.

Jeg har tenkt på dette, og så tenker jeg på følelsen jeg ville hatt om jeg på tampen etter et slikt år ble påkjørt av en attenåring med rusproblemer, og de siste tankene mine ble "dæven så mye jeg sparte".
 
Skal ikke melde meg på, men jeg har lenge forsøkt å leve etter samme prinsipp selv. Gjør svært få impulskjøp generelt sett, og forsøker i det lengste å følge prinsippet om å kjøpe færre ting, men av god kvalitet, dog uten om å dra det for langt når det gjelder pris. Har kjørt dette prinsippet på garderoben i flere år, og der har jeg laget ei liste over ting jeg skal ha - og kjøper de etterhvert som jeg finner den rette varianten jeg vil ha. Samtidig er det «én ting inn, én ting ut» som gjelder. Men her gjelder samme prinsippet som du beskriver, ingen moteplagg og mest mulig tidløst.

Så for 2021 for min del gjelder det å fortsette i samme stil, men helt kjøpestopp blir det nok ikke. Noen «investeringer» er allerede planlagt. Det jeg derimot skal gjøre mer av, er å kvitte meg med ting som ikke brukes!
 
Jeg er med, men jeg er jo en gjerrigknark fra før i følge kona, så tror ikke dette blir så vanskelig.

Sjekket "ureglementert" forbruk for mars til mai i fjor: 0 i mars, i april måtte en 16 år gammel, ikke reparerbar, stekeovn byttes ut, og i mai skeiet jeg ut med en Gore løpejakke pluss 900,- i klokkerekvisita.

Jeg har en klokke i bestilling med leveranse i mai, og årets overskudd skal inn på klokkekontoen til en 2-3 års spareplan.
 
Jeg tror en verdsetter eiendelens sine høyere, og man kjøper kvalitet, og heller bruker litt tid, penger og energi på vedlikehold og reparasjoner.

I 2018-2019 hadde jeg en heftig spareraid, og jeg lærte en hel del av det. Fascinerende hvor lite man faktisk kan greie seg med.
 
Dette er et konsept jeg liker.:D
Ser ut til at jeg er ett år for sent ute da jeg hadde selvpålagt shoppestopp i hele 2020.
Med unntak av noen tilskudd til vinskapet.:mrgreen:
Klarer jeg ett år til?:unsure:
Har forøvrig en generell regel om at ingen nye klær kommer inn med mindre noe ryker ut, og da pga slitasje og ikke et endret motebilde.
 
Enig i mye av det du skriver @West Har prøvd på noe lignende tidligere sammen med kona, men det går noen måneder så «sprekker» man :LOL: Vi kjører etter mottoet kvalitet foran kvantitet. Denne våren blir jeg imidlertid 50 og skal koste på meg både det ene og det andre! Men sløsing er det aldri snakk om. Lykke til med din challenge! Det høres ut som du vil klare dette(y)
 
Dette er årets første brannfakkel her inne.

Blir ikke dette litt som at noen av de mer bemidlede sier «penger er ikke viktig»? De har nok av det liksom… Elitistisk tankegods fra den som er mett?

Kvalitet er bra og det er gøy når det holder i årevis, men det må jo først kjøpes for å nytes.

Etter aksje historien din og de satte klokkeordrene å dømme, antar jeg at du har noen år på baken og allerede har brukt opp noen kroner på det som gjør deg happy så langt i livet. Du har de tingene som gjør deg mett, og det er vel først da man kan få slike åpenbaringer på vandretur? Hadde du hatt lite så hadde det kanskje ikke skjedd? Har man lite og er på samme plass så er man enten munk eller har nada sjanse til å øke andelen jordslig gods uten å gå uten mat.

Om det gjør deg lykkelig å se at pengesekken eser og at du lever dine drømmer via det, så er det deg vel unt, men det er dritkjedelig og vondt når man som påfugl (vi er alle det her inne) vil ha det alle andre har og viser frem eller diskuterer.

Men jeg er ikke verre enn at jeg til dels kjenner meg igjen også… Jeg skulle akkurat kjøpe meg en Mont Blanc penn nummer to for et par uker siden, men kom til det faktum at jeg har allerede den MB pennen jeg trenger. Nummer to blir bare for å kunne ha en til. Men trengte jeg egentlig en penn til flere tusen i utgangspunktet? Nei – gjorde ikke det, men jeg gleder meg over den hver dag. Jålete? – ja visst.

