll angår, løser du dette problemet ved å dokumentere at uret ble med deg ut av Norge; dette gjøres ved å fylle ut tolletatens forbilledlig kortfattede skjema RD-0031 om midlertidig utførsel, og deretter få dette stemplet ved utreise. Skjemaet gjelder da som 'pass' for uret. Dette er raskt og enkelt og lar deg senke skuldrene.

Jeg har brukt dette når fotoutstyr og ur har vært med på ferie, aldri noe problem. Og, for de som måtte lure - jeg ble heller ikke spurt etter dokumentasjon på at uret faktisk var momset inn; tollboden var bare interessert i å registrere uret med serienummer på norsk jord.

Edit: det er jo mulig at de er litt mer interessert i momsattestasjon på Uret(tm) som stort sett omsettes med disclaimeren 'ingen mva-papirer' - men det skal tolletatens folk ha, de gangene jeg har hatt kontakt med dem, har de ikke vært interessert i eventuelle gamle synder - bare de du måtte være i ferd med å begå i øyeblikket...
 
Redigert: