.

Meget bra innlegg, og tanker jeg i stor grad deler. Jeg tror jeg er med på dette, selv om jeg muligens må gjøre et eller to kjøp de nærmeste dagene. Støtter uansett tanken om kvalitet og tidløse ting, særlig når det kommer til større ting som møbler og inventar. Ingen tvil om at det også lønner seg på sikt, i tillegg til at det gir langt større eierglede. De neste ukene skal alt av skap og boder tømmes, ting skal gis bort og jeg skal minimere enda mer ned. Takk for påminnelsen!

• Elsker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Har tenkt på dette selv. Pratet med madammen om tema for en tid tilbake. Vi har ulike verdier her, og det er greit, tenker jeg. Personlig vil jeg heller kjøpe et tidløs plagg av kvailitet, for og ha det i flere år, enn og kjøpe et nytt plagg annenhvert år. Selvom jeg ikke alltid følger det prinnsippet.
Samfunnet er i stor grad et forbrukersamfunn, syns jeg. Hører ofte: "Jeg bare må ha det" eller "det er skikkelig fortjent", noe som kan tyde på at forbrukersamfunnet har en hedonistisk side, der egen nytelse aktes høyt. Slike holdninger kan (merk kan) lede til et høyt forbruk. Det er en verdi, da det er en god opplevelse, å kjøpe nye ting går jeg utifra. For min del skal jeg stille meg følgende spørsmål: "trenger jeg virkelig det jeg har tenkt til og kjøpe nå?".... så sant det ikke er en klokke:mrgreen:

Redigert:
Bærekraft ala Tidssonen:

"You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation."

PS: Kjøper du brukt Patek via FINN så er du helt på høyden med de beste i landet innen bærekraft og godt gjennomtenkt personlig forbruk.

// KAB

Sjefen av bærekraft og miljø i Norge.

1609926665058.png

Følger tråden med interesse!

For min del er mekaniske klokker et symbol på nettopp dette: holdbart og reparerbart. Dette er grunnleggende verdier for meg, og årsaken til at jeg er interessert i mekaniske klokker spesielt, og generelt i håndverk og ting av høy kvalitet.

Personlig er jeg svært kritisk til bruk-og-kast-samfunnet, og at det produseres så mye søppel. Unødvendige ting, som tar opp plass og samler støv, i tillegg til ting av dårlig kvalitet som ikke kan repareres, er det verste jeg vet.

Det er selvsagt et stort paradoks at klokke-interessen ofte medfører en viss handle-lyst.

For min del blir nok ikke 2021 et kjøpestopp-år, men kanskje året blir brukt på å legge til rette for at 2022 og 2023 osv kan bli det?

Redigert:
Dette var en artig tråd, nettopp da mitt eneste "nyttårsforsett" er: bruke mindre penger.

Hva legger jeg i det?

- Jeg skal så langt det er mulig og hensiktsmessig kjøpe ting på finn.no
- Jeg skal ta et ryddesjau å legge ut ting på finn.no.
- Jeg skal øke sparingen med 25%.
- Jeg skal tenke nøye gjennom kjøp - og forhåpentligvis styre unna.

Hva betyr dette for min livsstil?

Jeg er veldig glad i mat og vin. Dette er noe jeg fortsatt skal nyte. Jeg skal derimot ha et satt budsjett pr. mnd. Blir én måned dyrere, må neste måned vike.

Passer dette inn i 2021?
Både ja, og nei. Vi skal gifte oss høst 2021, og det er jo selvsagt en kostnad. I tillegg til dette kommer bryllupsreise. Dette er kostnader som vil måtte tas i 2021. Dette vil naturlig nok gå utenom spareplanene for 2021.

Bærekraft ala Tidssonen:

"You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation."

PS: Kjøper du brukt Patek via FINN så er du helt på høyden med de beste i landet innen bærekraft og godt gjennomtenkt personlig forbruk.

// KAB

"You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next Flipper"