  • Ergo - jeg mangler en del bra ting, og hopper pent over challengen, men enjoy :)
  • Man lever kun en gang – LEV det du kan!. De siste dagers nyhetsinnslag viser livets brutale tilfeldigheter.
  • Den som har mest når han dør har vunnet (Det kan JH sette som slogan på tidssonen marked)
PS: Trenger jeg egentlig egen downhillsykkel når jeg kan leie de gangene i året det frister?


// KAB
 
Dette er årets første brannfakkel her inne.

Blir ikke dette litt som at noen av de mer bemidlede sier «penger er ikke viktig»? De har nok av det liksom… Elitistisk tankegods fra den som er mett?

Kvalitet er bra og det er gøy når det holder i årevis, men det må jo først kjøpes for å nytes.

Etter aksje historien din og de satte klokkeordrene å dømme, antar jeg at du har noen år på baken og allerede har brukt opp noen kroner på det som gjør deg happy så langt i livet. Du har de tingene som gjør deg mett, og det er vel først da man kan få slike åpenbaringer på vandretur? Hadde du hatt lite så hadde det kanskje ikke skjedd? Har man lite og er på samme plass så er man enten munk eller har nada sjanse til å øke andelen jordslig gods uten å gå uten mat.

Om det gjør deg lykkelig å se at pengesekken eser og at du lever dine drømmer via det, så er det deg vel unt, men det er dritkjedelig og vondt når man som påfugl (vi er alle det her inne) vil ha det alle andre har og viser frem eller diskuterer.

Men jeg er ikke verre enn at jeg til dels kjenner meg igjen også… Jeg skulle akkurat kjøpe meg en Mont Blanc penn nummer to for et par uker siden, men kom til det faktum at jeg har allerede den MB pennen jeg trenger. Nummer to blir bare for å kunne ha en til. Men trengte jeg egentlig en penn til flere tusen i utgangspunktet? Nei – gjorde ikke det, men jeg gleder meg over den hver dag. Jålete? – ja visst.

  • Ergo - jeg mangler en del bra ting, og hopper pent over challengen, men enjoy :)
  • Man lever kun en gang – LEV det du kan!. De siste dagers nyhetsinnslag viser livets brutale tilfeldigheter.
  • Den som har mest når han dør har vunnet (Det kan JH sette som slogan på tidssonen marked)
PS: Trenger jeg egentlig egen downhillsykkel når jeg kan leie de gangene i året det frister?


// KAB
Kloke ord :unsure:(y)
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Jeg har egentlig alltid levd etter dette prinsippet, @West. Artig påfunn. Men det blir også en grense mot hva som er greit/ hensiktsmessig.

Til sommeren kommer jeg til bytte ut sommerjakken. Det er den som også går under navnet "22 juli-jakken". Jeg husker at da jeg hadde kjøpt den og skulle kjøre hjem hørte jeg på radioen at det hadde vært en eksplosjon i sentrum...

Jeg handler gjerne, men gidder ikke bruke penger for å kjøpe unødvendige saker. Vi har gamle havemøbler, men det er også fordi de vedlikeholdes. Det koster. Tid og penger . Kunne kanskje spart kroner på å kjøpe "billigste variant". Da hadde vi også sluppet å oppbevare dem over vinteren... Men det er også behagelig å ha kvalitet.

Bevisstgjøring er essensen. Hvor mye brukes i 2021? Og til hva? Det høres artig ut! Jeg kan ikke si jeg har full kontroll på 2020 der....

8
 
En kjempgod tråd med et budskap jeg mener er veldig viktig. Jeg kjøper alltid det aller beste jeg mener jeg har råd til, for jeg hater å kaste noe som fort blir utslitt pga dårlig kvalitet. Og dette er ikke noe bare "de rike" kan gjøre, selv kjøper jeg heller en brukt gjenstand dersom det lar seg gjøre, fremfor å kjøpe nytt som ofte uansett er av dårligere kvalitet. Forøvrig blir jeg stadig overrasket over hvordan folk med det de kaller "dårlig økonomi" likevel tar seg råd til ny Iphone, ny playstation og ferie til fjerne himmelstrøk, samt at de kjøper nye moteklær av elendig kvalitet som faller i fra hverandre etter to runder i vaskemaskinen, dersom jeg ikke hadde hatt råd til klær av god kvalitet hadde jeg heller gått på Fretex og kjøpt brukt der det lar seg gjøre, men klart, for mange er brukte klær totalt uaktuelt uansett hvor dårlig råd man har.

