.

Sjefen av bærekraft og miljø i Norge.

1609926665058.png
 
Følger tråden med interesse!

For min del er mekaniske klokker et symbol på nettopp dette: holdbart og reparerbart. Dette er grunnleggende verdier for meg, og årsaken til at jeg er interessert i mekaniske klokker spesielt, og generelt i håndverk og ting av høy kvalitet.

Personlig er jeg svært kritisk til bruk-og-kast-samfunnet, og at det produseres så mye søppel. Unødvendige ting, som tar opp plass og samler støv, i tillegg til ting av dårlig kvalitet som ikke kan repareres, er det verste jeg vet.

Det er selvsagt et stort paradoks at klokke-interessen ofte medfører en viss handle-lyst.

For min del blir nok ikke 2021 et kjøpestopp-år, men kanskje året blir brukt på å legge til rette for at 2022 og 2023 osv kan bli det?
 
Redigert:
Dette var en artig tråd, nettopp da mitt eneste "nyttårsforsett" er: bruke mindre penger.

Hva legger jeg i det?


- Jeg skal så langt det er mulig og hensiktsmessig kjøpe ting på finn.no
- Jeg skal ta et ryddesjau å legge ut ting på finn.no.
- Jeg skal øke sparingen med 25%.
- Jeg skal tenke nøye gjennom kjøp - og forhåpentligvis styre unna.


Hva betyr dette for min livsstil?

Jeg er veldig glad i mat og vin. Dette er noe jeg fortsatt skal nyte. Jeg skal derimot ha et satt budsjett pr. mnd. Blir én måned dyrere, må neste måned vike.

Passer dette inn i 2021?
Både ja, og nei. Vi skal gifte oss høst 2021, og det er jo selvsagt en kostnad. I tillegg til dette kommer bryllupsreise. Dette er kostnader som vil måtte tas i 2021. Dette vil naturlig nok gå utenom spareplanene for 2021.
 
Bærekraft ala Tidssonen:

"You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation."

PS: Kjøper du brukt Patek via FINN så er du helt på høyden med de beste i landet innen bærekraft og godt gjennomtenkt personlig forbruk.

// KAB

"You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next Flipper"
 
Jeg gjennomførte en lignende «ettårig shoppestopp» for 3-4 år siden. Det lå ingen dypere moral bak enn at jeg ikke ønsket å fylle opp huset med enda mer «ting og tang». Så i min shoppestopp kjøpte jeg intet annet enn nødvendig undertøy/sokker/hygieneartikler, men det var ikke restriksjoner på mat og opplevelser/ferier. Det viste seg å gå helt greit og var helt uproblematisk, og jeg satte kanskje litt mer pris på de tingene jeg allerede hadde. Og sparte penger.

De senere årene har jeg blitt mer bevisst på hva jeg bruker tiden min på, bl.a. har jeg reflektert over hvor mye tid jeg bruker på vedlikehold og oppussing av hus, samt pleie av båt og biler. Aktiviteter noen finner glede i, men jeg personlig ikke synes er så gøy (men slikt som må gjøres). Siden barna nå er så stor at de ikke brukte hage og trampoline lenger, flyttet vi i 2020 fra enebolig til leilighet, og båten er solgt. Vi ga bort, solgte og kastet enormt mye, og har ikke sett oss tilbake. Vi hadde utrolig mye greier vi ikke trengte (og t.o.m. hadde glemt at vi hadde). Nå har vi mye mindre plass, og vi er blitt mer bevisst på å ha færre ting og klær, men det vi kjøper skal være av god kvalitet (og evt. dyrere, hvis det er en konsekvens). Etter flytting trenger jeg ikke bruke tid på pendling, og det kombinert med lite vedlikehold av hus har jeg nå mye mer fritid. Fritiden vil jeg bruke mer på naturopplevelser, og derfor kan jeg ikke ha kjøpestopp nå siden jeg trenger en del mer friluftsutstyr :)