Det er jo enorm fokus på dette med miljø om dagen, med folk som går mann av huse for å kjøpe f.eks flett ny elbil til ofte bortimot en million kroner, som muligens fort blir avleggs pga kostbare reparasjoner på sårbar elektronikk. Føler vel heller at en som kjøpte en Golf i 1995 og fremdeles kjører denne med godt vedlikehold gjør mye mer for "miljøet" enn de som kjøper ny elbil annet hvert år, og det er bare ET eksempel.
 
Redigert:
Dette er årets første brannfakkel her inne.

Blir ikke dette litt som at noen av de mer bemidlede sier «penger er ikke viktig»? De har nok av det liksom… Elitistisk tankegods fra den som er mett?

Kvalitet er bra og det er gøy når det holder i årevis, men det må jo først kjøpes for å nytes.

Etter aksje historien din og de satte klokkeordrene å dømme, antar jeg at du har noen år på baken og allerede har brukt opp noen kroner på det som gjør deg happy så langt i livet. Du har de tingene som gjør deg mett, og det er vel først da man kan få slike åpenbaringer på vandretur? Hadde du hatt lite så hadde det kanskje ikke skjedd? Har man lite og er på samme plass så er man enten munk eller har nada sjanse til å øke andelen jordslig gods uten å gå uten mat.

Om det gjør deg lykkelig å se at pengesekken eser og at du lever dine drømmer via det, så er det deg vel unt, men det er dritkjedelig og vondt når man som påfugl (vi er alle det her inne) vil ha det alle andre har og viser frem eller diskuterer.

Men jeg er ikke verre enn at jeg til dels kjenner meg igjen også… Jeg skulle akkurat kjøpe meg en Mont Blanc penn nummer to for et par uker siden, men kom til det faktum at jeg har allerede den MB pennen jeg trenger. Nummer to blir bare for å kunne ha en til. Men trengte jeg egentlig en penn til flere tusen i utgangspunktet? Nei – gjorde ikke det, men jeg gleder meg over den hver dag. Jålete? – ja visst.

  • Ergo - jeg mangler en del bra ting, og hopper pent over challengen, men enjoy :)
  • Man lever kun en gang – LEV det du kan!. De siste dagers nyhetsinnslag viser livets brutale tilfeldigheter.
  • Den som har mest når han dør har vunnet (Det kan JH sette som slogan på tidssonen marked)
PS: Trenger jeg egentlig egen downhillsykkel når jeg kan leie de gangene i året det frister?


// KAB

Er enig i mye av det du skriver.
Problemet (tror jeg) er at mange for ofte forveksler lykke med noe man har kjøpt.
Hilsen en som vet hva både fattig og "mett" betyr.
 
Meget bra innlegg, og tanker jeg i stor grad deler. Jeg tror jeg er med på dette, selv om jeg muligens må gjøre et eller to kjøp de nærmeste dagene. Støtter uansett tanken om kvalitet og tidløse ting, særlig når det kommer til større ting som møbler og inventar. Ingen tvil om at det også lønner seg på sikt, i tillegg til at det gir langt større eierglede. De neste ukene skal alt av skap og boder tømmes, ting skal gis bort og jeg skal minimere enda mer ned. Takk for påminnelsen!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Har tenkt på dette selv. Pratet med madammen om tema for en tid tilbake. Vi har ulike verdier her, og det er greit, tenker jeg. Personlig vil jeg heller kjøpe et tidløs plagg av kvailitet, for og ha det i flere år, enn og kjøpe et nytt plagg annenhvert år. Selvom jeg ikke alltid følger det prinnsippet.
Samfunnet er i stor grad et forbrukersamfunn, syns jeg. Hører ofte: "Jeg bare må ha det" eller "det er skikkelig fortjent", noe som kan tyde på at forbrukersamfunnet har en hedonistisk side, der egen nytelse aktes høyt. Slike holdninger kan (merk kan) lede til et høyt forbruk. Det er en verdi, da det er en god opplevelse, å kjøpe nye ting går jeg utifra. For min del skal jeg stille meg følgende spørsmål: "trenger jeg virkelig det jeg har tenkt til og kjøpe nå?".... så sant det ikke er en klokke:mrgreen:
 
Redigert:
Bærekraft ala Tidssonen:

"You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation."

PS: Kjøper du brukt Patek via FINN så er du helt på høyden med de beste i landet innen bærekraft og godt gjennomtenkt personlig forbruk.

// KAB