Jeg er bevisst på økonomi, men er absolutt ikke med på at «Den som har mest når han dør har vunnet». Jeg har imidlertid lagt opp til et løp med en målsetting om å kunne slutte å jobbe når jeg er 62. Siden jeg er såpass «ung» (fremdeles under 50 ;) ) vil levealdersjusteringen i pensjonssystemet slå såpass hardt ut for meg at jeg må være uten gjeld når jeg kommer så langt, og ha bygget opp noen buffere. Dvs. at dyre, nye biler er uaktuelt (enorme tapssluk), men jeg kan godt kjøpe en klokke som vil holde seg noenlunde i verdi. Jeg kjøper ikke klokker som investeringsobjekt, men det er greit å vite at man kan få en god del av pengene tilbake hvis det skulle knipe.

Men bare for å understreke det som kanskje ble litt borte i alt det jeg nå skrev: kjøpestopp er faktisk enklere enn man tror, dersom man allerede er en plass i livet der man har det meste av det man trenger, og ikke er så opptatt av aller siste mote og trender. Og min erfaring er at man fort fyller opp kåken med ting man ikke trenger, og som heller ikke gir glede.
 
Redigert:
Liker trådstarters tanker, liker «kritikern» sine tanker.

Konkluderer med å godta challengen med egne regeler: kun kjøpe ting som er nødvendig, av en kvalitet som vil vare lenge og eventuelt vil søkes reparert ved skade. Som prikken og i’en skal varene også siktes kjøpt lokalt.
 
Ahh..kom på denne godbiten her:
https://e24.no/naeringsliv/i/zG9M3b/hagen-dropper-ny-skjorte

"- Her om dagen diskuterte jeg med barna, og jeg sa at jeg hadde nok dresser for et par år, jeg regner ikke kjøpe et nytt par på to-tre år. Sånn tror jeg det er for de fleste av oss, sier Hagen til DN.

Hagen har også flere løsninger på lager.

- Vi kan kjøre bilen vår litt lenger, og vi kan sitte på skjortene våre litt til. Vi kan for eksempel bytte ut snippene og ikke hele skjorten som jeg gjør, sier Hagen til DN.

Hagen sender skjortene til England for å bytte ut snippene"

Kudos til Hagen for å forsøke å tenke miljø der oppe fra toppen...stikkordet er forsøke.
 
Selvsagt skal jeg delta her @West. Dette er et forum.
Om du trenger kun stående ovasjoner og vil unngå at jeg har synspunkter på innlegget ditt, så finnes det sikkert sider for slikt, eller du kan skrive det på din egen facebookprofil. Er det Hagen innlegget du ble sår for?
 
Ser poenget til @KAB her.
Kan være greit å sjekke at spareplanen er i tråd med filosofien som ligger bak.
Hvis de sparte pengene investeres rett i en miljøfiendtlig afrikansk gruve som benytter barnearbeid er det kanskje ok å revurdere.;)
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: bangiman og KAB
Som et ledd i kognitiv terapi skriver jeg meg opp og innfører herved kjøpestopp for klokker og andre unødvendigheter i 2021. Kanskje en reim eller to er unntaket da jeg ser på dette som nødvendig. Sitter nå med duoen BB58 blå + Doxa SUB300, og mer fornøyd tror jeg ikke jeg kan bli med det første. Dersom det skulle postes bilde av andre klokker i dagens, er det lov å referere til denne posten for personlig fornedrelse :giggle:
 
Greit tema. Minner meg imidlertid på hva Dan Ariely (en av mine faglige inspirasjonskilder) har sagt:

We all think that in the future, we are wonderful people. We will be patient, we will not procrastinate, we will exercise, we will eat well... The problem is we never get to live in that future. We always live in the present.”

Men - til de som vil forsøke å være sitt fremtids-bedre-jeg; lykke til. Håper dere klarer det. :) Hadde initiativet blitt initiert i andre måneder enn den klassiske januar (da "alle" skal forbedre seg), så hadde jeg trodd mer på initiativet.

Greit å ha sett for de som skal være med på dette eksperimentet:

 
Redigert: